Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.07 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge no âmbito da Unidade Curricular Prática de Ensino Supervisionada II, inserida no plano de estudos do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico da Escola Superior de Educação de Lisboa.
Neste trabalho, apresenta-se o estudo de investigação que se centra na aprendizagem da compreensão leitora em textos informativos-expositivos, com o objetivo de construir conhecimento na área de Estudo do Meio. Vários estudos defendem que melhorar o desempenho dos alunos nos diferentes tipos de compreensão leitora e nos diferentes momentos de leitura contribui para a construção do conhecimento. Consequentemente, pode permitir melhorar o desempenho dos alunos nas outras áreas disciplinares, uma vez que a leitura é comum a todas.
O estudo emergiu das fragilidades identificadas no grupo de alunos do 4.º ano de escolaridade do 1.º CEB, no que diz respeito à compreensão leitora, bem como no interesse em estudar a relação entre o desempenho da compreensão leitora e a construção do conhecimento. Assim, construiu-se a problemática que norteia a investigação: “A compreensão leitora promove a construção de conhecimento através de textos informativos-expositivos?” Deste modo, o trabalho pretende “Analisar o impacto do desenvolvimento da compreensão leitora na construção do conhecimento dos alunos” e dar resposta aos seguintes objetivos específicos: (i) melhorar as estratégias da compreensão leitora para a construção do conhecimento e (ii) caracterizar a contribuição da compreensão leitora em textos informativos-expositivos.
Para tal, durante o período de intervenção, foram ensinadas explicitamente estratégias da compreensão leitora, tendo em consideração os diferentes tipos de compreensão leitora, com recurso ao roteiro de leitura.
Optou-se por uma investigação-ação de natureza qualitativa interpretativa, com recurso à observação direta, participantes e não participantes e à análise documental. Com base nos resultados, é possível afirmar que o ensino explícito das estratégias da compreensão leitora contribuiu de forma positiva para melhorar este domínio e promoveu a construção de conhecimento através de textos informativos-expositivos.
Abstract This report is part of the Supervised Teaching Practice II course, included in the study plan of the Master's Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and Portuguese History and Geography in the 2nd Cycle of Basic Education of the Lisbon School of Education. This work presents the research study that focuses on learning reading comprehension in informative-expository texts, with the aim of building knowledge in the area of Environmental Study. Several studies argue that improving students' performance in different types of reading comprehension and in different moments of reading contributes to knowledge construction. Consequently, it may allow improving the performance of students in other subject areas, since reading is common to all. The study emerged from the weaknesses identified in the group of 4th grade students of the 1st cycle of basic schooling, regarding reading comprehension, as well as from the interest in studying the relationship between the performance of reading comprehension and the construction of knowledge. Thus, the problematic that guides the research was constructed: "Does reading comprehension promote the construction of knowledge through informative-expository texts?" Thus, the work aims to "Analyze the impact of reading comprehension development on students' knowledge construction" and to answer the following specific objectives: (i) to improve reading comprehension strategies for knowledge construction and (ii) to characterize the contribution of reading comprehension in informative-expository texts. To this end, during the intervention period, reading comprehension strategies were explicitly taught, taking into consideration the different types of reading comprehension, using the reading script. We chose an interpretative qualitative action research, using direct observation, participant and non-participant observation, and document analysis. Based on the results, it is possible to state that the explicit teaching of reading comprehension strategies contributed positively to improving this domain and promoted the construction of knowledge through informative-expository texts.
Abstract This report is part of the Supervised Teaching Practice II course, included in the study plan of the Master's Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and Portuguese History and Geography in the 2nd Cycle of Basic Education of the Lisbon School of Education. This work presents the research study that focuses on learning reading comprehension in informative-expository texts, with the aim of building knowledge in the area of Environmental Study. Several studies argue that improving students' performance in different types of reading comprehension and in different moments of reading contributes to knowledge construction. Consequently, it may allow improving the performance of students in other subject areas, since reading is common to all. The study emerged from the weaknesses identified in the group of 4th grade students of the 1st cycle of basic schooling, regarding reading comprehension, as well as from the interest in studying the relationship between the performance of reading comprehension and the construction of knowledge. Thus, the problematic that guides the research was constructed: "Does reading comprehension promote the construction of knowledge through informative-expository texts?" Thus, the work aims to "Analyze the impact of reading comprehension development on students' knowledge construction" and to answer the following specific objectives: (i) to improve reading comprehension strategies for knowledge construction and (ii) to characterize the contribution of reading comprehension in informative-expository texts. To this end, during the intervention period, reading comprehension strategies were explicitly taught, taking into consideration the different types of reading comprehension, using the reading script. We chose an interpretative qualitative action research, using direct observation, participant and non-participant observation, and document analysis. Based on the results, it is possible to state that the explicit teaching of reading comprehension strategies contributed positively to improving this domain and promoted the construction of knowledge through informative-expository texts.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Compreensão leitora Construção de conhecimentos Textos informativos-expositivos Roteiro de leitura Reading comprehension Knowledge construction Informative-expository texts Reading script
Citation
Fonseca, J. I. R. (2021). Aprender a compreender para construir conhecimento (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14500