Repository logo
 
Publication

A escola, o sítio das perguntas

dc.contributor.authorCordeiro, Marta
dc.date.accessioned2024-02-21T09:15:38Z
dc.date.available2024-02-21T09:15:38Z
dc.date.issued2024-02
dc.description.abstractA escola precisa de eleger objectivos e encontrar metodologias eficazes para os cumprir. Pensa-se a escola a partir da prioridade de garantir a igualdade entre os indi-víduos, de forma a perseguir a igualdade social. Discute-se o papel da escola na repro-dução das desigualdades, introduzindo-se a relação entre o capital económico e o capi-tal cultural. Como estratégia para uma possível mudança na escola, assume-se a im-portância da investigação: a escola deve preocupar-se em ensinar os alunos a investi-gar, preparando-os para a incerteza do futuro, para a adaptação a contextos variados e para a auto-realização. Esta alteração tem em conta o ensino por projecto. As reflexões dirigem-se à escolaridade obrigatória, em particular até ao 9º ano, antes da iniciação à especialização.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT - The school needs to change and, above all, to choose goals and find effective method-ologies to achieve them. The school is thought from the priority of ensuring equality be-tween individuals, to pursue social equality. The role of the school in the reproduction of inequalities is discussed, introducing the relationship between economic capital and cul-tural capita. As a strategy for a possible change in school, it is identified the importance of research, i.e., to mitigate economic and cultural inequalities, the school must be con-cerned with teaching the students to investigate, preparing them for the uncertainty of the future, for the adaptation to varied contexts, and for self-realisation. This change considers the project-based education. The reflections are addressed to compulsory schooling, up to the 9th grade, before the initiation to specialisation. Some hypotheses of changes in the education system are indicated.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.issn2184-206X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/17139
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIELT – Instituto de Literatura e Tradição. Unidade de Investigação da NOVA - FCSHpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistadobra.weebly.com/uploads/1/1/1/8/111802469/__marta_cordeiro_pv5.pdfpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectIgualdadept_PT
dc.subjectProjectopt_PT
dc.subjectInvestigaçãopt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectEqualitypt_PT
dc.subjectProjectpt_PT
dc.subjectResearchpt_PT
dc.titleA escola, o sítio das perguntaspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRevista Dobra − Literatura Artes Designpt_PT
person.familyNameCordeiro
person.givenNameMarta
person.identifier.ciencia-id8B18-21B3-6C60
person.identifier.orcid0000-0001-9297-8548
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication0b6b86e8-945e-4499-8341-ce93e5d112c4
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0b6b86e8-945e-4499-8341-ce93e5d112c4

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
__marta_cordeiro_DOBRA_13_2024.pdf
Size:
212.86 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections