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Authors
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Abstract(s)
Perante a crescente preocupação ambiental dos consumidores, o marketing sustentável
demonstra ser cada vez mais pertinente na gestão das empresas. Uma estratégia ambiental pode
constituir uma vantagem competitiva e um meio de atingir rentabilidade a longo prazo, atrair
novos clientes e fornecedores.
Um eixo estratégico do Lidl consiste na proteção do planeta, através da aplicação de
práticas sustentáveis em toda a cadeia de valor, sendo, em algumas, pioneiro em Portugal. O
estudo propôs-se a averiguar o contributo das práticas de marketing sustentável, de foro
ambiental, como fator crítico de sucesso para a criação de vantagem competitiva e a satisfação
dos consumidores, no caso do Lidl. Para responder ao seu objetivo, utilizou-se o método
quantitativo com um questionário online a 241 indivíduos, no qual avaliaram várias insígnias e
responderam sobre a satisfação, o conhecimento das práticas sustentáveis do Lidl e atitude face
à sustentabilidade.
Os resultados identificaram fatores determinantes de escolha de lojas de retalho alimentar
e as vantagens competitivas de diferentes insígnias, inclusive a confirmação da superioridade
competitiva do Lidl nas práticas sustentáveis e a influência na satisfação com esta marca.
Verificou-se o efeito moderador da atitude face à sustentabilidade, que reforça a relação entre
as práticas sustentáveis e a satisfação das práticas sustentáveis na satisfação com a marca Lidl
dos consumidores, tal como a detenção do Lidl dessa vantagem competitiva.
ABSTRACT: Nowadays, sustainable marketing plays a vital element to corporations and consumers, who are aware of the environmental issues we are facing. Nevertheless, corporations can placate buyers’ and suppliers’ concerns by setting up an environmental strategy, thus achieving long term sustainable competitive advantage. This study aims at investigating the contribution of sustainable marketing to create competitive advantage among Lidl consumers, therefore a quantitative research was conveyed through an online survey, drawing responses from over 241 individuals, who expressed both their knowledge and satisfaction in relation to Lidl’s sustainable practices. Given that Lidl has committed to protect the planet through environmentally friendly strategies across its supply chain, it is known to be a disruptor in the Portuguese market. The results determined the main factors and competitive advantage of the different retail supermarkets, including Lidl, as a result, the influence of sustainable practice in the satisfaction of consumers was confirmed, thus corroborating the impact that sustainable environment has into determining competitive advantage for consumers.
ABSTRACT: Nowadays, sustainable marketing plays a vital element to corporations and consumers, who are aware of the environmental issues we are facing. Nevertheless, corporations can placate buyers’ and suppliers’ concerns by setting up an environmental strategy, thus achieving long term sustainable competitive advantage. This study aims at investigating the contribution of sustainable marketing to create competitive advantage among Lidl consumers, therefore a quantitative research was conveyed through an online survey, drawing responses from over 241 individuals, who expressed both their knowledge and satisfaction in relation to Lidl’s sustainable practices. Given that Lidl has committed to protect the planet through environmentally friendly strategies across its supply chain, it is known to be a disruptor in the Portuguese market. The results determined the main factors and competitive advantage of the different retail supermarkets, including Lidl, as a result, the influence of sustainable practice in the satisfaction of consumers was confirmed, thus corroborating the impact that sustainable environment has into determining competitive advantage for consumers.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Marketing sustentável Retalho alimentar Satisfação Vantagem competitiva Lidl Sustainable marketing Food retail Consumer satisfaction Competitive advantage
Citation
Palma, V.L.R. (2021). O impacto do marketing sustentável na criação de vantagem competitiva e na satisfação dos consumidores: O caso do Lidl. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/14246
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social