Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Revitalizing and transmitting heritage and local memories: building collaborative processes between design and crafts

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
PAPER HELIX_CR+HG+SA FINAL-1.pdf6.07 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

The purpose of this communication is to present a collaborative project founded in fostering interdisciplinary dialogue in formal, informal and culturally plural learning contexts, considering educational practices and projectual alternatives to the non-participatory model, centered in the classroom. We intend to undertake ways of projecting in the future the material and immaterial heritage and memory kept within human and material diversity. Product designers are conventionally educated to read, understand and work in obedience to norms. The norm denies the unique and diverse. Gathering artisans, designers and artists, along with students from the Visual Arts and Technologies Degree (from Lisbon’s Polytechnic ESELx) we aim to go further. The presented case takes place in the Portuguese villages of Nisa and Coruche. Bringing students in context (providing them ways to assess and understand local memory) awakes senses and reasons to consider identity (human, natural and material), arising the perception that a product exceeds its objectivity and that both culture and identity acquire new expressions through it. Our purpose is to reflect on the application of collaborative and participative methodologies in design teaching, contributing for the research and development of approaches in active collaboration of learning, through knowledge of practical problems in real scenarios.
RESUMO: É objetivo desta comunicação apresentar um projeto colaborativo com vista à promoção do diálogo interdisciplinar em contextos de aprendizagem formal, informal e culturalmente plurais, almejando o desenvolvimento de práticas educativas e projetuais alternativas ao modelo não participativo, centrado na sala de aula. Pretende-se por esta via igualmente empreender formas de projetar no futuro o patrimônio material e imaterial, bem como a memória guardada dentro da diversidade humana e material. Convencionalmente educados para ler, compreender e trabalhar em obediência à norma, corre-se o risco de os designers de produtos serem muitas vezes compelidos à negação do único e do diverso. Reunindo artesãos, designers e artistas plásticos, num trabalho colaborativo com alunos do Curso de Artes Visuais e Tecnologias (da ESE de Lisboa) pretendemos derrubar barreiras interdisciplinares. O caso apresentado tem lugar nas aldeias portuguesas de Nisa e de Coruche. Imergir os alunos no contexto, solicitando-lhes o desenvolvimento de problemas práticos em contextos reais, é proporcionar-lhes formas de experienciar e entender a memória local, despertando sentidos e razões conducentes à consideração da identidade (humana, natural, material e imaterial), resultando na percepção de que qualquer produto excede a sua objetividade e de que é possível conferir à cultura e à identidade novas formas e novas expressões. É pois nosso objetivo, com o presente projeto, refletir sobre a aplicação de metodologias colaborativas e participativas no ensino e na investigação em design, contribuindo para a pesquisa e o desenvolvimento de abordagens de colaboração ativa na aprendizagem.

Description

Keywords

Collaborative platforms Educational contexts Interaction design Creative Practices Interdisciplinarity Plataformas colaborativas Contextos educacionais Design interação Práticas Criativas Interdisciplinaridade

Citation

Rijo, C. Grácio, H. Antunes, S. ; (2017) Revitalizing and Transmitting Heritage and Local Memories: Building Collaborative Processes Between Design and Crafts. Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes , VOL X (19) Retrieved from journal URL: http://convergencias.esart.ipcb.pt/?p=article&id=265

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Collections