Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.41 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A presente dissertação documenta um projeto de investigação realizado no contexto do Mestrado em Didática da Língua Portuguesa, numa turma de 3º e 4º ano de escolaridade, numa Escola do 1º Ciclo do Ensino Básico. A Educação Literária foi o tema base do projeto cujo principal objetivo era compreender se o recurso educativo designado por Caderno de Leitura, pode ser uma importante mais valia para o desenvolvimento da capacidade de reação às obras literárias. Para além disso, e no sentido de contextualizar todo o processo, implementaram-se horas do conto semanais de álbuns ilustrados, com atividades de pré-leitura, discussão, partilha de opiniões e propostas de trabalho que visavam o desenvolvimento da consciência de vários aspetos a ter em conta no processo de reação a uma obra literária
Em termos metodológicos, o estudo enquadra-se numa metodologia mista de investigação, uma vez que possui uma abordagem de cariz quantitativo e qualitativo, com muitas semelhanças à metodologia de investigação-ação.
Os resultados obtidos mostraram que o Caderno de Leitura contribuiu positivamente para a melhoria e desenvolvimento de várias aprendizagens e aquisição de competências, nomeadamente a capacidades de compreensão, interpretação, e reação às obras lidas, desenvolvendo nos leitores o gosto pela leitura, capacidade de reflexão sobre a obra e o espírito crítico sobre a mesma. Neste sentido estamos perante um recurso com um grande potencial para o desenvolvimento da Educação Literária, uma vez que contribui para a mobilização de conhecimentos prévios, relação com outras obras lidas e com a sua experiência pessoal, desenvolvendo a capacidade de compreensão das obras de forma a construir conhecimento.
ABSTRACT The present dissertation documents a research project carried out in the context of the Masters in Portuguese Language Didactics, in a class of 3 and 4 years of schooling, in a basic school of the 1st Cycle of Basic Education. Literary Education was the basic theme of the project whose main objective was to understand if the educational resource called Notebook Reading could be an important asset for the development of the capacity to react to literary works. In addition, and in order to contextualize the whole process, weekly storytelling hours of illustrated albums were implemented, with pre-reading, discussion, sharing of opinions and work proposals aimed at developing awareness of various aspects of take into account in the process of reaction to a literary work In methodological terms, the study is part of a mixed research methodology, since it has a quantitative and qualitative approach, with many similarities to the research-action methodology. The results showed that the Reading Book contributed positively to the improvement and development of various learning and skills acquisition, namely the ability to understand, interpret and react to the works read, developing to readers a taste for reading, a capacity for reflection on the work, the critical spirit about it. In this sense we are facing a resource with great potential for the development of Literary Education since it contributes to the mobilization of previous knowledge, relation with other works read and with their personal experience, developing the capacity of understanding the works in order to construct knowledge.
ABSTRACT The present dissertation documents a research project carried out in the context of the Masters in Portuguese Language Didactics, in a class of 3 and 4 years of schooling, in a basic school of the 1st Cycle of Basic Education. Literary Education was the basic theme of the project whose main objective was to understand if the educational resource called Notebook Reading could be an important asset for the development of the capacity to react to literary works. In addition, and in order to contextualize the whole process, weekly storytelling hours of illustrated albums were implemented, with pre-reading, discussion, sharing of opinions and work proposals aimed at developing awareness of various aspects of take into account in the process of reaction to a literary work In methodological terms, the study is part of a mixed research methodology, since it has a quantitative and qualitative approach, with many similarities to the research-action methodology. The results showed that the Reading Book contributed positively to the improvement and development of various learning and skills acquisition, namely the ability to understand, interpret and react to the works read, developing to readers a taste for reading, a capacity for reflection on the work, the critical spirit about it. In this sense we are facing a resource with great potential for the development of Literary Education since it contributes to the mobilization of previous knowledge, relation with other works read and with their personal experience, developing the capacity of understanding the works in order to construct knowledge.
Description
Projeto apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau
de mestre em Didática da Língua Portuguesa
Keywords
Educação literária Caderno de leitura Reação a textos literários 1.º ciclo do ensino básico Literary education Book of readings Reaction to literary texts 1st cycle of basic education
Citation
Paulos, B. M. S. (2019). “A minha opinião sobre este livro é.…”Um projeto de desenvolvimento da Educação Literária numa turma do 3º e 4º ano de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10960
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa