Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.97 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - Na primeira secção do Relatório de Estágio no ensino especializado da música, apresentam-se todos os elementos que constituíram a aprendizagem do instrumento saxofone de três alunos designados por A, B e C. Foi analisado o ano letivo de 2013/2014, no Conservatório de Música D. Dinis focando as características da escola e dos alunos que a frequentam, assim como os instrumentos lecionados e a sua importância. Acresce ainda a caracterização dos alunos em estudo, através do conhecimento da sua estrutura familiar e utilização do seu tempo, das suas estratégias de aprendizagem e do seu percurso musical.
É um trabalho que visa a planificação de todo um processo educativo envolvendo o grupo em estudo, assim como os esforços do professor pela aprendizagem e evolução musical dos alunos. São ainda relatadas as estratégias utilizadas, as reações dos alunos e os resultados provenientes destas.
É também feita a descrição das práticas pedagógicas desenvolvidas, que envolveram o desenvolvimento de competências nos alunos e sua planificação, o papel do professor durante as aulas, no estudo em casa, e na sua relação com o meio familiar, assim como na escolha de repertório, sua apresentação e sua avaliação.
Das práticas desenvolvidas durante o ano para estes três alunos, é ainda apresentada uma crítica do professor, tanto das bem-sucedidas como daquelas que não apresentaram resultados significativos ou satisfatórios.
Resumo II (Investigação) - Com as atuais exigências da sociedade moderna, um estudante de instrumento é confrontado com a falta de tempo disponível para a sua prática, consequência de horários sobrecarregados e disciplinas extra curriculares. Para que se consigam alcançar bons resultados, o papel do professor é de grande importância na estruturação, planificação e acompanhamento do seu estudo, orientando o aluno com o recurso às novas tecnologias e desenvolvendo-lhe ferramentas para a sua autonomia no estudo. Este trabalho de investigação que teve como base a literatura atualmente ligada à gestão de tempo, dentro e fora do contexto musical, trata assim da implementação de alguns métodos de ensino utilizados com os alunos de saxofone. Visando principalmente o estudo instrumental realizado em casa, algumas das estratégias servem também para melhorar ou potenciar certas competências específicas. Com base nas metodologias aplicadas durante o estágio, são apresentados os resultados obtidos e sua análise, assim como as respetivas conclusões.
Abstract I (Teaching) - The first section of the specialized music teaching Training Report, presents all elements that characterized the learning of the saxophone instrument by three students named A, B and C. We analyzed the academic year 2013/2014, at D. Dinis Conservatory of Music, focusing on school and student characteristics as well as the importance of the instruments taught. Moreover, the characterization of students was built, on the knowledge of their family structure and the use of their time, learning methodologies and of his musical background. The work aims at the planning of all the educational process involving the study group, as well as the teacher's efforts for the learning process and musical development of the students. The strategies used and the results obtained as well as the students reactions, are also reported. The work continues presenting the description trough the developed teaching methods, involving the development of student competencies, the teacher's role in the classroom, in their homework and in the relationship with the family environment, as well as the repertoire choice, presentation and evaluation. The practices developed during the year for these three students, and the teacher's discussion of the results obtained, are finally presented.
Abstract II (Research) - With the current requirements of modern society, an instrument student is confronted with the lack of time available for its practice, as a result of overloaded schedules and extra-curricular disciplines. In order to achieve good results, the teacher's role is very important in structuring, planning and monitoring of their study, guiding the student with the use of new technologies and developing her tools to their autonomy in the study. This research work was based on the time management literature, inside and outside the musical context, is thus implementing some teaching methods used with saxophone students. Aimed mainly instrumental homework, some of the strategies also serves to improve or enhance certain specific skills. According with the procedures applied during this training, the obtained results and analysis are presented, as well as the respective conclusions. This research project was conducted under the Master in Music Teaching of Escola Superior de Música de Lisboa, based on the saxophone class of the D. Dinis Conservatory of Music during the school year 2013/2014.
Resumo II (Investigação) - Com as atuais exigências da sociedade moderna, um estudante de instrumento é confrontado com a falta de tempo disponível para a sua prática, consequência de horários sobrecarregados e disciplinas extra curriculares. Para que se consigam alcançar bons resultados, o papel do professor é de grande importância na estruturação, planificação e acompanhamento do seu estudo, orientando o aluno com o recurso às novas tecnologias e desenvolvendo-lhe ferramentas para a sua autonomia no estudo. Este trabalho de investigação que teve como base a literatura atualmente ligada à gestão de tempo, dentro e fora do contexto musical, trata assim da implementação de alguns métodos de ensino utilizados com os alunos de saxofone. Visando principalmente o estudo instrumental realizado em casa, algumas das estratégias servem também para melhorar ou potenciar certas competências específicas. Com base nas metodologias aplicadas durante o estágio, são apresentados os resultados obtidos e sua análise, assim como as respetivas conclusões.
Abstract I (Teaching) - The first section of the specialized music teaching Training Report, presents all elements that characterized the learning of the saxophone instrument by three students named A, B and C. We analyzed the academic year 2013/2014, at D. Dinis Conservatory of Music, focusing on school and student characteristics as well as the importance of the instruments taught. Moreover, the characterization of students was built, on the knowledge of their family structure and the use of their time, learning methodologies and of his musical background. The work aims at the planning of all the educational process involving the study group, as well as the teacher's efforts for the learning process and musical development of the students. The strategies used and the results obtained as well as the students reactions, are also reported. The work continues presenting the description trough the developed teaching methods, involving the development of student competencies, the teacher's role in the classroom, in their homework and in the relationship with the family environment, as well as the repertoire choice, presentation and evaluation. The practices developed during the year for these three students, and the teacher's discussion of the results obtained, are finally presented.
Abstract II (Research) - With the current requirements of modern society, an instrument student is confronted with the lack of time available for its practice, as a result of overloaded schedules and extra-curricular disciplines. In order to achieve good results, the teacher's role is very important in structuring, planning and monitoring of their study, guiding the student with the use of new technologies and developing her tools to their autonomy in the study. This research work was based on the time management literature, inside and outside the musical context, is thus implementing some teaching methods used with saxophone students. Aimed mainly instrumental homework, some of the strategies also serves to improve or enhance certain specific skills. According with the procedures applied during this training, the obtained results and analysis are presented, as well as the respective conclusions. This research project was conducted under the Master in Music Teaching of Escola Superior de Música de Lisboa, based on the saxophone class of the D. Dinis Conservatory of Music during the school year 2013/2014.
Description
Mestrado em ensino da música
Keywords
Gestão de tempo Objetivos Planificação Estratégias de ensino Treino auditivo Saxofone Time management Goals Planning Teaching strategies Auditory training