Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.89 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório resulta da unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada II e emerge de duas intervenções pedagógicas realizadas com uma turma de 1.º ano de escolaridade e com duas turmas do 5.º ano de escolaridade. O estudo que se apresenta foi realizado no 1.º ciclo com o intuito de compreender de que forma é que a exploração de padrões de repetição potencia o desenvolvimento do pensamento algébrico numa turma do 1.º ano de escolaridade.
O estudo procurou responder às seguintes questões: (i) Que estratégias adotam os alunos do 1.º ano na identificação de termos distantes em padrões de repetição?; (ii) Que tipo de generalizações, associadas aos padrões de repetição, constroem os alunos do 1.º ano?; e (iii) Que tipo de padrões de repetição se revelaram mais adequados ao trabalho com alunos do 1.º ano?.
Dado o objetivo geral do estudo, a metodologia que se revelou mais adequada foi a investigação-ação. A recolha de dados foi realizada através da observação direta e da análise documental, tendo como instrumentos de registo o diário de bordo, de modo a registar os principais acontecimentos decorridos em cada sessão e as produções dos alunos, relativas às resoluções das seis tarefas implementadas.
Através da análise da tarefa diagnóstica selecionou-se três alunos com características e desempenhos distintos. As resoluções dos alunos foram analisadas segundo três categorias decorrentes das questões de investigação e que emergiram dos dados.
De acordo com os resultados obtidos, conclui-se que os alunos utilizam com mais regularidade a contagem dos termos do padrão de repetição, para a identificação dos termos distantes. Em relação às generalizações, foram identificadas relações numéricas entre os termos e a sua posição no padrão e entre o número de elementos da unidade de repetição com o padrão. Em suma, a exploração de padrões de repetição promoveu o desenvolvimento do pensamento algébrico dos alunos.
ABSTRACT This report results from the curricular unit of Supervised Teaching Practice II and emerges from two pedagogical interventions that occurred with a 1st grade class and with two 5th grade classes. The study presented here was conducted in the 1st cycle with the purpose of understanding how the exploration of repetition patterns enhances the development of algebraic thinking in a 1st grade class. The study attempted to answer the following questions: (i) What strategies do 1st graders adopt in identifying distant terms in repetition patterns?; (ii) What kind of generalizations, associated with repetition patterns, do 1st graders construct?; and (iii) What kind of repetition patterns proved to be most appropriate for working with 1st graders? Given the overall objective of the study, the most appropriate methodology was action research. The data were collected through direct observation and document analysis, using a journal, to record the main events that occurred in each session, and the students' productions related to the resolution of the six implemented tasks. Through the analysis of the diagnostic task, three students with distinct characteristics and performances were selected. The students' resolutions were analyzed according to three categories related to the research questions the emerged from the data. According to the results obtained, it was concluded that students most regularly use counting the terms of the repetition pattern to identify the distant terms. Regarding generalizations, numerical relations were identified between the terms and their position in the pattern and between the number of elements of the repetition unit with the pattern. Overall, the exploration of repetition patterns promoted the development of students' algebraic thinking.
ABSTRACT This report results from the curricular unit of Supervised Teaching Practice II and emerges from two pedagogical interventions that occurred with a 1st grade class and with two 5th grade classes. The study presented here was conducted in the 1st cycle with the purpose of understanding how the exploration of repetition patterns enhances the development of algebraic thinking in a 1st grade class. The study attempted to answer the following questions: (i) What strategies do 1st graders adopt in identifying distant terms in repetition patterns?; (ii) What kind of generalizations, associated with repetition patterns, do 1st graders construct?; and (iii) What kind of repetition patterns proved to be most appropriate for working with 1st graders? Given the overall objective of the study, the most appropriate methodology was action research. The data were collected through direct observation and document analysis, using a journal, to record the main events that occurred in each session, and the students' productions related to the resolution of the six implemented tasks. Through the analysis of the diagnostic task, three students with distinct characteristics and performances were selected. The students' resolutions were analyzed according to three categories related to the research questions the emerged from the data. According to the results obtained, it was concluded that students most regularly use counting the terms of the repetition pattern to identify the distant terms. Regarding generalizations, numerical relations were identified between the terms and their position in the pattern and between the number of elements of the repetition unit with the pattern. Overall, the exploration of repetition patterns promoted the development of students' algebraic thinking.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Pensamento algébrico Padrões de repetição Generalização Algebraic thinking Repetition patterns Generalization
Citation
Alves, C. M. (2021). Os padrões de repetição no desenvolvimento do pensamento algébrico numa turma de 1.º ano de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14458