Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.53 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
No 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB), os tempos letivos podem ser geridos de forma a potenciar aprendizagens significativas. A seleção de uma área curricular para aprendizagem de outros conteúdos ou desenvolvimento de competências é uma possibilidade que pode ser considerada pelos professores deste nível de ensino.
Sendo o Português uma área facilitadora do ensino das ciências, a professora- -investigadora optou por iniciar um estudo de investigação, adotando uma metodologia integradora, na qual se procurou relacionar o Português com o Estudo do Meio. A investigação teve assim como objetivo compreender se a utilização de textos convencionais e não convencionais contribui de facto para a aprendizagem das ciências naturais. O texto convencional é elaborado de acordo com uma estrutura macroposicional específica, e, por sua vez, o texto não convencional caracteriza-se por combinar e integrar géneros textuais diferentes de formas diversificadas e inovadoras.
Na turma de 4.º ano de escolaridade da professora-investigadora, foram implementadas sequências de atividades, integrando a leitura e interpretação de textos convencionais e não convencionais.
A qualidade da interpretação textual e a aquisição de conhecimentos foi avaliada através de grelhas de correção de fichas formativas, segundo a Taxonomia da Compreensão Leitora de Català et al. (2001), e através de uma grelha de correção da ficha sumativa.
Concluiu-se que os resultados dos alunos ao nível da interpretação textual e da aquisição do conhecimento científico variam de acordo com os temas programáticos. Já a utilização de textos convencionais e não convencionais não foi relevante para as dimensões referidas, dado que os resultados dos alunos não se alteraram significativamente em função do tipo de texto utilizado. Todavia, verificou-se que é possível promover a aquisição de conhecimento científico através da leitura e exploração de textos convencionais e não convencionais, sendo que se considera que estes tipos de textos se complementam. Considera-se assim que a exploração em simultâneo dos textos convencionais e não convencionais pode beneficiar o processo de ensino-aprendizagem.
ABSTRACT At primary school, the teaching times can be managed in order to promote meaningful learning. The selection of a work area that is integrative to learn other contents or competences is a possibility that can be considered by the teachers of this level of education. Since Portuguese is an area that facilitates the teaching of sciences, the teacher-researcher chose to start a research study, in which she adopted an integrative methodology, in order to understand if the use of conventional and non-conventional texts actually contributes to teaching of science. Conventional text is elaborated according to a specific macropositional structure, the unconventional text is characterized by combining and integrating different textual genres in different and innovative ways. In the group of 4th grade of the teacher-researcher were implemented sequences of activities, integrating the reading and interpretation of conventional and non-conventional texts. The quality of the textual interpretation and its acquisition of knowledge was evaluated through grids of correction of formative fiches according to Taxonomy of Reading Comprehension by Català et al (2001). The acquisition of knowledge was evaluated also through grids of correction of summative fiches. It was concluded that the students' results in terms of textual interpretation and the development of scientific knowledge vary according to themes and also according to conventional and non-conventional texts. However, it has been found that it is possible to develop scientific knowledge through the reading and exploitation of conventional and non-conventional texts, and it is considered that these types of texts complement each other. It is thus considered that the simultaneous exploitation of conventional and non-conventional texts can benefit the teaching-learning process.
ABSTRACT At primary school, the teaching times can be managed in order to promote meaningful learning. The selection of a work area that is integrative to learn other contents or competences is a possibility that can be considered by the teachers of this level of education. Since Portuguese is an area that facilitates the teaching of sciences, the teacher-researcher chose to start a research study, in which she adopted an integrative methodology, in order to understand if the use of conventional and non-conventional texts actually contributes to teaching of science. Conventional text is elaborated according to a specific macropositional structure, the unconventional text is characterized by combining and integrating different textual genres in different and innovative ways. In the group of 4th grade of the teacher-researcher were implemented sequences of activities, integrating the reading and interpretation of conventional and non-conventional texts. The quality of the textual interpretation and its acquisition of knowledge was evaluated through grids of correction of formative fiches according to Taxonomy of Reading Comprehension by Català et al (2001). The acquisition of knowledge was evaluated also through grids of correction of summative fiches. It was concluded that the students' results in terms of textual interpretation and the development of scientific knowledge vary according to themes and also according to conventional and non-conventional texts. However, it has been found that it is possible to develop scientific knowledge through the reading and exploitation of conventional and non-conventional texts, and it is considered that these types of texts complement each other. It is thus considered that the simultaneous exploitation of conventional and non-conventional texts can benefit the teaching-learning process.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Didáticas Integradas em Língua Portuguesa, Matemática, Ciências Naturais e Sociais
Keywords
Práticas de integração curricular Português Estudo do meio Leitura Compreensão leitora Textos convencionais e não convencionais Curricular integration practices Portuguese Sciences Reading Reading comprehension Conventional and non conventional texts
Citation
Sampaio, M. T. B. (2018). A utilização de textos não convencionais no ensino das ciências da natureza: a sua eficácia na aprendizagem (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9642