Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.76 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O estágio descrito neste trabalho realizou-se no Conservatório Regional de Artes do Montijo, no ano letivo de 2018/2019. Para o estágio foram selecionados três alunos de
três graus diferentes: 4º grau de iniciação, 3º e 4º grau de regime articulado. Para o efeito,
foram elaborados planos anuais, um por cada aluno selecionado, para, desta forma,
programar os objetivos a atingir para cada grau e o repertório a ser usado. Foram também
elaborados planos de aula para cada aluno, num total de trinta planos por aluno, um por
aula. Ao longo do ano foram gravadas três aulas por aluno. Tanto a observação e análise
crítica decorrente da minha prática pedagógica, quanto as apreciações constantes por
parte do professor de Didática do Ensino Especializado, permitiram a reflexão de aspetos
a melhorar e a implementar na minha prática pedagógica. Entretanto, por se tratar de um
processo de aprendizagem, ou seja, que depende obrigatoriamente de tempo versus
experiência, a implementação dessas melhorias só será possível faseadamente, no
decorrer dos próximos anos letivos. Deste modo, só no futuro ser-me-á possível avaliar o
impacto alcançado por essas melhorias na minha prática docente, uma vez que a reflexão
crítica incentiva-me a uma abordagem calculada em termos práticos.
Resumo II (Investigação) - Ao longo dos anos de vivências docentes anteriores e, confirmado no decorrer do estágio, percebi que algo estaria fundamentalmente mal relativamente ao processo de avaliação dos alunos, dada a aceitação, ou normalização de procedimentos pouco claros no que toca essa prática. Da perceção passei à constatação, uma vez que me apercebi que a avaliação não era objetiva e não havia critérios pré-definidos. Essa constatação deu-se tanto em avaliações como membro de júri, quanto em conversas com professores colegas. Assim, este estudo exploratório explicativo foca em perceber como são apreendidas as ferramentas avaliativas por parte dos professores do Conservatório Regional de Artes do Montijo - CRAM. Para que assim fosse possível, após o aprofundamento do conhecimento sobre avaliação, e sobre o contexto do ensino artístico da música em Portugal, percebi que era imprescindível ouvir os professores, os sujeitos desta investigação. Com isso, parti para a coleta de dados, tendo como procedimento metodológico a aplicação de uma entrevista semiestruturada em dez professores, escolhido de maneira que a amostra fosse, de facto, representativa do corpo docente da instituição. Na sequência, a partir da análise de conteúdo dos dados recolhidos, ficou patente a disparidade do entendimento, procedimento e aplicação das ferramentas avaliativas que confirma a minha hipótese sobre a desregulamentação pela qual passou o ensino artístico especializado. Dessa constatação, adicionalmente apresento sugestões para que se melhore o uso e a aplicação da avaliação, com o objetivo de se aprimorar a comunicação através da construção conjunta de significados.
Abstract I (Teaching) - The internship described along this paper took place at the Conservatório Regional das Artes do Montijo during the academic year of 2018/2019. Therefore, three different students were selected from three distinct degrees: 4th degree of initiation, 3rd and 4th degree of articulated regime. Accordingly, were elaborated annual plans for each one of them, to draw up certain goals per degree and appropriate repertoires. The classes were carefully planned, thirty plans per student in a total of ninety plans, one by class. During the elapse of the year three of the classes were video recorded. Both observation and analysis of my pedagogical practice, as well as the continuous appraisal by the Didactic Specialized Teaching responsible, allowed me a deep consideration of what aspects to improve and implement. Although the desire to get better at the effectiveness of my practices, and implement all the improvements needed, as it is a process of learning, which means, it necessarily depends on time versus experience, it can only be achieved progressively in stages throughout the following academic years. Ergo, only in the future would it be possible to execute such ameliorations, since the critical reflection drives me to a more calculated approach in practical terms.
Abstract II (Research) - Throughout the years of previous teaching experiences, I realized that something would be fundamentally wrong regarding the evaluation process of the students, something I could confirm during the internship given the acceptance, or standardization of unclear procedures with regard to this practice. Trough critical observation I realized that the evaluation was not objective and there were no predefined criteria. This finding became obvious both in evaluations as a jury member and in conversations with fellow teachers. Thus, this exploratory explanatory study focuses on understanding how evaluative tools are seized by teachers of the Regional Conservatory of Arts of Montijo - CRAM. In this way, after the deepening of knowledge about evaluation, and about the context of the artistic teaching of music in Portugal, I realized that it was essential to listen to the teachers, the subjects of this investigation. With this, I left for data collection, having as methodological procedure the application of a semi-structured interview in ten teachers, chosen so that the sample was, in fact, representative of the faculty of the institution. Then, from the content analysis of the collected data, the disparity of understanding, procedure and application of evaluative tools became evident, confirming my hypothesis about the deregulation through which specialized artistic education has passed. From this finding, I also present suggestions for improving the use and application of the evaluation, with the objective of improving communication through the joint construction of meanings.
