Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.54 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Resumo I - O presente relatório centra-se na observação das aulas de Análise e Técnicas de Composição das turmas de 1º e 2º ano realizadas no Conservatório de Música de Santarém e as do 3º ano no Conservatório de Musica de D.Dinis.
Este relatório está dividido em três secções:
- Morfologia das escolas e turmas; reflexão e comentário
- Descrição e análise de três aulas dadas
- Conclusões
Inclui em anexo fichas de observação das aulas observadas (81 blocos de 45 minutos) e os planos de aula das aulas dadas (9 blocos de 45minutos). Com base na observação das aulas, concluimos que o sucesso pedagógico está mais dependente da gestão interpessoal do que a apresentação e morfologia dos conteúdos.
Resumo II O presente estudo investiga a utilidade de quatro noções de minimalismo para o sistema de música escrita da tradição ocidental, e a sua aplicação no currículo da disciplina de ATC. Actualmente, o tópico de Minimalism não é abordado pelo programa oficial. Por esta razão, procurámos criar conteúdos que fossem de aplicação mais alargada do que meramente tópicos estilísticos e de técnicas de composição associàdas à música minimalista. As quatro noções de minimalismo são inspiradas numa dissertação por Hartmut Obendorf que aborda quatro critérios/métodos na construção de designs Human-Computer-Interactions (HCI). Associado a isto estão também os "Use qualities for software according to ISO 9241/10", os quais também serão integrados e discutidos. Para o efeitos, foi necessário traduzir a terminologia usada em HCI para o seu equivalente no sistema musical. Para testar as quatro noções de minimalism - Funcional, Estructural, Arquitectural e Compositional - analisámos partituras sob os seus critérios. Em seguida, separámos cada espécie de minimalism em subtópicos para investigámos a existência de contradições e nuances. Após estabelecidos os paralelismos entre estes e o sistema musical, procedemos à sua contextualização no currículo. Foi também necessário discutir o termo "minimalism" em si e relacioná-lo com "simplicidade" e "reducionismo". Embora alguns dos conteúdos mais teóricos não sejam adequados ao currículos (embora tenham sido necessários investigar para o efeito) , as conclusões tiradas de cada noção de minimalismo são práticas, podendo ser sumarizadas como ferramentas de análise de notação musical e da relação entre músico e partitura (entre user e interface). Os tópicos revelaram ser mais abrangentes que inicialmente previstos, e por esta razão a dissertação não poderá ir além de uma introdução da aplicação das quatro noções de minimalismo para o sistema musical.
Abstract I - The current report is centered on the observation of classes of Analysis and Compositional Techniques (ATC) at the Conservatório de Música de Santarém (first and second year students) and at the Conservatório de Música de D. Dinis (third year students). The report is divided in three sections: - Morphology of the schools and classes; reflection and commentary - Description and analysis of three given classes - Conclusion It includes in attachment the observation sheets of the observed classes (81 blocks of 45 minutes) and the class plans of the given classes (9 blocks of 45 minutes). With the observed classes as basis, I can conclude that the pedagogical successes is more dependent on the personal and social management of students than rather on the presentation of the topics directly.
Abstract II - The present study investigates the utility of four different notions of minimalism to the written musical system in western tradition, and its application in the undergraduate music curriculum - the discipline of Compositional Techniques and Analysis. Currently, the topic of Minimalism is not covered by the official program. For this reason, we set to find contents that would be relevant whilst being beyond the teaching of history, and rather find a way to implement ideas that were rooted in minimalism but had a much broader application. These four notions of minimalism are inspired on a dissertation by Hartmut Obendorf where he discusses four different approaches/criteria on constructing Human-Computer-Interaction (HCI) designs. Associated with these notions are the 'Use qualities for software according to ISO 9241/10', which we also discuss. To accomplish this we had to adjust the terminology used in HCI systems and the musical system so that their correlation could be understood. To test the four notions of minimalism - Functional, Structural, Architectural and Composition - we analyzed scores under their criteria. After doing so, we separated them into subtopics and searched for possible contradictions and overlaps. As the correspondence became clearer, we proceeded contextualize the content in the curriculum. We found it to be necessary to discuss the term of 'minimalism' itself and how it is related with 'simplicity' and 'reductionism'. Although some of the theoretic content is too complex for the curriculum - while here being necessarily so to investigate them - the conclusion from are concise and practical, and can be summarized as a set of tools for a analysis of notation and the relationship between musician and score, or in this case, user and interface. The topic revealed to be much broader than initially expect and for this reason we render it as being an introduction to the four notion of minimalism applied to the musical system.
