Repository logo
 
Publication

The sorrow and the hope of a dancer: remembering still/here twenty-five years after the première of Bill T. Jones’ dance piece

dc.contributor.authorFazenda, Maria José
dc.date.accessioned2021-10-22T10:52:04Z
dc.date.available2021-10-22T10:52:04Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractO sofrimento e a esperança de um bailarino: recordar Still/Here, de Bill T. Jones, vinte e cinco anos após a sua estreia  Coreógrafo norte-americano, Bill T. Jones iniciou a sua atividade como bailarino profissional na década de 1970. Jones pratica e reflete sobre a arte e a criatividade estabelecendo uma relação direta com a sua própria experiência de vida e a sociedade em que vive. Still/Here (1994) é uma peça que, precisamente, representa um marco no contexto da sociedade e da arte do final do século passado, nomeadamente por abordar um tema relevante que afetou a experiência de muitas pessoas na sociedade euro-americana naquela época decorrente da crise do HIV/SIDA. Neste texto, partindo da premissa de que a reflexividade (Turner 1987) é uma característica da dança teatral, atendendo aos modos de representação das experiências emocionais no trabalho de Jones, e concentrando- me em peças criadas antes e depois de Still/Here – a saber, D-Man in the Waters, Achilles Loved Patroclus e Ursonate –, argumentarei que a expressão emocional, para além das explicações psicobiológicas (Lutz e White 1986), tem uma motivação que só será compreensível se considerarmos a posição (Rosaldo 1984) a partir da qual Jones vive as suas experiências e constrói a sua visão de mundo e um significado que só é percebido à luz do “contexto biográfico” (Gell 1998) do coreógrafopt_PT
dc.description.abstractNorth American choreographer, Bill T. Jones started his activity as a professional dancer in the 1970s. Jones practices and thinks about art and creativity explicitly in its direct relationship not only with his own but larger communities life experience. Still/Here (1994) is a piece that, precisely, marks a milestone in the context of society and the art of the end of last century, particularly by addressing a relevant topic that has informed the experience of many people at that time in Euro-American society arising from HIV and AIDS crisis. In this paper, starting from the premise that reflexivity (Turner 1987) is a characteristic of theatrical dance, focusing on the modes of representation of emotional experiences on Jones’s work, and relating it to pieces created before and after Still/Here – namely, D-Man in the Waters, Achilles Loved Patroclus and Ursonate – I intend to argue that these emotional expressions have a motivation that, beyond the psychobiological explanations (Lutz and White 1986), is only understandable if we consider the position (Rosaldo 1984) from which Jones lives his experiences and constructs his vision of the world, and a meaning that is only perceived in the light of the “biographical context” (Gell 1998) of the choreographer.
dc.description.versionN/Apt_PT
dc.description.versionhttps://journals.openedition.org/etnografica/391
dc.identifier.citationFazenda, M.J. (2021). The sorrow and the hope of a dancer: Remembering still/here twenty-five years after the première of Bill T. Jones’ dance piece. Open Editions Journalpt_PT
dc.identifier.issn0873-6561
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/13915
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherOpen Editions Journalpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectTheatrical dancept_PT
dc.subjectEuro-americanpt_PT
dc.subjectDance traditionpt_PT
dc.subjectReflexivitypt_PT
dc.subjectEmotional expressionpt_PT
dc.subjectRepresentationpt_PT
dc.subjectDança teatral
dc.subjectTradição euro-americana
dc.subjectReflexividade
dc.subjectExpressão emocional
dc.subjectRepresentação.
dc.titleThe sorrow and the hope of a dancer: remembering still/here twenty-five years after the première of Bill T. Jones’ dance piecept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.titleEtnográfica Revista do Centro em Rede de Investigação em Antropologiapt_PT
oaire.citation.volumevol. 25pt_PT
person.familyNameFazenda Martins
person.givenNameMaria José
person.identifier.ciencia-idC61E-74B8-62A9
person.identifier.orcid0000-0003-2977-5945
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationc148290b-c52c-4577-bd43-cf89d8e975ac
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc148290b-c52c-4577-bd43-cf89d8e975ac

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Fazenda M. J. (2021). The sorrow and the hope of a dancer.pdf
Size:
339.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections