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Abstract(s)
O jornalismo é um ato narrativo constituído por personagens. Este relatório de estágio, elaborado com vista à obtenção do grau de mestre em Jornalismo, tem o propósito de, alicerçado em revisão bibliográfica, evidenciar, tanto a narratividade, como a consequente existência de personagens no jornalismo. Pretende ser uma análise à forma como os media, mostrando ou ocultando particularidades e ações das personagens, transformam a representação da personagem.
Através de um estudo de caso, auxiliado pela observação participante em estágio na Sociedade Independente de Comunicação (SIC), analisar-se-á a personagem de Bruno de Carvalho, enquanto presidente do Sporting, na cobertura feita pela SIC. Com este exemplo, será possível compreender que os media partem de escolhas subjetivas, que são influenciadoras da informação disponibilizada aos espectadores para ajuizar as personagens jornalísticas.
ABSTRACT: Journalism is a narrative act consisting of characters. This internship report, which seeks the achievement of a master degree in journalism, highlights both the narrativity and the consequent existence of characters in journalism based on a bibliographical review. It intends to be an analysis of how media can transform a representation of a character by showing or hiding particularities and actions of the characters. Through a case study, and helped by the participant observation on the internship in Sociedade Independente de Comunicação (SIC), the character that will be analyzed is Bruno de Carvalho, while president of Sporting. With this example, it will be possible to understand that the media depart from subjective choices, which are influenced by the information available to viewers that can judge journalistic characters
ABSTRACT: Journalism is a narrative act consisting of characters. This internship report, which seeks the achievement of a master degree in journalism, highlights both the narrativity and the consequent existence of characters in journalism based on a bibliographical review. It intends to be an analysis of how media can transform a representation of a character by showing or hiding particularities and actions of the characters. Through a case study, and helped by the participant observation on the internship in Sociedade Independente de Comunicação (SIC), the character that will be analyzed is Bruno de Carvalho, while president of Sporting. With this example, it will be possible to understand that the media depart from subjective choices, which are influenced by the information available to viewers that can judge journalistic characters
Description
Relatório de estágio apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Jornalismo.
Keywords
Jornalismo Media Narrativas jornalísticas Personagens Carvalho, Bruno de-1972-- Presidente do Sporting (2013-2018) SIC - Sociedade Independente de Comunicação Journalism Journalistic narratives Journalistic characters
Citation
Sá, J.M. (2018). A construção de personagens no jornalismo: o caso de Bruno de Carvalho na SIC. Relatório de estágio do mestrado. IPL, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, Portugal.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social