| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 2.22 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi realizado no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, inserida no plano de estudos do 2.º ano do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal do 2.º Ciclo do Ensino Básico. São descritos dois contextos de estágio, um em 1.º e o outro em 2.º Ciclo do Ensino Básico, nomeadamente no 1.º e 6.º ano de escolaridade, e apresentada a síntese das duas práticas interventivas. Para além disso, é apresentado um estudo investigativo realizado no contexto de 1.º Ciclo do Ensino Básico. O estudo apresentado procurou compreender de que forma o desenvolvimento de atividades interdisciplinares com a Educação Física influenciam a motivação dos alunos, tendo por base os seguintes objetivos: (i) Investigar de que forma a implementação de pedagogias ativas em aulas interdisciplinares com Educação Física se relaciona com o desenvolvimento da motivação dos alunos; (ii) Analisar o impacto dessas práticas pedagógicas na perceção dos alunos em relação à escola e ao processo de aprendizagem; (iii) Compreender a perspetiva da Professora Titular quanto à motivação e ao envolvimento dos alunos no decorrer do estudo. Diz respeito a um estudo de abordagem mista, com uma metodologia próxima da investigação-ação. O estudo foi desenvolvido tendo por base 24 participantes (15 do sexo masculino e 9 do sexo feminino), com idades compreendidas entre os 6 e os 7 anos. Verificou-se que após a implementação de atividades interdisciplinares com a Educação Física os alunos aumentaram a sua motivação e perceção em relação à escola, verificandose um aumento estatisticamente relevante da motivação (p<0,005). As perceções da docente relativamente à motivação dos alunos apresentam, também, um aumento estatisticamente relevante.
This report was developed within the scope of the curricular unit Supervised Teaching Practice II, part of the second year of the Master's Degree in Teaching at the Primary Level and in Portuguese and History and Geography of Portugal at the Lower Secondary Level. It describes two teaching practice contexts: one in the 1st Cycle and another in the 2nd Cycle of Basic Education, specifically in Year 1 and Year 6 of schooling, and presents a summary of both intervention practices. In addition, it includes a research study conducted within the context of the 1st Cycle of Basic Education. The study aimed to understand how the development of interdisciplinary activities involving Physical Education influences students' motivation, based on the following objectives: (i) To examine how the implementation of active pedagogies in interdisciplinary lessons involving Physical Education relates to the development of student motivation; (ii) To analyze the impact of these pedagogical practices on students’ perceptions of school and the learning process; (iii) To understand the classroom teacher’s perspective regarding student motivation and engagement throughout the study. This mixedmethods study followed an action research-informed methodology and involved 24 participants (15 male and 9 female), aged between 6 and 7 years. The findings indicated that, following the implementation of interdisciplinary activities involving Physical Education, students demonstrated increased motivation and more positive perceptions of school, with a statistically significant improvement (p < 0.005). The classroom teacher’s perceptions of students' motivation also showed a statistically significant increase.
This report was developed within the scope of the curricular unit Supervised Teaching Practice II, part of the second year of the Master's Degree in Teaching at the Primary Level and in Portuguese and History and Geography of Portugal at the Lower Secondary Level. It describes two teaching practice contexts: one in the 1st Cycle and another in the 2nd Cycle of Basic Education, specifically in Year 1 and Year 6 of schooling, and presents a summary of both intervention practices. In addition, it includes a research study conducted within the context of the 1st Cycle of Basic Education. The study aimed to understand how the development of interdisciplinary activities involving Physical Education influences students' motivation, based on the following objectives: (i) To examine how the implementation of active pedagogies in interdisciplinary lessons involving Physical Education relates to the development of student motivation; (ii) To analyze the impact of these pedagogical practices on students’ perceptions of school and the learning process; (iii) To understand the classroom teacher’s perspective regarding student motivation and engagement throughout the study. This mixedmethods study followed an action research-informed methodology and involved 24 participants (15 male and 9 female), aged between 6 and 7 years. The findings indicated that, following the implementation of interdisciplinary activities involving Physical Education, students demonstrated increased motivation and more positive perceptions of school, with a statistically significant improvement (p < 0.005). The classroom teacher’s perceptions of students' motivation also showed a statistically significant increase.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Motivação Educação física Interdisciplinaridade Motivation Physical education Interdisciplinarity
Pedagogical Context
Citation
Fonseca, F. F. F. (2025). De que modo a interdisciplinaridade com a educação física influencia a motivação dos alunos [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Institucional do Politécnico de Lisboa http://hdl.handle.net/10400.21/22208
