Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.3 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Professor e alunos influenciam-se mutuamente e a relação pedagógica estabelecida entre ambos é uma parte fundamental do processo de ensino-aprendizagem. Desenvolvido no âmbito do curso de Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2º Ciclo do Ensino Básico, o presente Relatório de Prática de Ensino Supervisionada II, surgiu da análise e reflexão sobre a nossa experiência enquanto estudante e da observação da relação pedagógica estabelecida entre uma professora e os seus respetivos alunos de uma turma do 3º ano do 1º Ciclo. O presente relatório está dividido em duas partes: uma primeira, em que se faz uma reflexão crítica sobre a prática pedagógica desenvolvida nos contextos de 1º e 2º Ciclo; uma segunda, que engloba o estudo realizado, subordinada ao tema: “A relação pedagógica como dimensão fundamental do processo de ensino/aprendizagem”, no qual se procurou dar resposta à seguinte questão: “Qual a perceção que alunos e professora têm sobre a relação pedagógica estabelecida na sala de aula e sobre a sua influência no processo de aprendizagem dos alunos?”. Em termos de metodologia, este estudo enquadra-se num paradigma qualitativo, nomeadamente o Estudo de Caso. Em relação às técnicas e instrumentos de recolha de dados, optou-se pela realização de uma entrevista semiestruturada à professora titular de turma e pela aplicação de um inquérito por questionário aos alunos. De acordo com os resultados obtidos, é possível verificar que a relação pedagógica desenvolvida dentro da sala de aula é considerada fundamental no processo de ensinoaprendizagem. Os alunos valorizam quer as competências científico-pedagógicas, quer as competências relacionais da professora. Por sua vez, a professora apresenta uma visão crítica sobre o seu papel enquanto dinamizadora da relação pedagógica, pois apesar de dar mais enfâse aos fatores facilitadores da relação, não deixa de indicar aqueles que a poderão dificultar.
ABSTRACT Teacher and students influence each other, and the pedagogical relationship established between them is a fundamental part of the teaching-learning process. Developed within the scope of the Master’s Degree in Teaching for the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal for the 2nd Cycle of Basic Education, this Supervised Teaching Practice II report emerged from the analysis and reflection of our experience as a student and from the observation of the pedagogical relationship established between a teacher and her students in a 3rd grade class. This report is divided in two parts: a first part that describes and reflects on the pedagogical practice developed in the 1st and 2nd Cycles; a second part that encompasses a study centered around the theme “The pedagogical relationship as fundamental part of the teachinglearning process”, that tried to answer the following question: “What is the perception of students and teacher about the pedagogical relationship established in the classroom e about its influence in the teaching-learning process?”. Regarding methodology, this study fits in the qualitative paradigm, namely the Case Study. In terms of the techniques and instruments of data collection, we opted to conduct a semi structured interview with the class’s head teacher and to apply a questionnaire to the students. According to the results, it is possible to verify that the pedagogical relationship developed in the classroom is considered fundamental in the teaching-learning process. The students value the teacher’s pedagogical, didactic, and relational skills. The teacher has a critical view of her role as a stimulator of the pedagogical relationship, since, despite giving more emphasis to the facilitating factors of the relationship, she also indicates the factor that might hamper it.
ABSTRACT Teacher and students influence each other, and the pedagogical relationship established between them is a fundamental part of the teaching-learning process. Developed within the scope of the Master’s Degree in Teaching for the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal for the 2nd Cycle of Basic Education, this Supervised Teaching Practice II report emerged from the analysis and reflection of our experience as a student and from the observation of the pedagogical relationship established between a teacher and her students in a 3rd grade class. This report is divided in two parts: a first part that describes and reflects on the pedagogical practice developed in the 1st and 2nd Cycles; a second part that encompasses a study centered around the theme “The pedagogical relationship as fundamental part of the teachinglearning process”, that tried to answer the following question: “What is the perception of students and teacher about the pedagogical relationship established in the classroom e about its influence in the teaching-learning process?”. Regarding methodology, this study fits in the qualitative paradigm, namely the Case Study. In terms of the techniques and instruments of data collection, we opted to conduct a semi structured interview with the class’s head teacher and to apply a questionnaire to the students. According to the results, it is possible to verify that the pedagogical relationship developed in the classroom is considered fundamental in the teaching-learning process. The students value the teacher’s pedagogical, didactic, and relational skills. The teacher has a critical view of her role as a stimulator of the pedagogical relationship, since, despite giving more emphasis to the facilitating factors of the relationship, she also indicates the factor that might hamper it.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Relação pedagógica Processo de ensino-aprendizagem Perceção de alunos Perceção de professor Pedagogical relationship Teaching-learning process Student’s perception Teacher’s perception
Citation
Martins, R. I. R. (2024). A relação pedagógica no 1º CEB: perceções de alunos e professores [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Institucional do Politécnico de Lisboa http://hdl.handle.net/10400.21/215581
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa