Repository logo
 
Publication

Revitalizing and transmitting heritage and local memories: building collaborative processes between design and crafts

dc.contributor.authorRijo, Cátia
dc.contributor.authorGrácio, Helena
dc.contributor.authorAntunes, Sandra
dc.date.accessioned2019-01-18T09:57:23Z
dc.date.available2019-01-18T09:57:23Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractThe purpose of this communication is to present a collaborative project founded in fostering interdisciplinary dialogue in formal, informal and culturally plural learning contexts, considering educational practices and projectual alternatives to the non-participatory model, centered in the classroom. We intend to undertake ways of projecting in the future the material and immaterial heritage and memory kept within human and material diversity. Product designers are conventionally educated to read, understand and work in obedience to norms. The norm denies the unique and diverse. Gathering artisans, designers and artists, along with students from the Visual Arts and Technologies Degree (from Lisbon’s Polytechnic ESELx) we aim to go further. The presented case takes place in the Portuguese villages of Nisa and Coruche. Bringing students in context (providing them ways to assess and understand local memory) awakes senses and reasons to consider identity (human, natural and material), arising the perception that a product exceeds its objectivity and that both culture and identity acquire new expressions through it. Our purpose is to reflect on the application of collaborative and participative methodologies in design teaching, contributing for the research and development of approaches in active collaboration of learning, through knowledge of practical problems in real scenarios.pt_PT
dc.description.abstractRESUMO: É objetivo desta comunicação apresentar um projeto colaborativo com vista à promoção do diálogo interdisciplinar em contextos de aprendizagem formal, informal e culturalmente plurais, almejando o desenvolvimento de práticas educativas e projetuais alternativas ao modelo não participativo, centrado na sala de aula. Pretende-se por esta via igualmente empreender formas de projetar no futuro o patrimônio material e imaterial, bem como a memória guardada dentro da diversidade humana e material. Convencionalmente educados para ler, compreender e trabalhar em obediência à norma, corre-se o risco de os designers de produtos serem muitas vezes compelidos à negação do único e do diverso. Reunindo artesãos, designers e artistas plásticos, num trabalho colaborativo com alunos do Curso de Artes Visuais e Tecnologias (da ESE de Lisboa) pretendemos derrubar barreiras interdisciplinares. O caso apresentado tem lugar nas aldeias portuguesas de Nisa e de Coruche. Imergir os alunos no contexto, solicitando-lhes o desenvolvimento de problemas práticos em contextos reais, é proporcionar-lhes formas de experienciar e entender a memória local, despertando sentidos e razões conducentes à consideração da identidade (humana, natural, material e imaterial), resultando na percepção de que qualquer produto excede a sua objetividade e de que é possível conferir à cultura e à identidade novas formas e novas expressões. É pois nosso objetivo, com o presente projeto, refletir sobre a aplicação de metodologias colaborativas e participativas no ensino e na investigação em design, contribuindo para a pesquisa e o desenvolvimento de abordagens de colaboração ativa na aprendizagem.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRijo, C. Grácio, H. Antunes, S. ; (2017) Revitalizing and Transmitting Heritage and Local Memories: Building Collaborative Processes Between Design and Crafts. Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes , VOL X (19) Retrieved from journal URL: http://convergencias.esart.ipcb.pt/?p=article&id=265pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/9343
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://convergencias.esart.ipcb.pt/?p=article&id=265pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectCollaborative platformspt_PT
dc.subjectEducational contextspt_PT
dc.subjectInteraction designpt_PT
dc.subjectCreative Practicespt_PT
dc.subjectInterdisciplinaritypt_PT
dc.subjectPlataformas colaborativaspt_PT
dc.subjectContextos educacionaispt_PT
dc.subjectDesign interaçãopt_PT
dc.subjectPráticas Criativaspt_PT
dc.subjectInterdisciplinaridadept_PT
dc.titleRevitalizing and transmitting heritage and local memories: building collaborative processes between design and craftspt_PT
dc.title.alternativeRevitalização e transmissão de patrimônio e memórias locais: criando processos colaborativos entre design e artesanatopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue19pt_PT
oaire.citation.titleConvergênciaspt_PT
oaire.citation.volumeXpt_PT
person.familyNameRijo
person.givenNameCátia
person.identifier.ciencia-idE717-5F2D-77E7
person.identifier.orcid0000-0003-4278-4950
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication51999bb6-f37e-4cad-8e20-eb916fd0753f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery51999bb6-f37e-4cad-8e20-eb916fd0753f

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
PAPER HELIX_CR+HG+SA FINAL-1.pdf
Size:
6.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections