Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
10.51 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge no âmbito da Unidade Curricular (UC) Prática de
Ensino Supervisionada II (PES II), inserida no plano de estudos do Mestrado em Ensino
do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º
Ciclo do Ensino Básico (CEB).
No âmbito deste relatório pretendia-se desenvolver um estudo para avaliar qual a
influência de uma rotina de leitura – os ateliês de leitura – na qualidade da leitura em voz
alta e no desenvolvimento da compreensão leitora. Esse estudo iria decorrer numa turma
de 4.º ano, do 1.º CEB.
A problemática deste estudo emerge do interesse pessoal pela leitura e pela
extrema importância e influência que a mesma tem em todo o percurso escolar e
profissional dos indivíduos.
Na primeira parte do presente documento, é apresentado o contexto de estágio do
2.º CEB e, posteriormente, é feita uma análise crítica da prática realizada.
Na segunda parte, é introduzido o estudo, através da apresentação da questão de
partida e das questões secundárias, que iriam guiar toda a prática.
Relativamente à metodologia, seria utilizada a observação direta e indireta, mas
também a análise documental, uma entrevista à docente cooperante e a realização de um
questionário aos alunos.
Seria expectável obter resultados que comprovassem que existe uma relação
positiva entre uma rotina de leitura diária – os ateliês de leitura – a qualidade da leitura
em voz alta e o desenvolvimento da compreensão leitora.
ABSTRACT The following report appears within the scope of Curricular Unit (CU) Supervised Teaching Practice II (STP II), inserted on study plan of Master in Teaching of the 1º Cycle of Basic Education and Portuguese Education and History and Portugal Geography on the 2º Cycle of Basic Education (CBE). The scope of this report pretends to develop a study to evaluate what is the influence of a lecture routine – reading workshops – reading loud quality and lecture comprehension development. This study will elapse in a 4º Year Class from the 1º CEB. This study problematic emerges from the personal interest for reading and extreme importance and influence that it has through all the school and professional path of individuals. In the first part of the present document, the intership program of 2º CEB is presented, and, previously, a critical analysis of the practice is carried out. In the second part, is introduced the study, through an apresentation of the starting point and secondary questions that would guide the whole practice. In regards to the methodology, it would be used the direct and indirect observation, but also the documental analysis, an enterview to the cooperating teacher and a questionnaire for students. It would be expectable to obtain results that would proof a positive relation between a diary lecture routine – reading workshops – the quality of reading loud and the development of reading comprehension.
ABSTRACT The following report appears within the scope of Curricular Unit (CU) Supervised Teaching Practice II (STP II), inserted on study plan of Master in Teaching of the 1º Cycle of Basic Education and Portuguese Education and History and Portugal Geography on the 2º Cycle of Basic Education (CBE). The scope of this report pretends to develop a study to evaluate what is the influence of a lecture routine – reading workshops – reading loud quality and lecture comprehension development. This study will elapse in a 4º Year Class from the 1º CEB. This study problematic emerges from the personal interest for reading and extreme importance and influence that it has through all the school and professional path of individuals. In the first part of the present document, the intership program of 2º CEB is presented, and, previously, a critical analysis of the practice is carried out. In the second part, is introduced the study, through an apresentation of the starting point and secondary questions that would guide the whole practice. In regards to the methodology, it would be used the direct and indirect observation, but also the documental analysis, an enterview to the cooperating teacher and a questionnaire for students. It would be expectable to obtain results that would proof a positive relation between a diary lecture routine – reading workshops – the quality of reading loud and the development of reading comprehension.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal
Keywords
Compreensão leitora Fluência Leitura Leitura em voz alta Lecture Fluence Reading loud Reading comprehension
Citation
Batista, A. R. C. (2021). A Influência dos Ateliês de Leitura na Qualidade da Leitura em Voz Alta e no Desenvolvimento da Compreensão Leitora (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/13034
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa