Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
11.98 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - A prática pedagógica no âmbito do Estágio de Ensino Especializado, adiante
designado EEE, foi realizada na Escola Profissional Metropolitana, adiante
designada EPM, local onde o mestrando leciona percussão, na especialidade de
tímpanos no ano letivo 2018/2019. O presente relatório de estágio foi elaborado
em regime de exercício de funções a três alunos de níveis distintos: um aluno do
Curso Básico de Instrumento (7º ano), e dois alunos do Curso Secundário de
Instrumentista de Sopros e Percussão (respetivamente, 10º ano e 12ºano).
Nesta primeira parte, são apresentados os objetivos e expetativas do presente
relatório, bem como elaboradas uma contextualização e caracterização do projeto
educativo da EPM. A classe de percussão da EPM foi caracterizada, descrevendo
a sua estrutura, dinâmica e modo de funcionamento das aulas e dos alunos
selecionados para observação. De seguida, realizou-se uma descrição e análise das
práticas pedagógicas desenvolvidas de cada um dos alunos escolhidos durante o
ano letivo, tendo como suporte os planos anuais e planos de aula elaborados
previamente pelo mestrando.
A finalizar esta primeira parte é apresentado uma análise crítica e reflexiva da
atividade docente, baseada em pesquisas bibliográficas de literatura específica ao
tema da docência, nas experiências e constatações obtidas por parte do
mestrando ao longo do ano letivo.
Resumo II - A investigação desenvolvida acerca da temática do ensino dos tímpanos nos cursos profissionais de música em Portugal, está ligada à atividade docente do mestrando na EPM, e tem como propósito fazer uma caracterização do tipo de práticas pedagógicas que são utilizadas no ensino deste instrumento nas instituições que têm como oferta formativa os cursos profissionais do ensino básico e do ensino secundário. Inicialmente, é apresentada uma contextualização histórica e cronológica de como tem sido a evolução dos tímpanos até à atualidade, e referências de metodologias e propósitos de vários autores de literatura para tímpanos acerca da sua perspetiva do que é tocar bem este instrumento e relativamente ao tipo de aprendizagem ideal que cada um procura. A pesquisa e recolha de informação foi efetuada através de um questionário elaborado com recurso à plataforma online do Google forms, e enviado aos professores das quinze escolas em Portugal Continental e Madeira que têm como oferta formativa os cursos profissionais de ensino básico e ensino secundário. As questões colocadas no inquérito serviram para fazer a caracterização do professor, a descrição da escola onde leciona, a caracterização das práticas de ensino e a análise das práticas de ensino. Com as respostas obtidas pretende-se conhecer e perceber a existência, ou não, de um padrão geral, no que diz respeito ao tipo de práticas em aula e metodologias aplicadas nas áreas de conhecimento dos tímpanos.
Abstract I - The Pedagogical practice within the scope of the Specialized Teaching Internship, here in after referred to as EEE, was held at the Escola Profissional Metropoliana, here in after referred to as EPM, where the student teaches timpani classes during the scholar year of 2018/2019. This internship report was held in an active teaching capacity with three students: one student in the Curso Básico de Instrumento (7th grade), and two students in the Curso Secundário de Instrumentista de Sopros e Percussão (10th grade and 12th grade respectively). In this first part the objectives and expectations of this report are presented, as well as an elaborated contextualization and characterization of the educational project of EPM. A characterization of the EPM percussion class is also included describing its structure, dynamic and mode of operation of the classes and students selected for observation. A description and analysis of the pedagogical practices developed by each of the students chosen during the school year was then carried out, supported by annual plans and lesson plans previously elaborated by the master's degree student. At the end of this first part it is presented a critical and reflective analysis of teaching activity, based on a bibliographical research of literature specific to the topic of teaching, in the experiences and findings obtained by the master's degree student throughout the school year.