Resumo II O presente estudo investiga a utilidade de quatro noções de minimalismo para o sistema de música escrita da tradição ocidental, e a sua aplicação no currículo da disciplina de ATC. Actualmente, o tópico de Minimalism não é abordado pelo programa oficial. Por esta razão, procurámos criar conteúdos que fossem de aplicação mais alargada do que meramente tópicos estilísticos e de técnicas de composição associàdas à música minimalista. As quatro noções de minimalismo são inspiradas numa dissertação por Hartmut Obendorf que aborda quatro critérios/métodos na construção de designs Human-Computer-Interactions (HCI). Associado a isto estão também os "Use qualities for software according to ISO 9241/10", os quais também serão integrados e discutidos. Para o efeitos, foi necessário traduzir a terminologia usada em HCI para o seu equivalente no sistema musical. Para testar as quatro noções de minimalism - Funcional, Estructural, Arquitectural e Compositional - analisámos partituras sob os seus critérios. Em seguida, separámos cada espécie de minimalism em subtópicos para investigámos a existência de contradições e nuances. Após estabelecidos os paralelismos entre estes e o sistema musical, procedemos à sua contextualização no currículo. Foi também necessário discutir o termo "minimalism" em si e relacioná-lo com "simplicidade" e "reducionismo". Embora alguns dos conteúdos mais teóricos não sejam adequados ao currículos (embora tenham sido necessários investigar para o efeito) , as conclusões tiradas de cada noção de minimalismo são práticas, podendo ser sumarizadas como ferramentas de análise de notação musical e da relação entre músico e partitura (entre user e interface). Os tópicos revelaram ser mais abrangentes que inicialmente previstos, e por esta razão a dissertação não poderá ir além de uma introdução da aplicação das quatro noções de minimalismo para o sistema musical.
Abstract I - The current report is centered on the observation of classes of Analysis and Compositional Techniques (ATC) at the Conservatório de Música de Santarém (first and second year students) and at the Conservatório de Música de D. Dinis (third year students). The report is divided in three sections: - Morphology of the schools and classes; reflection and commentary - Description and analysis of three given classes - Conclusion It includes in attachment the observation sheets of the observed classes (81 blocks of 45 minutes) and the class plans of the given classes (9 blocks of 45 minutes). With the observed classes as basis, I can conclude that the pedagogical successes is more dependent on the personal and social management of students than rather on the presentation of the topics directly.
Abstract II - The present study investigates the utility of four different notions of minimalism to the written musical system in western tradition, and its application in the undergraduate music curriculum - the discipline of Compositional Techniques and Analysis. Currently, the topic of Minimalism is not covered by the official program. For this reason, we set to find contents that would be relevant whilst being beyond the teaching of history, and rather find a way to implement ideas that were rooted in minimalism but had a much broader application. These four notions of minimalism are inspired on a dissertation by Hartmut Obendorf where he discusses four different approaches/criteria on constructing Human-Computer-Interaction (HCI) designs. Associated with these notions are the 'Use qualities for software according to ISO 9241/10', which we also discuss. To accomplish this we had to adjust the terminology used in HCI systems and the musical system so that their correlation could be understood. To test the four notions of minimalism - Functional, Structural, Architectural and Composition - we analyzed scores under their criteria. After doing so, we separated them into subtopics and searched for possible contradictions and overlaps. As the correspondence became clearer, we proceeded contextualize the content in the curriculum. We found it to be necessary to discuss the term of 'minimalism' itself and how it is related with 'simplicity' and 'reductionism'. Although some of the theoretic content is too complex for the curriculum - while here being necessarily so to investigate them - the conclusion from are concise and practical, and can be summarized as a set of tools for a analysis of notation and the relationship between musician and score, or in this case, user and interface. The topic revealed to be much broader than initially expect and for this reason we render it as being an introduction to the four notion of minimalism applied to the musical system.
Description
Mestrado em Ensino da Música - Área de Composição
Keywords
Pedagogia Ensino da música Composição musical H. Obendorf Análise musical Musical composition Music pedagogy Musical analysis
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa