Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.27 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O Conservatório de Guimarães (CG) é uma escola de Ensino Artístico especializado
(EAE) com apoios do Ministério da Educação. Este conservatório é das maiores escolas
artísticas no Município de Guimarães tendo também um polo no município vizinho de
Vieira do Minho, fornecendo assim à comunidade exterior a Guimarães uma formação
especializada no ensino da música.
Numa secção inicial, a primeira parte deste relatório de estágio irá explicar o
funcionamento do conservatório, nomeadamente a sua estrutura administrativa e a sua
integração na sociedade, analisando as responsabilidades pedagógicas do mesmo, o papel
social, e o seu papel perante os alunos.
De seguida, como principal foco temos a atividade pedagógica. A mestranda descreverá
o funcionamento da classe de flauta transversal, partindo de um todo (todas as classes de
flauta do conservatório) até ao particular (classe do professor Gil Magalhães). Durante o
ano letivo 2022/2023 acompanhou 3 alunas de diferentes graus (6º, 4º, 3º), realizando
uma observação de um total de 81 aulas de 50 minutos por aluna, planificando 9 aulas de
50 minutos. Estas serão apresentadas e analisadas posteriormente, no presente relatório.
Por fim, é feita uma reflexão sobre o papel do docente de instrumento no conservatório,
procurando perceber facilidades e dificuldades sentidas.
Resumo II - Relativamente aos músicos no geral, a memorização tem claramente um papel bastante importante. No que diz respeito a músicos invisuais esta consegue superar na sua importância, visto que estes sem memorizar não conseguem tocar uma obra por completo. Sem esta técnica também se torna bastante difícil para músicos que necessitem das duas mãos para tocar, conseguir com facilidade executar uma performance com orquestra ou a solo. Este é um tema bastante presente na atualidade e na performance de vários músicos, e bastante debatido a nível de propostas de memorização e métodos que funcionam ou não com cada um deles. Tendo isto em conta, nesta investigação procura-se, numa fase inicial, perceber qual o método de memorização utilizado por músicos invisuais, de seguida, criar um guia de memorização que seja percetível para a idade das alunas incluídas na investigação, por último, criar quatro sessões em que as alunas irão memorizar um pequeno excerto. É possível ainda, em cada sessão, alterar a planificação da mesma de forma que esta seja compreendida e totalmente memorizada. Para que a investigação seja fidedigna, a mestranda realizou uma revisão de literatura em torno deste tema percebendo a evolução histórica do mesmo e ainda em pequena parte mostrando tecnologias que facilitem a performance e o ensino de músicos invisuais.
Abstract I - The Guimarães Conservatory (CG) is a specialized artistic education school (EAE) supported by the Ministry of Education. This conservatory is one of the largest artistic schools in the municipality of Guimarães and also has a branch in the neighbouring municipality of Vieira do Minho, thus providing the community outside Guimarães with specialized training in music teaching. In an initial section, the first part of this internship report will explain how the conservatory works, namely its administrative structure and its integration into society, analyzing its pedagogical responsibilities, its social role and its role in relation to its students. Next, the main focus will be on teaching. The master's student will describe how the transverse flute class works, from the whole (all the conservatory's flute classes) to the particular (Professor Gil Magalhães' class). During the academic year 2022/2023, she accompanied 3 students from different grades (6th, 4th, 3rd), observing a total of 81 50- minute lessons per student, planning 9 50-minute lessons. These will be presented and analyzed later in this report. Finally, a reflection is made on the role of the instrument teacher at the conservatoire, trying to understand the facilities and difficulties experienced.
Abstract II - For musicians in general, memorization clearly plays a very important role. As far as blind musicians are concerned, it's even more important, since without memorization they won't be able to play a piece completely. Without this technique, it also becomes very difficult for musicians who need both hands to play to easily execute a performance with an orchestra or solo. This is a topic that is very present in today's music and in the performance of many musicians, and is much debated in terms of proposals for memorization and methods that work or don't work for each of them. With this in mind, this research seeks, initially, to understand the memorization method used by blind musicians, then to create a memorization guide that is understandable for the age of the students included in the research, and finally, to create four sessions in which the students will memorize a short excerpt. It is also possible to change the planning of each session so that it is understood and fully memorized. In order for the research to be reliable, the master's student carried out a literature review on this subject, understanding its historical evolution and, to a small extent, showing technologies that facilitate the performance and teaching of blind musicians.
Resumo II - Relativamente aos músicos no geral, a memorização tem claramente um papel bastante importante. No que diz respeito a músicos invisuais esta consegue superar na sua importância, visto que estes sem memorizar não conseguem tocar uma obra por completo. Sem esta técnica também se torna bastante difícil para músicos que necessitem das duas mãos para tocar, conseguir com facilidade executar uma performance com orquestra ou a solo. Este é um tema bastante presente na atualidade e na performance de vários músicos, e bastante debatido a nível de propostas de memorização e métodos que funcionam ou não com cada um deles. Tendo isto em conta, nesta investigação procura-se, numa fase inicial, perceber qual o método de memorização utilizado por músicos invisuais, de seguida, criar um guia de memorização que seja percetível para a idade das alunas incluídas na investigação, por último, criar quatro sessões em que as alunas irão memorizar um pequeno excerto. É possível ainda, em cada sessão, alterar a planificação da mesma de forma que esta seja compreendida e totalmente memorizada. Para que a investigação seja fidedigna, a mestranda realizou uma revisão de literatura em torno deste tema percebendo a evolução histórica do mesmo e ainda em pequena parte mostrando tecnologias que facilitem a performance e o ensino de músicos invisuais.
Abstract I - The Guimarães Conservatory (CG) is a specialized artistic education school (EAE) supported by the Ministry of Education. This conservatory is one of the largest artistic schools in the municipality of Guimarães and also has a branch in the neighbouring municipality of Vieira do Minho, thus providing the community outside Guimarães with specialized training in music teaching. In an initial section, the first part of this internship report will explain how the conservatory works, namely its administrative structure and its integration into society, analyzing its pedagogical responsibilities, its social role and its role in relation to its students. Next, the main focus will be on teaching. The master's student will describe how the transverse flute class works, from the whole (all the conservatory's flute classes) to the particular (Professor Gil Magalhães' class). During the academic year 2022/2023, she accompanied 3 students from different grades (6th, 4th, 3rd), observing a total of 81 50- minute lessons per student, planning 9 50-minute lessons. These will be presented and analyzed later in this report. Finally, a reflection is made on the role of the instrument teacher at the conservatoire, trying to understand the facilities and difficulties experienced.
Abstract II - For musicians in general, memorization clearly plays a very important role. As far as blind musicians are concerned, it's even more important, since without memorization they won't be able to play a piece completely. Without this technique, it also becomes very difficult for musicians who need both hands to play to easily execute a performance with an orchestra or solo. This is a topic that is very present in today's music and in the performance of many musicians, and is much debated in terms of proposals for memorization and methods that work or don't work for each of them. With this in mind, this research seeks, initially, to understand the memorization method used by blind musicians, then to create a memorization guide that is understandable for the age of the students included in the research, and finally, to create four sessions in which the students will memorize a short excerpt. It is also possible to change the planning of each session so that it is understood and fully memorized. In order for the research to be reliable, the master's student carried out a literature review on this subject, understanding its historical evolution and, to a small extent, showing technologies that facilitate the performance and teaching of blind musicians.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de
Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à
obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de
14 de maio.
Keywords
Aprendizagem Conservatório Ensino Flauta transversal Observação Braille Conservatório de Guimarães Ensino Invisuais Memória Conservatory Flute Learning Observation Teaching Blind Braille Conservatory of Guimarães Learning Memory
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa