Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.81 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório pretende apresentar o desenvolvimento do estágio, realizado no ano
letivo de 2019/2020, nas Unidades Curriculares Estágio I e II, no âmbito do curso de Mestrado
em Ensino de Dança (8ª edição), ministrado pela Escola Superior de Dança do Instituto
Politécnico de Lisboa.
O estágio foi implementado com alunos do 5º ano do Curso Básico de Dança do Orfeão
de Leiria, Conservatório de Artes (OL|CA).
A temática do estágio surgiu, numa primeira instância, da crescente solicitação à
instituição para participação e apresentação de trabalhos coreográficos em contextos informais,
muito presentes no panorama do Ensino Artístico Nacional. Num segundo plano, assomou com
o intuito de desenvolver, no Ensino Artístico Especializado, corpos versáteis, preparados para
enfrentar o mercado de trabalho.
A intervenção pedagógica foi desenvolvida no sentido de promover a perceção e
consciência do espaço não convencional, quer em estúdio quer no exterior do mesmo e até nas
habitações dos alunos. Pretendeu-se ainda promover o desenvolvimento artístico, criativo e o
interesse sobre o trabalho de Composição Coreográfica com os alunos do 5º ano do Curso Básico de Dança da mesma instituição.
A intervenção foi efetivada na disciplina de Técnica de Dança Contemporânea, onde foram aplicadas estratégias pedagógicas advindas dos princípios da metodologia de Investigação-Ação. A seleção dos instrumentos de recolha de dados como grelhas de observação, vídeo, inquérito por questionário e diários de bordo, permitiram recolher dados sobre a dinâmica de grupo, a capacidade de improvisação e criação e a perceção e consciencialização das competências espaciais dos alunos.
Dadas as circunstâncias, apesar da pandemia do SARS-CoV-2 (Covid-19) e do
desenvolvimento do estágio ter sofrido alterações, concluiu-se que os alunos adquiriram competências de perceção espacial, compreendendo o que é a criação em site-specific.
ABSTRACT - This study aims to report the stages of the internship project, scheduled for the academic year 2019/2020, in the Curricular Units Stage I and II, within the scope of the Master's Degree in Dance Teaching (8th edition), taught by Escola Superior de Dança of the Instituto Politécnico de Lisboa. The internship was implemented with students of the 5th year of the Basic Dance Course of Orfeão de Leiria, Conservatório de Artes (OL|CA). The theme of the internship arises in view of the growing request for participation in informal contexts, very present in the panorama of current National Artistic Education, and with the aim of developing in Artistic Specialized Education versatile bodies, prepared to face the job market. The pedagogical intervention was developed in order to promote the perception and awareness of the unconventional space, either in the studio or outside it and even in the students' homes. It also promoted the artistic, creative development and interest in the work of choreographic composition with 5th year students of the Basic Dance Course at the same institution. The intervention was carried out in the discipline of Contemporary Dance Technique (TDCT), where pedagogical strategies were applied, arising from the principles of the Action-Research methodology. The selection of data collection instruments such as observation grids,video, questionnaire survey and logbook, allowed data to be collected on the group dynamic,ability to improvise and create and the perception and awareness of spatial skills of the students. Given the circumstances, despite the SARS-CoV-2 (Covid-19) pandemic and the culmination of the internship having undergone changes, it is concluded that students acquired spatial perception skills, understanding what is site-specific
ABSTRACT - This study aims to report the stages of the internship project, scheduled for the academic year 2019/2020, in the Curricular Units Stage I and II, within the scope of the Master's Degree in Dance Teaching (8th edition), taught by Escola Superior de Dança of the Instituto Politécnico de Lisboa. The internship was implemented with students of the 5th year of the Basic Dance Course of Orfeão de Leiria, Conservatório de Artes (OL|CA). The theme of the internship arises in view of the growing request for participation in informal contexts, very present in the panorama of current National Artistic Education, and with the aim of developing in Artistic Specialized Education versatile bodies, prepared to face the job market. The pedagogical intervention was developed in order to promote the perception and awareness of the unconventional space, either in the studio or outside it and even in the students' homes. It also promoted the artistic, creative development and interest in the work of choreographic composition with 5th year students of the Basic Dance Course at the same institution. The intervention was carried out in the discipline of Contemporary Dance Technique (TDCT), where pedagogical strategies were applied, arising from the principles of the Action-Research methodology. The selection of data collection instruments such as observation grids,video, questionnaire survey and logbook, allowed data to be collected on the group dynamic,ability to improvise and create and the perception and awareness of spatial skills of the students. Given the circumstances, despite the SARS-CoV-2 (Covid-19) pandemic and the culmination of the internship having undergone changes, it is concluded that students acquired spatial perception skills, understanding what is site-specific
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança.
Keywords
Técnica de dança contemporânea Composição coreográfica Site-specific Espaço performativo Perceção espacial Curso básico de dança Contemporary Dance Technique Choreographic composition Site-specific Performative space Spatial perception Basic dance course
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa
Escola Superior de Dança
Escola Superior de Dança