Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.07 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - A nossa prática pedagógica foi efetuada em regime de observação na Escola de Música do Conservatório Nacional. Durante o ano letivo de 2016-2017 foi-nos possível observar três alunos, dois alunos do ensino básico (1º e 3º grau) e um aluno do ensino secundários (6º grau), da classe do Prof. Salvador Parola. Na parte pedagógica deste relatório, depois da contextualização da escola e dos alunos, descrevemos as práticas pedagógicas desenvolvidas pelo Professor Cooperante e por nós nas aulas que lecionámos. Durante o estágio, e na qualidade de observadores, tivemos uma diferente perspetiva que nos permitiu refletir nas nossas próprias práticas enquanto docentes. No fim estamos mais aptos a conseguir o objetivo de qualquer professor, conseguir que o aluno atinja o seu potencial máximo.
Resumo II (Investigação) - A segunda parte deste relatório é dedicada à nossa investigação. Apesar de muito presentes nas nossas vidas, o uso das novas tecnologias é, ainda, pouco evidente no ensino da música em Portugal. Na nossa investigação usámos recursos disponíveis a todos de uma forma gratuita. Foram observados os estudos individuais de alunos, via gravação vídeos por transmissão em direto do mesmo. Durante três meses acompanhámos uma sessão de estudo individual de cada aluno por semana e, para cada observação, foi feito um relatório individual entregue ao aluno no fim de cada estudo, com o objetivo de ajudar a melhorar o rendimento do seu estudo individual. No fim foi efetuado um questionário sobre a perspetiva dos alunos acerca da sua própria evolução. Com os dados recolhidos, temos a análise das duas perspetivas sobre o acompanhamento do estudo via gravação vídeo: a nossa de professores e as dos alunos.
Abstract I (Teaching) - Our pedagogical practice was carried out at the Escola de Música do Conservatório Nacional. During the 2016-2017 school year we were able to observe three students, two elementary students (1st and 3rd grade) and one secondary school student (6th grade), from the class of Prof. Salvador Parola. In the pedagogical part of this report, after the contextualization of the school and the students, we describe the pedagogical practices developed by the Cooperating Teacher and by ourselves in the classes we have taught. During the internship, and as observers, we had a different perspective that allowed us to reflect on our own practices as teachers allowing us to better skilled as professors. In the end, we are better able to achieve the goal of any teacher, that is create a learning environment that pushes the student towards achieving its maximal potential.
Abstract II (Research) - The second part of this report is dedicated to our investigation. Although very much ever-present present in our lives, the use of new technologies is still not much used in the teaching of music in Portugal. In our investigation, we have used resources available to everyone free of charge. Individual student studies were recorded through video recording by live transmission of the same. For three months, we have accompanied each student on an individual study session per week, and each observation resulted in an individual report delivered to the student at the end of each study to help improve the performance of their individual study. In the end, a questionnaire about the students' perspective of their own evolution was carried out. With the collected data, we have the analysis of the two perspectives on the follow-up of the video recording study: ours of teachers and those of students.
Resumo II (Investigação) - A segunda parte deste relatório é dedicada à nossa investigação. Apesar de muito presentes nas nossas vidas, o uso das novas tecnologias é, ainda, pouco evidente no ensino da música em Portugal. Na nossa investigação usámos recursos disponíveis a todos de uma forma gratuita. Foram observados os estudos individuais de alunos, via gravação vídeos por transmissão em direto do mesmo. Durante três meses acompanhámos uma sessão de estudo individual de cada aluno por semana e, para cada observação, foi feito um relatório individual entregue ao aluno no fim de cada estudo, com o objetivo de ajudar a melhorar o rendimento do seu estudo individual. No fim foi efetuado um questionário sobre a perspetiva dos alunos acerca da sua própria evolução. Com os dados recolhidos, temos a análise das duas perspetivas sobre o acompanhamento do estudo via gravação vídeo: a nossa de professores e as dos alunos.
Abstract I (Teaching) - Our pedagogical practice was carried out at the Escola de Música do Conservatório Nacional. During the 2016-2017 school year we were able to observe three students, two elementary students (1st and 3rd grade) and one secondary school student (6th grade), from the class of Prof. Salvador Parola. In the pedagogical part of this report, after the contextualization of the school and the students, we describe the pedagogical practices developed by the Cooperating Teacher and by ourselves in the classes we have taught. During the internship, and as observers, we had a different perspective that allowed us to reflect on our own practices as teachers allowing us to better skilled as professors. In the end, we are better able to achieve the goal of any teacher, that is create a learning environment that pushes the student towards achieving its maximal potential.
Abstract II (Research) - The second part of this report is dedicated to our investigation. Although very much ever-present present in our lives, the use of new technologies is still not much used in the teaching of music in Portugal. In our investigation, we have used resources available to everyone free of charge. Individual student studies were recorded through video recording by live transmission of the same. For three months, we have accompanied each student on an individual study session per week, and each observation resulted in an individual report delivered to the student at the end of each study to help improve the performance of their individual study. In the end, a questionnaire about the students' perspective of their own evolution was carried out. With the collected data, we have the analysis of the two perspectives on the follow-up of the video recording study: ours of teachers and those of students.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Estudo individual Observação Novas tecnologias Gravação vídeo Individual study Observation New technologies Video recording
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa