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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Um ambiente em constante mudança, desencadeou um novo interesse por parte dos
organismos onde se começaram a focar no branding e construção da sua marca, bem
como em estratégias de comunicação (Flores et al., 2008, p. 1). Os organismos
adaptam-se a novas formas de comunicar, onde a Internet é utilizada para alcançar os
seus objetivos, num mercado cada vez mais competitivo.
Apesar da comunicação organizacional ser considerada como uma área relevante no
sucesso dos organismos e empresas, apenas nos últimos anos, o setor público tem
reconhecido a sua importância. A transparência no processo comunicacional de um
organismo público, permite uma maior proximidade com o cidadão, acrescentando valor
e benefícios à sua imagem. Os novos meios digitais como os websites, as aplicações
móveis e as redes sociais permitiram o alcance de um amplo e mais diversificado
público, onde a Internet possibilita um maior envolvimento do cidadão com os serviços
prestados pelo Estado.
A importância do design na comunicação organizacional é um reflexo desta necessidade
de comunicar de forma diferenciada, num contexto em que os avanços das tecnologias
duma sociedade cada vez mais digital, o design surge como uma solução para os
organismos que pretendem obter melhores resultados no mercado, desempenhando um
papel preeminente no relacionamento com os seus stakeholders (Flores et al., 2008, p.
1).
O projeto desenvolvido neste trabalho final teve como objetivo a conceção de uma
ferramenta de comunicação, no sentido de aumentar a ligação entre o cidadão e o
organismo público em estudo, adotando a metodologia de design thinking. No
desenvolvimento do projeto, optou-se pela ferramenta de comunicação – newsletter -
no sentido de informar a sociedade e privilegiar o contacto com o cidadão, através da
divulgação de notícias ou informações que correspondessem às suas necessidades e
interesses. A finalidade da construção desta ferramenta é a partilha de informação com
o cidadão e o reconhecimento do organismo público, através de uma relação de
confiança e proximidade com o cidadão e a sociedade em geral.
ABSTRACT: A constantly changing environment has triggered a new interest among organisms, where they focus their efforts on branding and brand building, as well as communication strategies (Flores et al., 2008, p. 1). Organizations are adapting to new ways of communicating, where the Internet is used to achieve their goals in an increasingly competitive market. Although organizational communication is considered a relevant area for the success of organisms and businesses, it's only in recent years that the public sector has recognized its importance. Transparency in the communicational process of a public organism allows for closer interaction with citizens, adding value and benefits to its image. New digital media such as websites, mobile applications, and social networks have enabled reaching a broader and more diverse audience, where the Internet allows for greater citizen engagement with the services provided by the government. The importance of design in organizational communication is a reflection of this need to communicate differently. With technological advancements and an increasingly digital society, design emerges as a solution for organisms seeking better results in the market, playing a prominent role in their relationship with stakeholders (Flores et al., 2008, p. 1). The project developed for this final work aimed at conceiving a communication tool to enhance the connection between citizens and the public organism under study, adopting the design thinking methodology. In the project's development, the chosen communication tool was a newsletter, with the purpose of informing society and fostering contact with citizens by disseminating news or information that corresponded to their needs and interests. The purpose of constructing this tool is to share information with citizens and to gain recognition for the public institute through a relationship of trust and proximity with citizens and society in general.
ABSTRACT: A constantly changing environment has triggered a new interest among organisms, where they focus their efforts on branding and brand building, as well as communication strategies (Flores et al., 2008, p. 1). Organizations are adapting to new ways of communicating, where the Internet is used to achieve their goals in an increasingly competitive market. Although organizational communication is considered a relevant area for the success of organisms and businesses, it's only in recent years that the public sector has recognized its importance. Transparency in the communicational process of a public organism allows for closer interaction with citizens, adding value and benefits to its image. New digital media such as websites, mobile applications, and social networks have enabled reaching a broader and more diverse audience, where the Internet allows for greater citizen engagement with the services provided by the government. The importance of design in organizational communication is a reflection of this need to communicate differently. With technological advancements and an increasingly digital society, design emerges as a solution for organisms seeking better results in the market, playing a prominent role in their relationship with stakeholders (Flores et al., 2008, p. 1). The project developed for this final work aimed at conceiving a communication tool to enhance the connection between citizens and the public organism under study, adopting the design thinking methodology. In the project's development, the chosen communication tool was a newsletter, with the purpose of informing society and fostering contact with citizens by disseminating news or information that corresponded to their needs and interests. The purpose of constructing this tool is to share information with citizens and to gain recognition for the public institute through a relationship of trust and proximity with citizens and society in general.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Comunicação organizacional Design thinking Organismo público Administração pública Estado Organizational communication Public organizations Public administration Government
Citation
Gomes, A.R.G. (2023). A importância do design na comunicação: Desenvolvimento de uma newsletter externa para um organismo público. [Trabalho de projeto de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/16928
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social