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Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho final de Mestrado tem como principal objetivo perceber de
que forma a estratégia de comunicação da Gap Year Portugal está a transformar as
atitudes, conhecimentos e comportamentos do público-alvo da Associação, os jovens
portugueses, influenciando a sua tomada de decisão de fazer um gap year.
Procurando fornecer um contributo prático para a Comunicação Estratégica da
Gap Year Portugal, ao longo do estudo foi desenvolvida uma metodologia de cariz
misto. Primeiramente, foram utilizados métodos qualitativos para análise da estratégia
de comunicação da AGYP, através de entrevistas semi-estruturadas ao CEO e à Diretora
de Comunicação da Associação. Recorreu-se, também, à análise de conteúdo para uma
análise aos principais suportes de comunicação da Associação, ou seja, o seu website e a
sua página no Facebook. Quanto à metodologia quantitativa, foi utilizada através da
aplicação de inquéritos por questionário aos jovens que realizaram um Gap Year através
da AGYP, e também aos jovens que interagiram com a Associação mas acabaram por
não o fazer.
Defende-se que, no sentido do cumprimento da sua missão, devem as
organizações como a Associação Gap Year Portugal desenvolver estratégias bem
planeadas e passo a passo que vão ao encontro das necessidades dos seus públicos-alvo
e que contribuam, em última instância, para o desenvolvimento da sociedade.
Mesmo conseguindo chegar com a sua mensagens aos públicos e influenciar os
jovens a fazerem o ano sabático, a AGYP está longe de ter uma estratégia de
comunicação estruturada e de encarar as Relações Públicas como uma função de gestão
estratégica. Todavia, os seus resultados positivos advêm, segundo os inquiridos dos
questionários realizados, da comunicação adequada aos seus públicos e da Associação
utilizar ativamente as suas redes sociais Facebook e Instagram como meios de
comunicação, ao mesmo tempo que aposta na comunicação presencial através de
palestras, formações e eventos.
Assume-se, assim, neste trabalho a noção de Relações Públicas como função de
gestão estratégica das organizações e, à luz desta visão, procede-se a uma análise crítica
da estratégia de comunicação da Associação em questão, defendendo-se a importância da implementação de uma estratégia que efetivamente contribua para o cumprimento da
missão da organização e que promova a construção de relações de compromisso com os
públicos.
ABSTRACT: The main objective of this Master's final work is to understand how the Gap Year Portugal's communication strategy is transforming the attitudes, knowledge and behaviors of the target audience of the Association, the young Portuguese, influencing their decision-making to do a gap year. In order to provide a practical contribution to the Strategic Communication of Gap Year Portugal, a mixed methodology was developed throughout the study. First, qualitative methods were used to analyze AGYP's communication strategy, through semi-structured interviews with the CEO and the Communication Director of the Association. We also used content analysis to analyze the Association's main communication media, that is, its website and its Facebook page. As for the quantitative methodology, it was used through the application of questionnaire surveys to the young people who performed a gap year through the AGYP, and also to the young people who interacted with the Association but ended up not doing so. It is argued that, in order to fulfill their mission, organizations such as the Gap Year Portugal Association should develop well-planned and step-by-step strategies that meet the needs of their target audiences and ultimately contribute to the development of society. Even reaching out with its messages to the public and influencing young people to make the gap year, AGYP is far from having a structured communication strategy and facing Public Relations as a strategic management function. However, its positive results are, according to the respondents of the questionnaires carried out, the appropriate communication to its publics and the Association actively use its social networks Facebook and Instagram as means of communication, at the same time as it focuses on face-to-face communication through lectures, formations and events. In this work, the notion of Public Relations is assumed as a strategic management function of the organizations and, in the light of this vision, a critical analysis of the communication strategy of the Association in question is carried out, defending the importance of the implementation of a strategy that effectively contributes to the accomplishment of the mission of the organization and that promotes the construction of relationships of commitment with the public.
ABSTRACT: The main objective of this Master's final work is to understand how the Gap Year Portugal's communication strategy is transforming the attitudes, knowledge and behaviors of the target audience of the Association, the young Portuguese, influencing their decision-making to do a gap year. In order to provide a practical contribution to the Strategic Communication of Gap Year Portugal, a mixed methodology was developed throughout the study. First, qualitative methods were used to analyze AGYP's communication strategy, through semi-structured interviews with the CEO and the Communication Director of the Association. We also used content analysis to analyze the Association's main communication media, that is, its website and its Facebook page. As for the quantitative methodology, it was used through the application of questionnaire surveys to the young people who performed a gap year through the AGYP, and also to the young people who interacted with the Association but ended up not doing so. It is argued that, in order to fulfill their mission, organizations such as the Gap Year Portugal Association should develop well-planned and step-by-step strategies that meet the needs of their target audiences and ultimately contribute to the development of society. Even reaching out with its messages to the public and influencing young people to make the gap year, AGYP is far from having a structured communication strategy and facing Public Relations as a strategic management function. However, its positive results are, according to the respondents of the questionnaires carried out, the appropriate communication to its publics and the Association actively use its social networks Facebook and Instagram as means of communication, at the same time as it focuses on face-to-face communication through lectures, formations and events. In this work, the notion of Public Relations is assumed as a strategic management function of the organizations and, in the light of this vision, a critical analysis of the communication strategy of the Association in question is carried out, defending the importance of the implementation of a strategy that effectively contributes to the accomplishment of the mission of the organization and that promotes the construction of relationships of commitment with the public.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Estratégia de comunicação Comunicação no interesse público Organizações sem fins lucrativos Associação Gap Year Portugal Public relations Communication strategy Public interest communication Non-profit organizations
Citation
Sá, M.C.M.C. (2018). Estratégia de comunicação de uma associação sem fins lucrativos: a Associação Gap Year Portugal. Dissertação de mestrado. IPL, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, Portugal.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social