Repository logo
 
Publication

O objeto está presente

dc.contributor.authorRocha, Maria
dc.date.accessioned2024-04-30T11:24:37Z
dc.date.available2024-04-30T11:24:37Z
dc.date.issued2022-07
dc.description.abstractExploro neste artigo a questão da utilização do vestuário, per se, no pressuposto da ausência do corpo. Um objeto — o vestuário — no rescaldo de uma personagem social ou de um espetáculo. Um objeto artístico, agora, parte de uma outra encenação que o apresenta e protagoniza, como se fosse uma espécie de personagem transversal que, a partir do Teatro e da Moda, opera na esfera da Arte Contemporânea. Para sustentar o deslocamento objetual do figurino, ao propor a designação de metafigurino, parto das palavras-chave enunciadas, esperando contribuir para amplificar o debate, na medida em que se aborda a possibilidade de uma perspetiva relacional entre o objeto e o campo de forças que, normalmente, envolve uma relação física e emocional entre seres humanos.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT - In this paper I explore the issue of the use of clothing, per se, on the assumption of the absence of the body. As an object — the garment — In the aftermath of a social character or a show. So once considered as an artistic object it becomes part of a new staging that presents it, and stars it as if it were a kind of transversal character either from Theater and Fashion operating in the sphere of Contemporary Art. In order to support the objectual displacement of the costume, proposing the designation of meta-costume, I start from the enunciated keywords, hoping to contribute to amplify the debate, insofar as it approaches the possibility of a relational perspective between the object and the field of forces that, normally, involve a physical and emotional relationship between human beings.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citation«O Objeto Está Presente». 2022. RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro 1 (1): 158-71. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp158-171.pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp158-171pt_PT
dc.identifier.eissn2795-5788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/17412
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Lisboapt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://journals.ipl.pt/rhinocervs/article/view/454pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectFigurinopt_PT
dc.subjectModapt_PT
dc.subjectObjeto artísticopt_PT
dc.subjectTeatralidadept_PT
dc.subjectMetafigurinopt_PT
dc.subjectCostumept_PT
dc.subjectFashionpt_PT
dc.subjectArtistic objectpt_PT
dc.subjectTheatricalitypt_PT
dc.subjectMeta-costumept_PT
dc.titleO objeto está presentept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage171pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage158pt_PT
oaire.citation.titleRhinocervs : cinema, dança, música, teatropt_PT
oaire.citation.volume1pt_PT
person.familyNameROCHA
person.givenNameMARIA
person.identifier.ciencia-idC51C-5E4A-4C22
person.identifier.orcid0000-0002-6477-2670
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication31f2963f-9aa8-4d42-ae72-007488a945a2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery31f2963f-9aa8-4d42-ae72-007488a945a2

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Manuela_Bronze_rev_PM_final.pdf
Size:
642.41 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: