Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.11 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O estudo desenvolvido, no âmbito da educação artística, de natureza qualitativa e interpretativa, situa-se no contexto da Educação Pré-Escolar.
Partindo de um conhecimento experiencial de uma dada realidade, observou-se, que por vezes, é atribuído à Arte, um valor secundário, sendo esta área explorada sem uma intencionalidade baseada num conhecimento teórico/prático. Em paralelo, é também constado, já mesmo a partir do Pré-Escolar, o facto de o processo de ensino/aprendizagem, ser desenvolvido de forma pouco articulada entre os vários domínios do saber. Assim, pretendeu-se com o presente estudo, numa dinâmica teórico/prática, compreender o potencial da Arte/Expressão Plástica, nas práticas educativas, bem como explorar a possibilidade de um cruzamento interdisciplinar da referida área, com o domínio da Matemática/Geometria.
A recolha de dados empíricos ocorreu numa sala de Jardim de Infância da rede pública, situada em Rio de Mouro. Ao analisar e interpretar os dados recolhidos através de uma observação naturalista direta, poderá ser aferida a importância de um trabalho planeado e sistemático, ao nível da Arte/Expressão Plástica, no desenvolvimento de conhecimentos e competências pessoais. Poderá igualmente constatar-se o impacto que uma determina seleção de obras de arte, poderá ter a vários níveis, inclusive, na possibilidade efetiva de articular dois domínios: a Arte/Expressão Plástica e a Matemática/Geometria.
A valorização da literacia artística, enquanto matéria curricular a ser aprendida, revela-se um vasto campo de oportunidades de aprendizagem e desenvolvimento pessoal e social, contribuindo, entre outros aspetos, para que a escola tenha um importante papel, no sentido fomentar uma verdadeira igualdade de oportunidades.
Abstract The developed study ,in the field of art education, a qualitative and interpretative nature, lies in the context of Pré School Education from an experimental knowledge of a certain reality, Art is seen as a secondary importance, without any theoretical/practical knowledge on the subject. It´s also known, since Pré School, that the process of teaching and learning is made in such a way where there is little association between the various files of knowledge. Thus, this study attempts to understand not only the potential of Art/Artistic Expression in educational practices, but also explore the possibility of an interdisciplinary intersection in the field of Mathematics/Geometry. Empirical data collection took place in kindergarten in Rio de Mouro. By analyzing the data collected through the direct naturalistic observation, we can measure the importance of a systematic work to the level of Art/Plastic Expression, in the development of personal skills. One can also find the impact that a particular selection of works of art should have in various levels, including the effective possibility of joining both domains: Art/Plastic Expression and Mathematic/Geometry. The value of artistic literacy as curricular knowledge, acquires a wide range of learning opportunities and of personal and social development. School should have an important role in order to give equal opportunities to children.
Abstract The developed study ,in the field of art education, a qualitative and interpretative nature, lies in the context of Pré School Education from an experimental knowledge of a certain reality, Art is seen as a secondary importance, without any theoretical/practical knowledge on the subject. It´s also known, since Pré School, that the process of teaching and learning is made in such a way where there is little association between the various files of knowledge. Thus, this study attempts to understand not only the potential of Art/Artistic Expression in educational practices, but also explore the possibility of an interdisciplinary intersection in the field of Mathematics/Geometry. Empirical data collection took place in kindergarten in Rio de Mouro. By analyzing the data collected through the direct naturalistic observation, we can measure the importance of a systematic work to the level of Art/Plastic Expression, in the development of personal skills. One can also find the impact that a particular selection of works of art should have in various levels, including the effective possibility of joining both domains: Art/Plastic Expression and Mathematic/Geometry. The value of artistic literacy as curricular knowledge, acquires a wide range of learning opportunities and of personal and social development. School should have an important role in order to give equal opportunities to children.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa
para obtenção de grau de mestre em Educação Artística, na Especialização de Artes Plásticas na Educação
Keywords
Arte Expressão plástica Matemática Geometria Educação Literacia visual Interdisciplinaridade Art Plastic expression Mathematic Geometry Education Artistic literacy Interdisciplinary
Citation
Guerra, C.M.N.L. (2013). A arte/expressão plástica numa inter-relação com a matemática/geometria: Um projeto no jardim de infância [Dissertação de mestrado]Escola Superior de Educação de Lisboa/Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa