Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.75 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório pretende evidenciar e refletir o percurso da prática profissional realizada em contexto de jardim-de-infância, assim como descrever o processo de investigação decorrente da mesma.
Desde o início da prática que observei que o grupo de crianças demonstrava alguma dificuldade em situar-se no tempo durante a rotina, sendo que muitas das vezes, esta dificuldade trazia implicações a nível de autonomia e até mesmo a nível comportamental. Estas observações deram então origem à problemática da presente investigação, tendo esta como principal inquietação “De que forma é que a equipa educativa pode promover o desenvolvimento de noções temporais em jardim-de-infância, implicando ativamente as mesmas neste processo?”. Esta inquietação inicial despoletou o grande objetivo da investigação – promover o desenvolvimento de noções temporais, que foi concretizado através de várias estratégias adotadas e introduzidas na sala. A presente investigação segue as diretrizes da investigação-ação, adotando uma natureza qualitativa, no sentido em que se centra em analisar e descrever a apropriação por parte das crianças de noções temporais e as suas explorações. Para a recolha dos dados necessários à investigação combinaram-se diferentes técnicas e instrumentos como a observação (notas de campo, fotografias), inquérito (entrevistas e questionário) e a consulta documental. Por sua vez, para a análise dos dados recolhidos, recorreu-se à técnica de análise de conteúdo.
A investigação realizada sustenta a importância das estratégias utilizadas para promoção da apropriação/desenvolvimento das noções temporais em jardim-de-infância, assim como o facto de as mesmas deverem estar relacionadas com o meio próximo da criança e se irem complexificando progressivamente. Para além disso, aponta para que um contacto frequente e próximo com noções temporais permite a apropriação das mesmas pelas crianças, mais facilmente e de uma forma mais significativa. Com esta apropriação, foi possível observar ao longo da investigação, que as crianças usufruíram de um nível de segurança, estabilidade e autonomia cada vez mais acentuado, garantindo o seu bem-estar no dia-a-dia, quer seja na sala/organização ou em casa.
ABSTRACT This dissertation aims not only at finding evidence and reflecting upon the professional internship that took place in a preschool establishment, but also at describing the investigation process itself. Since the start of the supervised internship, I have observed that the group of preschoolers showed some difficulty in understanding the notion of time in their daily routine. Such difficulty would eventually affect their level of autonomy and behaviour. Based on these observations, the focus of this investigation is: “How can the education team promote the development of the notion of time in preschools, involving young children in the process?” This question has given birth to the objective of this report - promote the development and help master the concept of time through the introduction of several strategies in the classroom. This investigation follows an action-research methodology, within a natural environment, which focuses on analyzing and observing how children understand and master the concept of time. Different techniques and observation instruments combined have been put in place to gather the necessary data (field notes, photographs), surveys (interviews and questionnaires) and other sources. Gathered data has been submitted to the technique of content analysis. This research highlights the importance of the strategies used to promote the development and ownership of the notion of time in preschool establishments. It also shows how important and relevant the child’s environment and the gradual complexity of the notion are. A frequent and close contact to the concept of time will allow the child to understand and comprehend it easily and significantly. Throughout the research it was made clear that a gradual awareness of the notion of time gives children a sense of security and stability and develops their autonomy, ensuring their well-being in the classroom and at home.
ABSTRACT This dissertation aims not only at finding evidence and reflecting upon the professional internship that took place in a preschool establishment, but also at describing the investigation process itself. Since the start of the supervised internship, I have observed that the group of preschoolers showed some difficulty in understanding the notion of time in their daily routine. Such difficulty would eventually affect their level of autonomy and behaviour. Based on these observations, the focus of this investigation is: “How can the education team promote the development of the notion of time in preschools, involving young children in the process?” This question has given birth to the objective of this report - promote the development and help master the concept of time through the introduction of several strategies in the classroom. This investigation follows an action-research methodology, within a natural environment, which focuses on analyzing and observing how children understand and master the concept of time. Different techniques and observation instruments combined have been put in place to gather the necessary data (field notes, photographs), surveys (interviews and questionnaires) and other sources. Gathered data has been submitted to the technique of content analysis. This research highlights the importance of the strategies used to promote the development and ownership of the notion of time in preschool establishments. It also shows how important and relevant the child’s environment and the gradual complexity of the notion are. A frequent and close contact to the concept of time will allow the child to understand and comprehend it easily and significantly. Throughout the research it was made clear that a gradual awareness of the notion of time gives children a sense of security and stability and develops their autonomy, ensuring their well-being in the classroom and at home.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Noções temporais Estratégias de promoção Papel da equipa educativa Sequencialidade Rotina Notion of time Development strategies Role of the education team Sequence Routine
Citation
Aniceto, E. F. F. (2019). "Elsa, vamos ter de arrumar porque hoje é dia de música e vamos ter o J. na nossa sala!" - Promoção do desenvolvimento de noções temporais em pré-escolar (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10271