Abstract II - The research developed on the theme of the teaching of timpani in professional music courses in Portugal, is linked to the teaching activity of the master's degree student in EPM, and it aims to characterize the type of pedagogical practices that are used in the teaching of this instrument in institutions that have as a vocational offer the professional courses of basic and secondary education. Initially, a historical and chronological contextualization of the evolution of timpani up to the present time is presented, as well as the methodological references of several authors of timpani literature about their perspective of what is to play well this instrument and the type of ideal learning that each one seeks. The research and collection of information was carried out through a questionnaire elaborated using the Google forms online platform, and sent to the teachers of the fifteen schools in Portugal and Madeira that have as a formative offer the professional courses of basic and secondary education. The questions raised in the survey served to characterize the teacher, the description of the school where he teaches, the characterization of teaching practices and the analysis of teaching practices. With the answers obtained it is intended to know and to understand the existence or not of a general standard with respect to the type of classroom practices and methodologies applied in the areas of knowledge of the timpani.
Resumo II - A investigação desenvolvida acerca da temática do ensino dos tímpanos nos cursos profissionais de música em Portugal, está ligada à atividade docente do mestrando na EPM, e tem como propósito fazer uma caracterização do tipo de práticas pedagógicas que são utilizadas no ensino deste instrumento nas instituições que têm como oferta formativa os cursos profissionais do ensino básico e do ensino secundário. Inicialmente, é apresentada uma contextualização histórica e cronológica de como tem sido a evolução dos tímpanos até à atualidade, e referências de metodologias e propósitos de vários autores de literatura para tímpanos acerca da sua perspetiva do que é tocar bem este instrumento e relativamente ao tipo de aprendizagem ideal que cada um procura. A pesquisa e recolha de informação foi efetuada através de um questionário elaborado com recurso à plataforma online do Google forms, e enviado aos professores das quinze escolas em Portugal Continental e Madeira que têm como oferta formativa os cursos profissionais de ensino básico e ensino secundário. As questões colocadas no inquérito serviram para fazer a caracterização do professor, a descrição da escola onde leciona, a caracterização das práticas de ensino e a análise das práticas de ensino. Com as respostas obtidas pretende-se conhecer e perceber a existência, ou não, de um padrão geral, no que diz respeito ao tipo de práticas em aula e metodologias aplicadas nas áreas de conhecimento dos tímpanos.
Abstract I - The Pedagogical practice within the scope of the Specialized Teaching Internship, here in after referred to as EEE, was held at the Escola Profissional Metropoliana, here in after referred to as EPM, where the student teaches timpani classes during the scholar year of 2018/2019. This internship report was held in an active teaching capacity with three students: one student in the Curso Básico de Instrumento (7th grade), and two students in the Curso Secundário de Instrumentista de Sopros e Percussão (10th grade and 12th grade respectively). In this first part the objectives and expectations of this report are presented, as well as an elaborated contextualization and characterization of the educational project of EPM. A characterization of the EPM percussion class is also included describing its structure, dynamic and mode of operation of the classes and students selected for observation. A description and analysis of the pedagogical practices developed by each of the students chosen during the school year was then carried out, supported by annual plans and lesson plans previously elaborated by the master's degree student. At the end of this first part it is presented a critical and reflective analysis of teaching activity, based on a bibliographical research of literature specific to the topic of teaching, in the experiences and findings obtained by the master's degree student throughout the school year.
Abstract II - The research developed on the theme of the teaching of timpani in professional music courses in Portugal, is linked to the teaching activity of the master's degree student in EPM, and it aims to characterize the type of pedagogical practices that are used in the teaching of this instrument in institutions that have as a vocational offer the professional courses of basic and secondary education. Initially, a historical and chronological contextualization of the evolution of timpani up to the present time is presented, as well as the methodological references of several authors of timpani literature about their perspective of what is to play well this instrument and the type of ideal learning that each one seeks. The research and collection of information was carried out through a questionnaire elaborated using the Google forms online platform, and sent to the teachers of the fifteen schools in Portugal and Madeira that have as a formative offer the professional courses of basic and secondary education. The questions raised in the survey served to characterize the teacher, the description of the school where he teaches, the characterization of teaching practices and the analysis of teaching practices. With the answers obtained it is intended to know and to understand the existence or not of a general standard with respect to the type of classroom practices and methodologies applied in the areas of knowledge of the timpani.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de
Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de
Mestre em Ensino de Música.
Keywords
Tímpanos Escolas profissionais Ensino Didática do instrumento Escola Profissional Metropolitana ensino/aprendizagem de instrumentos de percussão Timpani Professional schools Education Instrument didactic teaching/learning percussion instruments
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa