Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.27 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A inclusão de crianças com Necessidades Educativas Especiais (NEE) na Escola pública tem sido tema de grandes controversas no seio do nosso sistema educativo, pois a Escola tem-se manifestado pouco permeável à mudança.
Uma Escola Inclusiva – Escola para Todos – deve garantir a participação e o sucesso de Todos e, em particular, dos mais vulneráveis.
Com esta ideia de partida, o presente estudo pretende dar um contributo para um maior conhecimento acerca das realidades e necessidades educativas de crianças com NEE, numa perspetiva de participação ativa com vista a uma maior autonomia pessoal e social na transição para a vida adulta.
Em termos metodológicos, o estudo envolveu o recurso a diversos instrumentos e técnicas de recolha de dados, nomeadamente, a realização de entrevistas aos alunos com NEE (focus group) e inquéritos aos Encarregados de Educação.
Os resultados do estudo evidenciam uma prática que respeita os princípios de uma educação inclusiva: Acesso, Participação e Sucesso dos alunos com Perturbações do Desenvolvimento Intelectual e Perturbações do Comportamento, através de num trabalho cooperativo, sendo que o projeto educativo de turma/escola assume uma vertente de aprendizagem funcional dentro e fora do contexto escolar (“contexto real”), promovendo sempre o respeito pelas características e individualidades de cada um dos alunos, com vista ao reforço das autonomias pessoal e social.
ABSTRACT The inclusion of children with Special Educational Needs (SEN) in public schools has been the subject of great controversy within our educational system, since the School has shown itself to be little permeable to change. An Inclusive School – a School for All – must guarantee the participation and success of All, and in particular the most vulnerable. With this idea in mind, the present study intends to contribute to a greater knowledge about the realities and educational needs of children with SEN, in a perspective of active participation towards a greater personal and social autonomy in the transition to adult life. In methodological terms, the study involved the use of various instruments and data collection techniques, namely, interviews to the students with SEN (focus group) and surveys to the guardians of the students. The results of the study demonstrate a practice that respects the principles of an inclusive education: Access, Participation and Success of students with Intellectual Development Disorders and Behavior Disorders, through a cooperative work, where the educational project of the class/school assumes a functional approach based in and out of the school ("real context"), always promoting respect for the characteristics and individualities of each students, aiming to strengthen their personal and social autonomies.
ABSTRACT The inclusion of children with Special Educational Needs (SEN) in public schools has been the subject of great controversy within our educational system, since the School has shown itself to be little permeable to change. An Inclusive School – a School for All – must guarantee the participation and success of All, and in particular the most vulnerable. With this idea in mind, the present study intends to contribute to a greater knowledge about the realities and educational needs of children with SEN, in a perspective of active participation towards a greater personal and social autonomy in the transition to adult life. In methodological terms, the study involved the use of various instruments and data collection techniques, namely, interviews to the students with SEN (focus group) and surveys to the guardians of the students. The results of the study demonstrate a practice that respects the principles of an inclusive education: Access, Participation and Success of students with Intellectual Development Disorders and Behavior Disorders, through a cooperative work, where the educational project of the class/school assumes a functional approach based in and out of the school ("real context"), always promoting respect for the characteristics and individualities of each students, aiming to strengthen their personal and social autonomies.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de Mestre em Educação Especial - Área de especialização: Problemas de Cognição e Multideficiência
Keywords
Ensino especial Inclusão social Autonomia Pedagogia Inclusiva Diferenciação pedagógica Participação Sucesso Educação Necessidades educativas especiais Special educational needs Social inclusion Participation Autonomy Inclusive pedagogy
Citation
Mendes, N. C. (2018). Participação de alunos com necessidades educativas especiais (NEE) nas atividades de sala de aula e da escola – Que implicações no desenvolvimento da autonomia pessoal e social? (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9734