| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 2.01 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I
Parte Pedagógica:
A primeira parte deste trabalho pretende descrever o estágio em observação realizado no
Conservatório de Música de Cascais, no ano letivo 2022/2023, no âmbito do Mestrado
em Ensino de Música da Escola Superior de Música de Lisboa – Instituto Politécnico de
Lisboa.
A prática pedagógica a que reporta este relatório consiste na observação de aulas de uma
classe de violoncelo, inserida num contexto de ensino regular, a Escola Básica e
Secundária Frei Gonçalo de Azevedo. Dadas as circunstâncias do meio social e político
em que se insere o Conservatório, este tem apresentado ao longo dos anos, uma série de
novas oportunidades e protocolos estabelecidos com várias instituições do concelho,
permitindo assim a articulação pedagógica e logística com escolas de ensino regular.
Neste âmbito foi desenvolvido um trabalho com três alunos, correspondentes aos 2º, 3º e
7º graus, do Ensino Básico e Secundário. Para além da observação das aulas foi elaborado,
em conjunto com o professor cooperante, um plano anual e a planificação e registo por
vídeo de três aulas lecionadas.
Além disto, foi possível debruçar-me sobre a contextualização escolar (histórica e
organizacional) de ambas as instituições e ainda sobre os programas e práticas que
administram. Foi elaborada uma caracterização dos alunos através de uma descrição do
meio envolvente de cada um e do seu percurso na aprendizagem do violoncelo. É também
descrito o trabalho observado ao longo deste ano letivo e feita uma reflexão sobre o ponto
de vista da professora-estagiária.
ABSTRACT I Teaching Activity: The first part of this work aims to describe the observation internship carried out at Conservatório de Música de Cascais in the 2022/2023 academic year, as part of the Master's Degree in Music Teaching/Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa - Instituto Politécnico de Lisboa. The teaching practice to which this report relates consists of observing a cello class in a regular teaching context, Escola Básica e Secundária Frei Gonçalo de Azevedo. Given the circumstances of the social and political environment in which the Conservatoire is located, over the years it has presented a series of new opportunities and protocols established with various institutions in the municipality, thus allowing pedagogical and logistical articulation with mainstream schools. In this context, the work was carried out with three students enrolled in the specialized music education, corresponding to the 2nd, 3rd and 7th degrees. As well as observing lessons, an annual plan was drawn up together with the co-operating teacher, and three lessons were planned and recorded on video. In addition, it was possible to explore the school context (historical and organisational) of both institutions, as well as the programmes and practices they administer. The students were characterised by a description of their environment and their journey in learning the cello. The work observed throughout the school year is also described and a reflection is made on the teacher trainee's point of view.
Resumo II Projeto de Investigação: A segunda parte deste trabalho teve como objetivo compreender de que forma a abordagem pedagógica de Émile Jaques-Dalcroze pode ajudar a identificar e a resolver problemas de ordem rítmica, em contexto de aulas individuais de violoncelo. A metodologia adotada foi um estudo de caso, onde foram testados alguns exercícios de movimento corporal desenvolvidos por este pedagogo, num aluno com dislexia. Através da observação das aulas realizou-se uma seleção de três exercícios com objetivos distintos e específicos. Foram analisadas a assimilação auditiva e motora do aluno e o resultado consequente da aplicação destes mesmos exercícios. Os resultados e efeitos desta ação são extraídos da observação participante do trabalho realizado ao longo deste ano letivo. Foi ainda elaborado um inquérito por questionário a professores do Ensino Artístico Especializado para auferir a utilização de movimentos corporais nas aulas de instrumento com o intuito de resolver problemas de ordem rítmica. Essencialmente, o objetivo desta investigação é realizar uma reflexão final referente à importância da inclusão na prática letiva, do gesto e do movimento corporal no ensino do instrumento.
ABSTRACT II Research: The second part of this work aimed to understand how Émile Jaques-Dalcroze's pedagogical approach (Eurhythmics) can help identify and resolve rhythmic problems in the context of individual cello lessons. The methodology adopted was a case study, in which some body movement exercises developed by this pedagogue were tested on a student with dyslexia. By observing the lessons, three exercises were selected with different and specific objectives. The student's auditory and motor assimilation was analysed, as well the result of their application. The results and effects of this action are drawn from participant observation of the work carried out throughout this school year. Lastly, a questionnaire was adressed to Specialized Music Education’s teachers in order to find out how the use of body movements in instrument lessons can solve rhythmical problems. Essentially, the aim of this research is to carry out a final reflection on the importance of including gesture and body movement in instrument teaching practice.
ABSTRACT I Teaching Activity: The first part of this work aims to describe the observation internship carried out at Conservatório de Música de Cascais in the 2022/2023 academic year, as part of the Master's Degree in Music Teaching/Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa - Instituto Politécnico de Lisboa. The teaching practice to which this report relates consists of observing a cello class in a regular teaching context, Escola Básica e Secundária Frei Gonçalo de Azevedo. Given the circumstances of the social and political environment in which the Conservatoire is located, over the years it has presented a series of new opportunities and protocols established with various institutions in the municipality, thus allowing pedagogical and logistical articulation with mainstream schools. In this context, the work was carried out with three students enrolled in the specialized music education, corresponding to the 2nd, 3rd and 7th degrees. As well as observing lessons, an annual plan was drawn up together with the co-operating teacher, and three lessons were planned and recorded on video. In addition, it was possible to explore the school context (historical and organisational) of both institutions, as well as the programmes and practices they administer. The students were characterised by a description of their environment and their journey in learning the cello. The work observed throughout the school year is also described and a reflection is made on the teacher trainee's point of view.
Resumo II Projeto de Investigação: A segunda parte deste trabalho teve como objetivo compreender de que forma a abordagem pedagógica de Émile Jaques-Dalcroze pode ajudar a identificar e a resolver problemas de ordem rítmica, em contexto de aulas individuais de violoncelo. A metodologia adotada foi um estudo de caso, onde foram testados alguns exercícios de movimento corporal desenvolvidos por este pedagogo, num aluno com dislexia. Através da observação das aulas realizou-se uma seleção de três exercícios com objetivos distintos e específicos. Foram analisadas a assimilação auditiva e motora do aluno e o resultado consequente da aplicação destes mesmos exercícios. Os resultados e efeitos desta ação são extraídos da observação participante do trabalho realizado ao longo deste ano letivo. Foi ainda elaborado um inquérito por questionário a professores do Ensino Artístico Especializado para auferir a utilização de movimentos corporais nas aulas de instrumento com o intuito de resolver problemas de ordem rítmica. Essencialmente, o objetivo desta investigação é realizar uma reflexão final referente à importância da inclusão na prática letiva, do gesto e do movimento corporal no ensino do instrumento.
ABSTRACT II Research: The second part of this work aimed to understand how Émile Jaques-Dalcroze's pedagogical approach (Eurhythmics) can help identify and resolve rhythmic problems in the context of individual cello lessons. The methodology adopted was a case study, in which some body movement exercises developed by this pedagogue were tested on a student with dyslexia. By observing the lessons, three exercises were selected with different and specific objectives. The student's auditory and motor assimilation was analysed, as well the result of their application. The results and effects of this action are drawn from participant observation of the work carried out throughout this school year. Lastly, a questionnaire was adressed to Specialized Music Education’s teachers in order to find out how the use of body movements in instrument lessons can solve rhythmical problems. Essentially, the aim of this research is to carry out a final reflection on the importance of including gesture and body movement in instrument teaching practice.
Description
Keywords
Movimento corporal Jaques-Dalcroze (1865-1950) Rythmique Eurhythmics Dislexia Violoncelo Estudo de caso Body movement Dyslexia Cello Case study
Pedagogical Context
Citation
Matos, C.M. (2023). O corpo e o ritmo na aprendizagem do violoncelo. [Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado do Mestrado, Escola Superior de Música de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/22258
