Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
13.45 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo foi desenvolvido no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, lecionada no Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico, na Escola Superior de Educação de Lisboa. Este relatório final de curso está dividido em duas partes distintas: (i) na primeira é apresentada a descrição da prática pedagógica desenvolvida no 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico, em turmas do 4.º e 6.º ano de escolaridade, respetivamente, bem como a sua
análise crítica; (ii) na segunda parte é apresentada a investigação realizada numa turma de 4.º ano, cujo estudo se baseia na implementação da Metodologia de Trabalho de Projeto para a aquisição de noções básicas de primeiros socorros. A questão de investigação deste estudo visa compreender “Como é que a
Metodologia de Trabalho de Projeto pode promover a aquisição de noções básicas de primeiros socorros no 1.º Ciclo do Ensino Básico?”. Para responder a esta questão, foram definidos dois objetivos específicos: (i) caracterizar o processo do trabalho de projeto desenvolvido pelos alunos; (ii) analisar a evolução dos conhecimentos em primeiros socorros dos alunos através da implementação da MTP. O estudo é de natureza qualitativa, inserido num paradigma interpretativo, configurando-se como um estudo de caso. Para a recolha de dados, privilegiou-se a observação direta e participante e as conversas informais, registadas no diário de bordo, a análise das produções dos alunos e a realização de uma entrevista em focus group. Os resultados obtidos evidenciaram uma evolução significativa nos conhecimentos de primeiros socorros demonstrados pelos alunos, através da implementação da Metodologia de Trabalho de Projeto. Além disso, foram também
desenvolvidas inúmeras outras competências transversais, como a capacidade de trabalhar melhor em grupo, respeitar e saber ouvir os colegas, ser mais autónomo e de selecionar, organizar e sistematizar informações, conforme o seu propósito.
This study was conducted as part of the Supervised Teaching Practice II course, taught in the Master's Program, in Teaching the 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Cycle of Basic Education, at Escola Superior de Educação de Lisboa. This final report of the course is divided into two distinct parts: (i) the first part presents the description of the pedagogical practice developed in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education, in 4th and 6th grade classes, respectively, along with its critical analysis; (ii) the second part presents a research conducted in a 4th grade class, which focuses on the implementation of the Project-based Learning to acquire basic notions of first aid. The research question of this study aims to understand "How can the Projectbased Learning promote the acquisition of basic notions of first aid in the 1st Cycle of Basic Education?". To answer this question, two specific objectives were defined: (i) to describe the project work process developed by the students; (ii) to analyze the evolution of students' knowledge in first aid through the implementation of the Project-based Learning. The study is qualitative wise, situated within an interpretative paradigm, and configured as a case study. To collect data, emphasis was placed on, direct and participant observation, informal conversations recorded in the field diary, the analysis of students' work and the conduction of a “focus group” interview. The results showed a significant improvement in students' knowledge of first aid through the implementation of the Project-based Learning. Furthermore, numerous other transversal skills were also developed, such as the ability to work better in groups, respect and listen to the colleagues, become more autonomous, and select, organize, and systematize information according to their purpose.
This study was conducted as part of the Supervised Teaching Practice II course, taught in the Master's Program, in Teaching the 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Cycle of Basic Education, at Escola Superior de Educação de Lisboa. This final report of the course is divided into two distinct parts: (i) the first part presents the description of the pedagogical practice developed in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education, in 4th and 6th grade classes, respectively, along with its critical analysis; (ii) the second part presents a research conducted in a 4th grade class, which focuses on the implementation of the Project-based Learning to acquire basic notions of first aid. The research question of this study aims to understand "How can the Projectbased Learning promote the acquisition of basic notions of first aid in the 1st Cycle of Basic Education?". To answer this question, two specific objectives were defined: (i) to describe the project work process developed by the students; (ii) to analyze the evolution of students' knowledge in first aid through the implementation of the Project-based Learning. The study is qualitative wise, situated within an interpretative paradigm, and configured as a case study. To collect data, emphasis was placed on, direct and participant observation, informal conversations recorded in the field diary, the analysis of students' work and the conduction of a “focus group” interview. The results showed a significant improvement in students' knowledge of first aid through the implementation of the Project-based Learning. Furthermore, numerous other transversal skills were also developed, such as the ability to work better in groups, respect and listen to the colleagues, become more autonomous, and select, organize, and systematize information according to their purpose.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Metodologia de trabalho de projeto 1.º ciclo do ensino básico Primeiros Socorros Project-based Learning 1st cycle of basic education First aid
Citation
Baptista, P. R. M. (2024). Contributos da metodologia de trabalho de projeto para a aquisição de noções básicas de primeiros socorros numa turma de 4.º ano de Escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/18093