Publication
A escola, o sítio das perguntas
dc.contributor.author | Cordeiro, Marta | |
dc.date.accessioned | 2024-02-21T09:15:38Z | |
dc.date.available | 2024-02-21T09:15:38Z | |
dc.date.issued | 2024-02 | |
dc.description.abstract | A escola precisa de eleger objectivos e encontrar metodologias eficazes para os cumprir. Pensa-se a escola a partir da prioridade de garantir a igualdade entre os indi-víduos, de forma a perseguir a igualdade social. Discute-se o papel da escola na repro-dução das desigualdades, introduzindo-se a relação entre o capital económico e o capi-tal cultural. Como estratégia para uma possível mudança na escola, assume-se a im-portância da investigação: a escola deve preocupar-se em ensinar os alunos a investi-gar, preparando-os para a incerteza do futuro, para a adaptação a contextos variados e para a auto-realização. Esta alteração tem em conta o ensino por projecto. As reflexões dirigem-se à escolaridade obrigatória, em particular até ao 9º ano, antes da iniciação à especialização. | pt_PT |
dc.description.abstract | ABSTRACT - The school needs to change and, above all, to choose goals and find effective method-ologies to achieve them. The school is thought from the priority of ensuring equality be-tween individuals, to pursue social equality. The role of the school in the reproduction of inequalities is discussed, introducing the relationship between economic capital and cul-tural capita. As a strategy for a possible change in school, it is identified the importance of research, i.e., to mitigate economic and cultural inequalities, the school must be con-cerned with teaching the students to investigate, preparing them for the uncertainty of the future, for the adaptation to varied contexts, and for self-realisation. This change considers the project-based education. The reflections are addressed to compulsory schooling, up to the 9th grade, before the initiation to specialisation. Some hypotheses of changes in the education system are indicated. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.issn | 2184-206X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.21/17139 | |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | IELT – Instituto de Literatura e Tradição. Unidade de Investigação da NOVA - FCSH | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://revistadobra.weebly.com/uploads/1/1/1/8/111802469/__marta_cordeiro_pv5.pdf | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Educação | pt_PT |
dc.subject | Igualdade | pt_PT |
dc.subject | Projecto | pt_PT |
dc.subject | Investigação | pt_PT |
dc.subject | Education | pt_PT |
dc.subject | Equality | pt_PT |
dc.subject | Project | pt_PT |
dc.subject | Research | pt_PT |
dc.title | A escola, o sítio das perguntas | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.title | Revista Dobra − Literatura Artes Design | pt_PT |
person.familyName | Cordeiro | |
person.givenName | Marta | |
person.identifier.ciencia-id | 8B18-21B3-6C60 | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-9297-8548 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 0b6b86e8-945e-4499-8341-ce93e5d112c4 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 0b6b86e8-945e-4499-8341-ce93e5d112c4 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- __marta_cordeiro_DOBRA_13_2024.pdf
- Size:
- 212.86 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.71 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: