Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.07 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge da Prática Profissional Supervisionada (Módulo II) desenvolvida em contexto de jardim de infância, em que acompanhei um grupo de vinte e quatro crianças com idades compreendidas entre os 3 e os 5 anos, desde o dia 18 de outubro de 2021 até ao dia 18 fevereiro de 2022.
A realização do presente documento visa ilustrar todo o percurso desenvolvido, analisando a minha prática pedagógica numa perspetiva refletiva e auto avaliativa. Neste sentido, são apresentados diversos tópicos que refletem todo o processo de intervenção, sendo eles a caracterização do contexto socioeducativo, a análise reflexiva da intervenção, a introdução à investigação em contexto de jardim de infância e as considerações finais.
A problemática sobre o Lugar do brincar em contexto de jardim de infância surge a partir de observações e conversas informais com a educadora cooperante e tem como objetivos: mapear o lugar do brincar em contexto de jardim de infância, caracterizar o modo como as crianças brincam no espaço, qual o papel desempenhado pelo adulto e quais as conceções das famílias sobre a importância do brincar.
Esta investigação é de natureza qualitativa e centra-se na modalidade de estudo de caso descritivo. As técnicas de recolha de dados utilizadas a observação naturalista com recurso a registos fotográficos; uma entrevista semiestruturada realizada à educadora cooperante e a realização de um inquérito por questionário às famílias. Assim, após a recolha dos dados, estes foram analisados com recurso à análise de conteúdo, partindo dos dados da observação, da entrevista, da consulta documental e a análise dos dados quantitativos recolhidos durante a investigação.
Os resultados do estudo realizado durante seis semanas indicam que, neste grupo de crianças, o tempo de brincadeira livre é superior ao definido no Plano Curricular de Grupo.
ABSTRACT This report arises from the Supervised Professional Practice (Module II) developed in a kindergarten context, in which I followed a group of twenty-four children aged between 3 and 5 years old, from October 18, 2021 to February 18, 2022. This document aims to illustrate the entire course developed, analyzing my teaching practice from a reflective and self-evaluative perspective. In this sense, several topics that reflect the whole process of intervention are presented, namely the characterization of the socio-educational context, the reflective analysis of the intervention, the introduction to research in the kindergarten context, and the final considerations. The issue about the place of play in kindergarten emerged from observations and informal conversations with the cooperating teacher and its objectives were: to map the place of play in kindergarten, characterize how children play in the space, the role played by the adult, and the families' conceptions about the importance of play. This research is qualitative in nature and focuses on a descriptive case study. The data collection techniques used were naturalistic observation using photographic records, a semi-structured interview with the cooperating teacher, and a questionnaire survey to families. Thus, after data collection, they were analyzed using content analysis, based on the observation data, the interview, the document consultation and the analysis of quantitative data collected during the research. The results of the six-week study indicate that, in this group of children, the free play time is longer than that defined in the Group Curriculum Plan.
ABSTRACT This report arises from the Supervised Professional Practice (Module II) developed in a kindergarten context, in which I followed a group of twenty-four children aged between 3 and 5 years old, from October 18, 2021 to February 18, 2022. This document aims to illustrate the entire course developed, analyzing my teaching practice from a reflective and self-evaluative perspective. In this sense, several topics that reflect the whole process of intervention are presented, namely the characterization of the socio-educational context, the reflective analysis of the intervention, the introduction to research in the kindergarten context, and the final considerations. The issue about the place of play in kindergarten emerged from observations and informal conversations with the cooperating teacher and its objectives were: to map the place of play in kindergarten, characterize how children play in the space, the role played by the adult, and the families' conceptions about the importance of play. This research is qualitative in nature and focuses on a descriptive case study. The data collection techniques used were naturalistic observation using photographic records, a semi-structured interview with the cooperating teacher, and a questionnaire survey to families. Thus, after data collection, they were analyzed using content analysis, based on the observation data, the interview, the document consultation and the analysis of quantitative data collected during the research. The results of the six-week study indicate that, in this group of children, the free play time is longer than that defined in the Group Curriculum Plan.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar 2.º ano do Mestrado em Educação Pré-Escolar
Keywords
Brincar Criança Tempo Papel do adulto Play Child Time Adult role
Citation
Cruz, A. F. S. (2022). O lugar do brincar numa sala de jardim de infância (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15703