Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
9.28 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O vigente relatório retrata, de forma detalhada e pormenorizada, a passagem do meu estágio referente à Prática de Ensino Supervisionada II (PPS I). Assim, o presente relatório tem como base o portefólio elaborado no decurso do estágio, que se encontra em anexo (cf. Anexo A), onde estão incrementadas diversas informações relevantes para a temática por mim escolhida. Posto isto, o estágio, decorreu entre 17 de outubro e 18 de fevereiro e foi realizado na valência de jardim de infância numa organização socioeducativa da área metropolitana de Lisboa. O grupo de crianças encontrava-se na faixa etária dos 3 anos, sendo constituído por 23 crianças, onze do sexo feminino e doze do sexo masculino. Ao longo do estágio, não só me foi possível observar os vários interesses exteriorizados pelo grupo de crianças, como pude observar as relações entre o grupo de crianças e ainda, as fragilidades e dificuldades do grupo, nomeadamente, ao nível da linguagem, da alimentação e da higiene. Por ter sido um dos aspetos mais salientes no grupo de crianças observadas, decidi realizar um estudo de caso exploratório cujo tema compreende as expetativas sobre crianças com três anos de idade e o caminho decorrido da intervenção do/a educador/a, às famílias, às estratégias utilizadas e outros meios. Por isso, procurei também desenvolver atividades que englobassem o grupo de crianças e que criassem oportunidades de desenvolvimento nas áreas em que o grupo demonstrou ter mais dificuldade, tal como referido anteriormente. Por fim, e tendo em conta o título deste relatório, é apresentada uma revisão de literatura concernente ao tema em questão, assim como uma análise e conclusões das informações recolhidas durante o tempo de estágio, através de notas de campo.
ABSTRACT The present report portrays, in a detail way, the passing of my internship, referent to supervised professional practice II (PPS II). There by, the present report has as base the portfolio elaborated during the internship, that is on the attachments, where are incremented several and relevant information for the theme chosen by me. Hereupon, the internship, occurred between 17 of october and 18 of february and was performed in kindergarten, in a socio-educational organization of Lisbon. The group of children was in the age group of three years old, being constituted by 23 children, twelve boys and eleven girls. Throughout the internship, I could observe the multiple interests of the children group and the relationship between them, and the weaknesses and difficulties of the group, namely, in terms of language, food and hygiene. For being one of the most salient aspects in the group of children, I decided to conduct a case study, whose subject understands the expectations about three years olds and the path taken by the educator, the families, the strategies used, among others. So, I decided to develop activities that encompassed the group of children and create opportunities for development in the areas in which the group has shown greater difficulty, as mentioned above. Finally, and taking in account the theme of this report, is presented a literature revision concerning the topic in question, as well as an analysis and conclusions of the information collected during the internship, through field notes.
ABSTRACT The present report portrays, in a detail way, the passing of my internship, referent to supervised professional practice II (PPS II). There by, the present report has as base the portfolio elaborated during the internship, that is on the attachments, where are incremented several and relevant information for the theme chosen by me. Hereupon, the internship, occurred between 17 of october and 18 of february and was performed in kindergarten, in a socio-educational organization of Lisbon. The group of children was in the age group of three years old, being constituted by 23 children, twelve boys and eleven girls. Throughout the internship, I could observe the multiple interests of the children group and the relationship between them, and the weaknesses and difficulties of the group, namely, in terms of language, food and hygiene. For being one of the most salient aspects in the group of children, I decided to conduct a case study, whose subject understands the expectations about three years olds and the path taken by the educator, the families, the strategies used, among others. So, I decided to develop activities that encompassed the group of children and create opportunities for development in the areas in which the group has shown greater difficulty, as mentioned above. Finally, and taking in account the theme of this report, is presented a literature revision concerning the topic in question, as well as an analysis and conclusions of the information collected during the internship, through field notes.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada II apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Aprendizagem das crianças Relações Desenvolvimento Expetativas Children´s learning Relationship Development Expectations
Citation
Passos, R. A. T. (2022). Expetativas sobre as crianças com três anos de idade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15853