Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.45 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo baseia-se na avaliação do desempenho docente, realizada num
agrupamento de escolas da cidade de Lisboa, nos últimos quatro anos letivos.
Pretendemos aceder às conceções dos docentes sobre o impacto da avaliação de
desempenho docente no seu trabalho e no desenvolvimento organizacional da
escola.
Nesta investigação, adotamos uma metodologia mista, realizamos entrevistas
semiestruturadas, apoiadas na metodologia qualitativa e aplicamos um inquérito,
auxiliados pela metodologia quantitativa.
Os dados obtidos permitiram confirmar a importância da avaliação de desempenho
docente para a melhoria das práticas educativas dos professores e consequente
sucesso educativo dos alunos e, do mesmo modo, se configurou como uma maisvalia
para o seu desenvolvimento profissional. Não obstante, foram igualmente
identificados alguns constrangimentos, designadamente, o facto de esta não ser
uma avaliação formativa e do tempo atribuído aos relatores se revelar insuficiente
para o acompanhamento e supervisão pedagógica. O modelo adotado é
considerado burocrático, com acréscimo de trabalho para os docentes e para as
escolas. Pelo seu lado, a existência de quotas para as menções de “Muito Bom” e
“Excelente” prejudicam as relações interpessoais e promovem a competição entre
docentes.
Se a avaliação, por um lado, obriga a um maior cuidado no trabalho, contribuindo
para a melhoria do ensino, para o sucesso dos alunos e, consequentemente, para a
imagem da escola, por outro, os horários dificultam o trabalho colaborativo e a
reflexão conjunta, com impactos negativos no desenvolvimento organizacional.
ABSTRACT This study is based on the evaluation of teachers’ performance, carried out in the Lisbon area school group during the last four years. We aim to understand teachers’ conceptions about the impact of the evaluation process in their work and in the organisational development of the school. In this study a mixed methodology was used, we carried out semi-direct interviews supported by qualitative methodologies, and an enquiry to obtain quantitative data. The data obtained allowed us to confirm the importance of evaluation in improving educational practices consequently improving student’s learning success, as well as contributing positively for teacher’s professional development. However, the evaluation process isn’t of a formative nature as time given to evaluators revealed itself insufficient to properly accomplish pedagogical supervision. The evaluation model is considered bureaucratic, with increased workload for teachers and schools. Furthermore, the existence of quotas for awarding “Excellent” and “Very Good” classifications, damages interpersonal relationships and promotes competition. If, on the one hand, evaluation demands more care in work, contributing for increased quality of teaching, student success, and, consequently, a better public image for the school, on the other hand, the imposed schedules make collaborative work and group reflexion more difficult, with negative impacts in organisational development.
ABSTRACT This study is based on the evaluation of teachers’ performance, carried out in the Lisbon area school group during the last four years. We aim to understand teachers’ conceptions about the impact of the evaluation process in their work and in the organisational development of the school. In this study a mixed methodology was used, we carried out semi-direct interviews supported by qualitative methodologies, and an enquiry to obtain quantitative data. The data obtained allowed us to confirm the importance of evaluation in improving educational practices consequently improving student’s learning success, as well as contributing positively for teacher’s professional development. However, the evaluation process isn’t of a formative nature as time given to evaluators revealed itself insufficient to properly accomplish pedagogical supervision. The evaluation model is considered bureaucratic, with increased workload for teachers and schools. Furthermore, the existence of quotas for awarding “Excellent” and “Very Good” classifications, damages interpersonal relationships and promotes competition. If, on the one hand, evaluation demands more care in work, contributing for increased quality of teaching, student success, and, consequently, a better public image for the school, on the other hand, the imposed schedules make collaborative work and group reflexion more difficult, with negative impacts in organisational development.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ciências da Educação - Especialidade Supervisão em Educação
Keywords
Avaliação do desempenho docente Supervisão Desenvolvimento profissional Desenvolvimento organizacional Evaluation of instructor performance Supervision Professional development Organisational development
Citation
Carreiras, M. A. L. C. B. (2012). O impacto da avaliação do desempenho docente na função docente e no desenvolvimento organizacional da escola [Dissertação de mestrado] Escola Superior de Educação de Lisboa/Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa