Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
45.98 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A interdisciplinaridade tem sido alvo de discussão acerca da sua implementação,
metodologias e benefícios na promoção de aprendizagens significativas. Neste sentido,
no âmbito do estágio decorrente da unidade curricular de Prática de Ensino
Supervisionada, apresentamos uma análise sobre de que modo a interdisciplinaridade
pode contribuir para uma aprendizagem integrada do saber e como é possível
assumi-la enquanto metodologia de ensino numa sala de aula de 1º Ciclo do Ensino
Básico (CEB). Para abordar esta temática de forma aprofundada é necessário, em
primeiro lugar, analisar o conceito de interdisciplinaridade, reconhecendo-o como uma
forma de integração de saberes; e, em segundo lugar, refletir sobre as suas
potencialidades, tendo por base a experiência de ensino desenvolvida durante a prática
docente exercida durante a Prática Supervisionada do Mestrado de 1º e 2º CEB da
Escola Superior de Educação (ESE) de Lisboa.
ABSTRACT Interdisciplinarity has been the subject of discussion in regards to its implementation, methodologies and benefits on promoting meaningful learning. Therefore, the internship carried out for the Supervised Teaching Practice allowed us to analyse how interdisciplinarity can improve students’ skills and knowledge. To enlighten the reader on this subject, it is first necessary, to look at the definition of interdisciplinarity and differentiate it from other existing concepts, such as multidisciplinarity. In order to accomplish a result it is also necessary to know the authors’ opinions and confront them with the evidences collected during the internship.
ABSTRACT Interdisciplinarity has been the subject of discussion in regards to its implementation, methodologies and benefits on promoting meaningful learning. Therefore, the internship carried out for the Supervised Teaching Practice allowed us to analyse how interdisciplinarity can improve students’ skills and knowledge. To enlighten the reader on this subject, it is first necessary, to look at the definition of interdisciplinarity and differentiate it from other existing concepts, such as multidisciplinarity. In order to accomplish a result it is also necessary to know the authors’ opinions and confront them with the evidences collected during the internship.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º e do 2.º Ciclo do Ensino Básico
2014
Keywords
Interdisciplinaridade Articulação curricular Aprendizagem integrada Interdisciplinarity Curricular articulation Integrated learning