Resumo II (Investigação) - Ao longo dos anos de vivências docentes anteriores e, confirmado no decorrer do estágio, percebi que algo estaria fundamentalmente mal relativamente ao processo de avaliação dos alunos, dada a aceitação, ou normalização de procedimentos pouco claros no que toca essa prática. Da perceção passei à constatação, uma vez que me apercebi que a avaliação não era objetiva e não havia critérios pré-definidos. Essa constatação deu-se tanto em avaliações como membro de júri, quanto em conversas com professores colegas. Assim, este estudo exploratório explicativo foca em perceber como são apreendidas as ferramentas avaliativas por parte dos professores do Conservatório Regional de Artes do Montijo - CRAM. Para que assim fosse possível, após o aprofundamento do conhecimento sobre avaliação, e sobre o contexto do ensino artístico da música em Portugal, percebi que era imprescindível ouvir os professores, os sujeitos desta investigação. Com isso, parti para a coleta de dados, tendo como procedimento metodológico a aplicação de uma entrevista semiestruturada em dez professores, escolhido de maneira que a amostra fosse, de facto, representativa do corpo docente da instituição. Na sequência, a partir da análise de conteúdo dos dados recolhidos, ficou patente a disparidade do entendimento, procedimento e aplicação das ferramentas avaliativas que confirma a minha hipótese sobre a desregulamentação pela qual passou o ensino artístico especializado. Dessa constatação, adicionalmente apresento sugestões para que se melhore o uso e a aplicação da avaliação, com o objetivo de se aprimorar a comunicação através da construção conjunta de significados.
Abstract I (Teaching) - The internship described along this paper took place at the Conservatório Regional das Artes do Montijo during the academic year of 2018/2019. Therefore, three different students were selected from three distinct degrees: 4th degree of initiation, 3rd and 4th degree of articulated regime. Accordingly, were elaborated annual plans for each one of them, to draw up certain goals per degree and appropriate repertoires. The classes were carefully planned, thirty plans per student in a total of ninety plans, one by class. During the elapse of the year three of the classes were video recorded. Both observation and analysis of my pedagogical practice, as well as the continuous appraisal by the Didactic Specialized Teaching responsible, allowed me a deep consideration of what aspects to improve and implement. Although the desire to get better at the effectiveness of my practices, and implement all the improvements needed, as it is a process of learning, which means, it necessarily depends on time versus experience, it can only be achieved progressively in stages throughout the following academic years. Ergo, only in the future would it be possible to execute such ameliorations, since the critical reflection drives me to a more calculated approach in practical terms.
Abstract II (Research) - Throughout the years of previous teaching experiences, I realized that something would be fundamentally wrong regarding the evaluation process of the students, something I could confirm during the internship given the acceptance, or standardization of unclear procedures with regard to this practice. Trough critical observation I realized that the evaluation was not objective and there were no predefined criteria. This finding became obvious both in evaluations as a jury member and in conversations with fellow teachers. Thus, this exploratory explanatory study focuses on understanding how evaluative tools are seized by teachers of the Regional Conservatory of Arts of Montijo - CRAM. In this way, after the deepening of knowledge about evaluation, and about the context of the artistic teaching of music in Portugal, I realized that it was essential to listen to the teachers, the subjects of this investigation. With this, I left for data collection, having as methodological procedure the application of a semi-structured interview in ten teachers, chosen so that the sample was, in fact, representative of the faculty of the institution. Then, from the content analysis of the collected data, the disparity of understanding, procedure and application of evaluative tools became evident, confirming my hypothesis about the deregulation through which specialized artistic education has passed. From this finding, I also present suggestions for improving the use and application of the evaluation, with the objective of improving communication through the joint construction of meanings.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Avaliação Ensino artístico especializado da música desregulamentação do ensino artístico Evaluation Specialized artistic teaching of music deregulation of artistic teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa