Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.32 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo pretende analisar o impacto do vídeo na reflexão e autoeficácia dos alunos de Técnica de Dança Clássica do 2.º ano do Conservatório de Dança do Vale do Sousa no ano letivo de 2017/2018 em três ações de rotação: pirouettes en dehors, pirouettes en dedans e, no caso dos rapazes, tour en l’air.
Este estudo trata-se de um relatório de estágio inserido no Mestrado em Ensino de Dança e tem como finalidade demonstrar que o uso do vídeo pode ser uma forma de potenciar a análise e reflexão dos alunos de dança sobre o seu próprio trabalho. Mais especificamente, o uso do vídeo poderá adquirir um caráter motivacional e permitir uma autoanálise detalhada das ações de rotação - movimentos de difícil visualização no espelho - que leve a uma melhoria no desempenho dos alunos.
Tratando-se de uma investigação-ação, este estudo terá início com uma fase de observação, cujas conclusões serão registadas no diário de bordo, seguida de uma fase de lecionação partilhada. Finalmente, terá lugar a fase de lecionação autónoma, onde será aplicado um questionário pré-teste de modo a determinar o ponto de base da autoeficácia dos alunos face às ações de rotação, as aulas terão como objetivo principal as ações de rotação, altura em que procederemos à captação de imagem e testaremos o impacto da visualização de imagens em vídeo na prestação e autoeficácia dos alunos. No final desta fase será aplicado o questionário pós-teste, de modo a perceber a aceitação e utilidade do vídeo bem como se a autoeficácia dos alunos aumentou, diminuiu ou se manteve.
ABSTRACT - This study intends to analyze the impact of video on the self-efficacy of the students of Classical Dance Technique of the 2nd year of the Conservatório de Dança do Vale do Sousa during the school year of 2017/2018 in three rotation actions: pirouettes en dehors, pirouettes en dedans and, in the boys case, tour en l’air. This study is a report of internship inserted in the Masters in Dance Teaching and aims to demonstrate that the use of video can be a way to enhance the analysis and reflection of dance students on their own work. More specifically, the use of the video may acquire a motivational character and allow for a detailed self-analysis of the rotation actions, witch are difficult to observe in the mirror, leading to an improvement in student performance. As an experimental research, this study will begin with an observation phase recorded on a logbook followed by a phase of shared instruction. Finally, the autonomous teaching phase will take place where a pre-test questionnaire is applied in order to perceive the students' self-efficacy in relation to the rotation actions. Classes will have as main objective the rotation actions and we will proceed with the image capture and test the impact of the visualization of video images in the performance and self-efficacy of the students. At the end of this stage the post-test questionnaire will be applied in order to understand the acceptance and utility of the video as well as wether the students' self-efficacy increased, decreased or remained.
ABSTRACT - This study intends to analyze the impact of video on the self-efficacy of the students of Classical Dance Technique of the 2nd year of the Conservatório de Dança do Vale do Sousa during the school year of 2017/2018 in three rotation actions: pirouettes en dehors, pirouettes en dedans and, in the boys case, tour en l’air. This study is a report of internship inserted in the Masters in Dance Teaching and aims to demonstrate that the use of video can be a way to enhance the analysis and reflection of dance students on their own work. More specifically, the use of the video may acquire a motivational character and allow for a detailed self-analysis of the rotation actions, witch are difficult to observe in the mirror, leading to an improvement in student performance. As an experimental research, this study will begin with an observation phase recorded on a logbook followed by a phase of shared instruction. Finally, the autonomous teaching phase will take place where a pre-test questionnaire is applied in order to perceive the students' self-efficacy in relation to the rotation actions. Classes will have as main objective the rotation actions and we will proceed with the image capture and test the impact of the visualization of video images in the performance and self-efficacy of the students. At the end of this stage the post-test questionnaire will be applied in order to understand the acceptance and utility of the video as well as wether the students' self-efficacy increased, decreased or remained.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Vídeo Autoeficácia Autoavaliação Técnica de dança clássica Ações de rotação Self-efficacy Self-assessement Classical dance technique Rotation actions