Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.11 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - Este Relatório de Estágio foi realizado para a Unidade Curricular de Estágio de Ensino Especializado do Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música
de Lisboa. Foi elaborado e desenvolvido no Conservatório de Música D. Dinis, local onde
leciono desde 2008, no ano letivo de 2016/2017. Teve como protagonistas três alunos de
diferentes graus académicos:
Um aluno do 1º Grau do Ensino Articulado;
Uma aluna do 3º Grau do Ensino Supletivo e;
Um aluno do 6º de Grau do Ensino Articulado.
Serão identificados e caracterizados vários fatores neste relatório: o
Conservatório, a localidade onde se encontra (Odivelas), os alunos (idade, ano de
escolaridade, objetivos) e a minha prática pedagógica nomeadamente: estratégias de
ensino, objetivos enquanto docente, motivações, etc. Será também realizada uma análise
das práticas pedagógicas efetuadas bem como uma reflexão e avaliação do trabalho por
mim realizado enquanto docente.
Resumo II (Investigação) - Esta investigação tem como objetivo avaliar qual a importância e a influência que o envolvimento parental tem na iniciação da aprendizagem de um instrumento musical como o Trompete e perceber se a utilização de Redes Sociais, que nesta investigação será o Facebook, são uma ferramenta útil para os professores, alunos e pais. Para isso temos de enquadrar os pais dos alunos de iniciação enquanto cidadãos de determinada área geográfica, faixa etária, habilitações académicas e entender de que forma estas características têm influência na evolução da aprendizagem dos seus educandos. Investigar se este envolvimento parental é positivo, e investigar quais as razões no caso de ser considerado negativo. Por outro lado, compreender se as novas tecnologias podem ser úteis aos professores tentando perceber quais os pontos a favor e quais os aspetos negativos. Analisar se os índices de motivação são favoravelmente aumentados quando o estudo em casa é acompanhado pelos pais. A pouca informação documentada sobre o envolvimento parental no ensino da música fez com necessitasse procurar respostas sobre uma temática muito importante no desenvolvimento da aprendizagem.
Abstract I (Teaching) - This Internship Report was made for the Specialized Teaching Internship Course of the Masters in Music Teaching of the “Escola Superior de Música de Lisboa”. It was created and developed at the “Conservatório de Música D. Dinis” where I teach since 2008, in the academic year 2016/2017. It has as protagonists three students of different academic degrees: A student of the 1st Degree of Articulated Teaching; A student of the 3rd Degree of Supplementary Education and; A student of the 6th Degree of Articulated Teaching. Several factors will be identified and characterized in this report: the Conservatory, the location where it is located (Odivelas), the students (age, year of schooling, goals) and my pedagogical practice namely: teaching strategies, objectives as teacher, motivations, etc. An analysis of pedagogical practices will be carried out as well as a reflection and evaluation of the work I have done as teacher.
Abstract II (Research) - This research aims to evaluate the importance and influence of parental involvement in initiating the learning of a musical instrument such as the Trumpet and understand if the use of Social Networks, which in this investigation will be Facebook, are a useful tool for teachers, students and parents. For this, we have to frame the parents of the initiation students as citizens of a certain geographic area, age group, academic qualifications and to understand how these characteristics influence the evolution in learning of their children. Investigating whether this parental involvement is positive, and investigate the reasons in case it is considered negative. On the other side, to understand if the new technologies can be useful to the teachers trying to perceive the points in favour and which the negative aspects. Analysing if motivation scores are favourably increased when home study is followed by parents. Few documented information about parental involvement in music teaching has been made it necessary to seek answers on a very important theme in development learning.
Resumo II (Investigação) - Esta investigação tem como objetivo avaliar qual a importância e a influência que o envolvimento parental tem na iniciação da aprendizagem de um instrumento musical como o Trompete e perceber se a utilização de Redes Sociais, que nesta investigação será o Facebook, são uma ferramenta útil para os professores, alunos e pais. Para isso temos de enquadrar os pais dos alunos de iniciação enquanto cidadãos de determinada área geográfica, faixa etária, habilitações académicas e entender de que forma estas características têm influência na evolução da aprendizagem dos seus educandos. Investigar se este envolvimento parental é positivo, e investigar quais as razões no caso de ser considerado negativo. Por outro lado, compreender se as novas tecnologias podem ser úteis aos professores tentando perceber quais os pontos a favor e quais os aspetos negativos. Analisar se os índices de motivação são favoravelmente aumentados quando o estudo em casa é acompanhado pelos pais. A pouca informação documentada sobre o envolvimento parental no ensino da música fez com necessitasse procurar respostas sobre uma temática muito importante no desenvolvimento da aprendizagem.
Abstract I (Teaching) - This Internship Report was made for the Specialized Teaching Internship Course of the Masters in Music Teaching of the “Escola Superior de Música de Lisboa”. It was created and developed at the “Conservatório de Música D. Dinis” where I teach since 2008, in the academic year 2016/2017. It has as protagonists three students of different academic degrees: A student of the 1st Degree of Articulated Teaching; A student of the 3rd Degree of Supplementary Education and; A student of the 6th Degree of Articulated Teaching. Several factors will be identified and characterized in this report: the Conservatory, the location where it is located (Odivelas), the students (age, year of schooling, goals) and my pedagogical practice namely: teaching strategies, objectives as teacher, motivations, etc. An analysis of pedagogical practices will be carried out as well as a reflection and evaluation of the work I have done as teacher.
Abstract II (Research) - This research aims to evaluate the importance and influence of parental involvement in initiating the learning of a musical instrument such as the Trumpet and understand if the use of Social Networks, which in this investigation will be Facebook, are a useful tool for teachers, students and parents. For this, we have to frame the parents of the initiation students as citizens of a certain geographic area, age group, academic qualifications and to understand how these characteristics influence the evolution in learning of their children. Investigating whether this parental involvement is positive, and investigate the reasons in case it is considered negative. On the other side, to understand if the new technologies can be useful to the teachers trying to perceive the points in favour and which the negative aspects. Analysing if motivation scores are favourably increased when home study is followed by parents. Few documented information about parental involvement in music teaching has been made it necessary to seek answers on a very important theme in development learning.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Aprendizagem Envolvimento parental Comunicação Redes sociais Trompete Learning Parental involvement Communication Social networks Trumpet
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa