Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
8.58 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório tem como principal objetivo espelhar e relatar todo o percurso vivenciado ao longo da Prática Profissional Supervisionada II, desenvolvida durante aproximadamente quatro meses em contexto de Jardim de Infância. É também apresentada uma investigação realizada ao longo deste período e, por fim, é evidenciado o processo de construção da profissionalidade docente, para o qual se transpõe as implicações das práticas realizadas em contexto de Creche e Jardim de Infância. A elaboração deste documento decorre, ainda, de uma análise aprofundada e cuidada de um conjunto de informações e saberes recolhidos e consolidados ao longo deste processo - culminando num portefólio (cf. anexo A) – que sustenta e completa todas as informações e opções tomadas.
Partindo dos registos realizados e do conhecimento do grupo de crianças, foi identificada uma problemática a investigar. Assim, a “área da imaginação”, uma das várias áreas existentes na sala de atividades, tornou-se o foco de atenção do que aqui se apresenta e, “as possibilidades atribuídas pelas crianças aos materiais não estruturados e semiestruturados”, o tópico a desenvolver através das diretrizes da investigação-ação. Foi privilegiada a observação direta participante - o que resultou na elaboração de um diário de bordo da investigação – sendo os dados deste processo resultantes estudados à luz da análise de conteúdo. Recorreu-se, também, à análise de conteúdo das questões de resposta aberta contidas nos questionários realizados às famílias, bem como às respostas das crianças a uma questão que, no fim da investigação, lhes foi colocada. Os registos fotográficos que acompanham o diário de bordo da investigação foram, ainda, determinantes para a total compreensão e conclusão de tudo o se apresenta. Por último, foi efetuado um tratamento estatístico das respostas dadas, pelas famílias, às questões fechadas dos inquéritos por questionário realizados.
Os resultados obtidos apontam para a possível existência de uma relação positiva entre a exploração de materiais não estruturados e semiestruturados e o desenvolvimento de competências nas crianças, mais precisamente no que à imaginação e criatividade diz respeito. O presente estudo parece indicar, ainda, que a as crianças reagem positivamente à exploração e contacto com este tipo de materiais, encontrando novas soluções e formas de os utilizar. Quanto às suas possibilidades – não esquecendo que o contexto da investigação se insere numa área específica da sala - as crianças privilegiam o uso destes materiais em situações faz de conta/jogo simbólico. Utilizam-nos, ainda, para construir jogos e/ou novos “objetos”, com funções específicas e múltiplas, que partem não só das suas representações como, também, do seu imaginário.
ABSTRACT The following report’s main goal is to mirror and describe, in a thoughtful and fact-based manner, the academic journey throughout the 4 months of Supervised Professional Practise II in a kindergarten context. It is documented both an investigation conducted in this period and the learning process of the teacher, to whom the responsibility of the KC is given. The elaboration of this document is a deep and thought analysis based on the empirical learnings of the entire process, thus culminating in a portfolio (cf. attachment A) -Which contains in detail all information; the entire thought process and all actions made. Based on daily observations, teacher’s notes and the children’s group knowledge, a problematic worthy of investigation was identified - the “area of imagination” –which became the focus of attention of what is here presented and the topic to develop, following investigation-action guidelines: the possibilities given by the children to the unconventional materials. The participant’s direct observation was favoured – which resulted in the elaboration of an investigation’s logbook. The data collected from this log was later studied through content analysis. Such analysis which also took part in the results of the open-answer inquiries to the families and in the processing of the question raised to the children at the end of the investigation. The photography records accompanying the logbook were crucial to the comprehension and interpretation of all the data. Lastly, a statistical treatment was made to the inquiry’s closed answers, which were given by the families. Thus, the results point to a possible existence of a positive outcome towards the exploration of unconventional materials. Furthermore, to the development of the children’s creativity and imagination. This study seems to indicate that children react positively when playing with these type of materials, often finding new ways of using them. Regarding their usage possibilities, children favour the use of these materials in make-believe situations/symbolic games. Additionally, they use them to come up with games and/or build new “objects”, with multiple or specific functions.
ABSTRACT The following report’s main goal is to mirror and describe, in a thoughtful and fact-based manner, the academic journey throughout the 4 months of Supervised Professional Practise II in a kindergarten context. It is documented both an investigation conducted in this period and the learning process of the teacher, to whom the responsibility of the KC is given. The elaboration of this document is a deep and thought analysis based on the empirical learnings of the entire process, thus culminating in a portfolio (cf. attachment A) -Which contains in detail all information; the entire thought process and all actions made. Based on daily observations, teacher’s notes and the children’s group knowledge, a problematic worthy of investigation was identified - the “area of imagination” –which became the focus of attention of what is here presented and the topic to develop, following investigation-action guidelines: the possibilities given by the children to the unconventional materials. The participant’s direct observation was favoured – which resulted in the elaboration of an investigation’s logbook. The data collected from this log was later studied through content analysis. Such analysis which also took part in the results of the open-answer inquiries to the families and in the processing of the question raised to the children at the end of the investigation. The photography records accompanying the logbook were crucial to the comprehension and interpretation of all the data. Lastly, a statistical treatment was made to the inquiry’s closed answers, which were given by the families. Thus, the results point to a possible existence of a positive outcome towards the exploration of unconventional materials. Furthermore, to the development of the children’s creativity and imagination. This study seems to indicate that children react positively when playing with these type of materials, often finding new ways of using them. Regarding their usage possibilities, children favour the use of these materials in make-believe situations/symbolic games. Additionally, they use them to come up with games and/or build new “objects”, with multiple or specific functions.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Prática profissional supervisionada Identidade profissional Explorar Materiais semiestruturados Materiais não estruturados Supervised professional practise Professional identity Explore Unconventional materials
Citation
Pereira, V. A. S. (2018). «Estas tralhas são fantásticas!» – As possibilidades, atribuídas pelas crianças, aos materiais não estruturados e semiestruturados numa sala de pré-escolar (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9492