| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 670.04 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente artigo pretende fazer uma retrospectiva sobre o Cinema Português do início do século XXI, tendo como base a análise de três primeiras-obras com diferentes abordagens temáticas e estilísticas: “Alice”, “Farpões Baldios” e “A Metamorfose dos Pássaros”. Procura-se assim esboçar algumas conclusões sobre o que poderia ser um estado da arte da cinematografia nacional, abordando conceitos como o de introspecção, crença, imaginário, herói colectivo e referente social.
ABSTRACT - This article aims to establish a retrospective on Portuguese Cinema of the beginning of the 21st century, analyzing three films with different thematic and stilystic cinematic visions: “Alice”, “Farpões Baldios” and “A Metamorfose dos Pássaros”. With this analysis, we want to elaborate some conclusions about a possible state of art of the contemporany portuguese cinematography, approaching concepts such as: introspection, believe, imagination, collective character and social referent.
ABSTRACT - This article aims to establish a retrospective on Portuguese Cinema of the beginning of the 21st century, analyzing three films with different thematic and stilystic cinematic visions: “Alice”, “Farpões Baldios” and “A Metamorfose dos Pássaros”. With this analysis, we want to elaborate some conclusions about a possible state of art of the contemporany portuguese cinematography, approaching concepts such as: introspection, believe, imagination, collective character and social referent.
Description
Keywords
Cinema Realismo Introspeção Comunidade Mulher Autobiografia Referente Realism Introspection Community Women Autobiography Referent
Pedagogical Context
Citation
«Para um Estado da Arte do Cinema Português Contemporâneo: Contextos, Ficções e Ensaios». 2022. RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro 1 (1): 45-64. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp45-64.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa
