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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho de investigação procura entender qual o papel que a comunicação digital
poderá ter representado na emergência de novos partidos políticos, no âmbito do recente
processo eleitoral que em 2019 levou três organizações políticas de curta história a obter assento
na Assembleia da República Portuguesa na mesma legislatura. Enquadrando esta temática no
campo disciplinar das Relações Públicas na Política, procura-se apurar a aplicação de princípios
e de objetivos de RP nas práticas destas entidades, que se prendem com a gestão de
relacionamentos mutuamente benéficos e o recurso a ferramentas digitais como uma ponte de
compreensão e colaboração entre uma organização política e os seus stakeholders.
Com a massificação do uso da internet e das redes sociais, cabe às Relações Públicas apurarem
quais as melhores práticas no uso das tecnologias de informação e comunicação aplicadas à
esfera política. Esta temática prende-se ainda com a necessidade de desenvolvimento e
consolidação conceptual da disciplina das RP na Política e da monitorização de outcomes no
âmbito da comunicação digital.
A metodologia seguida tem um caráter misto assente na condução de entrevistas semi estruturadas aos assessores de comunicação dos partidos e uma análise quantitativa das suas
publicações na rede social Facebook durante o período de campanha eleitoral antecedente às
eleições legislativas de 2019.
ABSTRACT: The present research work seeks to understand the role that digital communication may have played in the emergence of new political parties, in the context of the recent electoral process that in 2019 led three short-lived political organizations to obtain a seat in the Assembly of the Portuguese Republic in the same time legislature. Framing this theme in the disciplinary field of Public Relations in Politics, we seek to ascertain the application of PR principles and objectives in the practices of these entities, which are related to the management of mutually beneficial relationships and the use of digital tools as a bridge of understanding and collaboration between a political organization and its stakeholders. With the widespread use of the internet and social networks, it is up to Public Relations professionals to determine the best practices in the use of information and communication technologies applied to the political sphere. This theme is also related to the need for the development and conceptual consolidation of the Political PR discipline and the monitorization of outcomes in the scope of digital communication. The methodology followed has a mixed nature based on the conduction of semi-structured interviews with the parties' communication advisors and a quantitative analysis of their publications on Facebook during the electoral campaign period that preceded the 2019 legislative elections.
ABSTRACT: The present research work seeks to understand the role that digital communication may have played in the emergence of new political parties, in the context of the recent electoral process that in 2019 led three short-lived political organizations to obtain a seat in the Assembly of the Portuguese Republic in the same time legislature. Framing this theme in the disciplinary field of Public Relations in Politics, we seek to ascertain the application of PR principles and objectives in the practices of these entities, which are related to the management of mutually beneficial relationships and the use of digital tools as a bridge of understanding and collaboration between a political organization and its stakeholders. With the widespread use of the internet and social networks, it is up to Public Relations professionals to determine the best practices in the use of information and communication technologies applied to the political sphere. This theme is also related to the need for the development and conceptual consolidation of the Political PR discipline and the monitorization of outcomes in the scope of digital communication. The methodology followed has a mixed nature based on the conduction of semi-structured interviews with the parties' communication advisors and a quantitative analysis of their publications on Facebook during the electoral campaign period that preceded the 2019 legislative elections.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas na política Relações públicas digitais Comunicação política Redes sociais Partidos políticos Political public relations Digital public relations Political communication Social media Political parties
Citation
Lopes, R.H.P. (2021). As Redes Sociais como plataforma para os outsiders políticos: Uma investigação empírica sobre os três novos partidos na Assembleia da República com a XIV legislatura. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/13484
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social