Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.17 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A metodologia Agile tem vindo nas últimas décadas a ganhar adeptos nos diferentes sectores de actividade, porque apresenta uma forma mais dinâmica e rápida de responder às constantes mudanças que os mercados apresentam. Contudo, apesar dos muitos benefícios comprovados que a metodologia pode trazer às organizações que adoptem esta forma de trabalhar, algumas áreas profissionais têm demonstrado uma certa relutância em tornarem a sua forma de actuar mais ágil. Exemplo disso são as Relações Públicas, área que tem vindo a demonstrar-se pouco aberta ao tema da agilidade, algo que é comprovado pela falta de aplicação desta metodologia em equipas desta área em Portugal.
O presente estudo pretende assim dissertar sobre o tema da agilidade nas Relações Públicas, focando-se na aplicação da metodologia Agile no desenvolvimento de estratégias de Comunicação Interna. A função das Relações Públicas escolhida para abordar neste estudo foi a Comunicação Interna por ser o departamento que terá que apoiar a organização e capacitar os seus colaboradores durante uma transformação para Agile, algo que começa a acontecer em bastantes organizações portuguesas.
Recorre-se à metodologia qualitativa nesta dissertação, analisando dois estudos de caso que apresentam estratégias de Comunicação Interna. Estas estratégias têm como base diferentes modelos: no primeiro caso, o modelo tradicional até aqui utilizado – o processo de RP em quatro etapas; no segundo caso, um modelo mais Agile – o Communication Strategy Framework. Após a comparação de ambos conclui-se que a estratégia que se demonstra mais eficaz e adequada aos dias de hoje é a que segue a metodologia Agile.
ABSTRACT: In the last few decades, the agile methodology has been gaining supporters in all the different sectors, because it presents a faster and more dynamic response to the constant changes that these markets suffer. However, despite the many proven benefits that the methodology can bring to the organizations that adopt this way of work, some professional areas have been demonstrating a certain reluctance when it comes to make their way of work more agile. Public Relations are a good example of this, as they have demonstrated that they are not very opened to the agility topic, which is something that is proved by the lack of implementation of this methodology in Portugal. The present study intends in this way to discuss the agility theme in the Public Relations, focusing on the development of the implementation of the Agile methodology in the Internal Communication strategies. The Public Relations role chosen to approach in this study was the Internal Communication, this is the department that needs to support the organization and empower the employees through an Agile transformation, something that is starting to happen in portuguese enterprises. In this study it is approached a more qualitative methodology, going through two case studies that present Internal Communication strategies. These strategies have different models: in the first case, the traditional model used until now – the four-step process of PR; in the second case, a more Agile model – the Communication Strategy Framework. After the comparison of both, it is concluded that the most effective strategy and the one that is more adequate to nowadays is the one that follows the Agile methodology.
ABSTRACT: In the last few decades, the agile methodology has been gaining supporters in all the different sectors, because it presents a faster and more dynamic response to the constant changes that these markets suffer. However, despite the many proven benefits that the methodology can bring to the organizations that adopt this way of work, some professional areas have been demonstrating a certain reluctance when it comes to make their way of work more agile. Public Relations are a good example of this, as they have demonstrated that they are not very opened to the agility topic, which is something that is proved by the lack of implementation of this methodology in Portugal. The present study intends in this way to discuss the agility theme in the Public Relations, focusing on the development of the implementation of the Agile methodology in the Internal Communication strategies. The Public Relations role chosen to approach in this study was the Internal Communication, this is the department that needs to support the organization and empower the employees through an Agile transformation, something that is starting to happen in portuguese enterprises. In this study it is approached a more qualitative methodology, going through two case studies that present Internal Communication strategies. These strategies have different models: in the first case, the traditional model used until now – the four-step process of PR; in the second case, a more Agile model – the Communication Strategy Framework. After the comparison of both, it is concluded that the most effective strategy and the one that is more adequate to nowadays is the one that follows the Agile methodology.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Comunicação interna Estratégia Metodologia Agile Portugal Public relations Internal communication Strategy Agile Methodology
Citation
Moreira,C.A.B. (2019). Utilização da metodologia Agile na definição de estratégias de comunicação interna. (Dissertação de mestrado em Gestão Estratégica das Relações Públicas não publicada, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11373 [Acedido em março 31, 2020].
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social