Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.76 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta dissertação teve por objetivo verificar como se posicionava um grupo de
201 alunos do 6.º ano de escolaridade acerca de um conjunto de dilemas ecológicos
envolvendo animais.
O seu posicionamento foi enquadrado à luz das três principais perspetivas da
ética ambiental – o antropocentrismo, o biocentrismo e o ecocentrismo.
Inesperadamente confrontados com situações sobre as quais, provavelmente,
nunca teriam refletido, os alunos posicionaram-se, de forma geral, no biocentrismo,
defendendo os direitos e integridade dos animais.
Contudo, em situações em que o ser humano se poderia ver afetado
negativamente em prol da sobrevivência e bem-estar dos animais, constatou-se uma
maior ambiguidade nas suas respostas, contribuindo para um posicionamento mais
antropocêntrico.
Por fim, já em situações em que fauna e flora se poderiam ver afetadas pela
presença de uma espécie específica, alguns alunos revelaram uma consciência ambiental
superior à empatia para com os animais.
ABSTRACT The current dissertation had the objective of verifying how a group of 201 students from the 6th Year of Basic Education would position themselves about some ecological dilemmas involving animals. Their opinions were analysed focusing the three main theories on environmental ethics – anthropocentrism, biocentrism and ecocentrism. Unexpectedly confronted with situations they would have probably never reflected upon, the students generally positioned themselves in biocentrism, defending the rights and integrity of animals. However, in situations where the human being may be adversely affected on behalf of the survival and well-being of the animals, a greater ambiguity was found in their responses, contributing to a more anthropocentric positioning. At last, in situations where fauna and flora may be affected by the presence of a species, some students revealed an environmental awareness superior to the empathy towards animals.
ABSTRACT The current dissertation had the objective of verifying how a group of 201 students from the 6th Year of Basic Education would position themselves about some ecological dilemmas involving animals. Their opinions were analysed focusing the three main theories on environmental ethics – anthropocentrism, biocentrism and ecocentrism. Unexpectedly confronted with situations they would have probably never reflected upon, the students generally positioned themselves in biocentrism, defending the rights and integrity of animals. However, in situations where the human being may be adversely affected on behalf of the survival and well-being of the animals, a greater ambiguity was found in their responses, contributing to a more anthropocentric positioning. At last, in situations where fauna and flora may be affected by the presence of a species, some students revealed an environmental awareness superior to the empathy towards animals.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de mestre em Didáticas Integradas em Língua Portuguesa, Matemática, Ciências Naturais e Sociais
Keywords
Antropocentrismo Biocentrismo Ecocentrismo Dilemas éticos Aprendizagens transversais Ensino básico Anthropocentrism Biocentrism Ecocentrism Ethical dilemmas Transversal learning Basic education
Citation
Gomes, J. F. V. (2018). Posicionamento de alunos do 6.º ano de escolaridade perante dilemas ecológicos envolvendo animais (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9915