Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
10.81 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Na primeira secção do presente relatório de estágio, é desenvolvida a investigação proposta para o término do Mestrado em Ensino da Música, sendo o objetivo principal da investigação, Primeiro Contato com o Oboé “Competências a Passar”.
No início desta secção realiza-se uma descrição do projeto de investigação. De seguida apresenta-se uma breve revisão de literatura, citando algumas reflexões mais relevantes relacionadas com o tema do presente relatório de estágio, mas também com aspetos relacionados com a prática pedagógica. A metodologia de investigação abordada no trabalho é apresentada e foi justificada.
Com o objetivo de constatar a falta de uma abordagem e descrição clara destas competências nos métodos de iniciação ao oboé, foi realizada uma análise aos mesmos, sendo esta análise fundamental para a investigação. Percecionando-se a escassez de uma abordagem as essas mesmas competências, recorreu-se à realização de um questionário a docentes de oboé em Portugal, de forma a recolher a sua opinião. Quanto às metodologias utilizadas para a obtenção dos resultados da investigação, houve recurso a análise documental, questionário a docentes de oboé e a observação direta.
A apresentação de resultados é estruturada em formato tabela, acompanhado de descrição, sendo de seguida apresentada a análise às respostas obtidas, debatendo e analisando os dados referentes à investigação. Segue-se a apresentação das conclusões resultantes da investigação.
Resumo II - Na segunda secção do presente relatório de estágio, é apresentado o Estágio do Ensino Especializado da Música, referente ao ensino do oboé. Sendo realizadas questões pedagógicas, estratégicas e motivacionais para a aquisição de competências, definidas para cada um dos alunos. Realizou-se o estágio no ano letivo de 2018/2019 no Conservatório de Música de Sintra (CMS). Tendo sido realizado com três alunos de diferentes graus. Realizou-se para cada aluno uma planificação anual, 30 planificações de aula e três gravações áudio/vídeo em aula, permitindo a observação e reflexão no trabalho realizado pelo mestrando. Esta secção inicia-se com a caraterização da escola onde se realizou o estágio, contendo uma breve história e uma descrição do seu funcionamento. Segue-se uma breve contextualização dos alunos selecionados no estágio, elaborado através dos conhecimentos adquiridos nas unidades curriculares do 1º ano do mestrado. Descrição das práticas educativas desenvolvidas no decorrer do estágio, referentes a cada aluno e com as competências a adquirir. Realiza-se de seguida a análise crítica da prática docente realizada no estágio, abordando aspetos positivos e menos positivos decorrentes do mesmo. Termina com a realização da conclusão sobre a prática pedagógica desenvolvida.
Abstract I - In the first section of this internship report, the proposed research for the end of the master’s degree in Music Teaching is developed. The main objective of the investigation is, First Contact with the Oboe "Skills to Provide”. A description of the research project is given at the beginning of this section. A brief works review follows, presenting citations related to the theme of this internship report, but also with matters related to the pedagogical practice. The research methodology addressed in the paper is presented and justified. In order to perceive the existence of skills – or lack thereof – in the methods for beginning the practice of the oboe, these same methods were analyzed as this analysis was necessary for the investigation. Perceiving the deficiency of these same competences, a questionnaire to oboe teachers in Portugal was used, in order to gather their opinions. To obtain the research’s results, the methodology consisted of a documentary analysis, a questionnaire to oboe teachers and first-person observation. The presentation of results is structured in a table format, with its description, followed by an analysis of the obtained answers, debating and analyzing the data related to the research. A presentation of the investigation’s conclusions follows.
Abstract II - In the second section of this internship report, the Internship in Specialized Music Teaching, referring to the teaching of the oboe, is presented. The pedagogical, strategic and motivational questions for the acquisition of competences, defined for each one of the students, are carried out. The internship was held in the 2018/2019 school year at the Conservatório de Música de Sintra (CMS). It was carried out with three students of different grades. Each student had an annual planning, 30 lesson plans and three audio/video recordings in class, allowing observation and reflection on the work done by the master's student. This section begins with the characterization of the school in which the internship took place, containing a brief history and a description of its operation. A brief contextualization of the internship’s selected students follows, developed using the acquired knowledge of the curricular units of the 1st year of the master’s degree. The developed educational practices –through the duration of the internship – are described, corresponding to each student, and the skills to be acquired. Subsequently a critical analysis of the teaching practice in the internship, is carried out, addressing the positive and less positive aspects of said internship. It ends with a conclusion about the developed pedagogical practice.
Resumo II - Na segunda secção do presente relatório de estágio, é apresentado o Estágio do Ensino Especializado da Música, referente ao ensino do oboé. Sendo realizadas questões pedagógicas, estratégicas e motivacionais para a aquisição de competências, definidas para cada um dos alunos. Realizou-se o estágio no ano letivo de 2018/2019 no Conservatório de Música de Sintra (CMS). Tendo sido realizado com três alunos de diferentes graus. Realizou-se para cada aluno uma planificação anual, 30 planificações de aula e três gravações áudio/vídeo em aula, permitindo a observação e reflexão no trabalho realizado pelo mestrando. Esta secção inicia-se com a caraterização da escola onde se realizou o estágio, contendo uma breve história e uma descrição do seu funcionamento. Segue-se uma breve contextualização dos alunos selecionados no estágio, elaborado através dos conhecimentos adquiridos nas unidades curriculares do 1º ano do mestrado. Descrição das práticas educativas desenvolvidas no decorrer do estágio, referentes a cada aluno e com as competências a adquirir. Realiza-se de seguida a análise crítica da prática docente realizada no estágio, abordando aspetos positivos e menos positivos decorrentes do mesmo. Termina com a realização da conclusão sobre a prática pedagógica desenvolvida.
Abstract I - In the first section of this internship report, the proposed research for the end of the master’s degree in Music Teaching is developed. The main objective of the investigation is, First Contact with the Oboe "Skills to Provide”. A description of the research project is given at the beginning of this section. A brief works review follows, presenting citations related to the theme of this internship report, but also with matters related to the pedagogical practice. The research methodology addressed in the paper is presented and justified. In order to perceive the existence of skills – or lack thereof – in the methods for beginning the practice of the oboe, these same methods were analyzed as this analysis was necessary for the investigation. Perceiving the deficiency of these same competences, a questionnaire to oboe teachers in Portugal was used, in order to gather their opinions. To obtain the research’s results, the methodology consisted of a documentary analysis, a questionnaire to oboe teachers and first-person observation. The presentation of results is structured in a table format, with its description, followed by an analysis of the obtained answers, debating and analyzing the data related to the research. A presentation of the investigation’s conclusions follows.
Abstract II - In the second section of this internship report, the Internship in Specialized Music Teaching, referring to the teaching of the oboe, is presented. The pedagogical, strategic and motivational questions for the acquisition of competences, defined for each one of the students, are carried out. The internship was held in the 2018/2019 school year at the Conservatório de Música de Sintra (CMS). It was carried out with three students of different grades. Each student had an annual planning, 30 lesson plans and three audio/video recordings in class, allowing observation and reflection on the work done by the master's student. This section begins with the characterization of the school in which the internship took place, containing a brief history and a description of its operation. A brief contextualization of the internship’s selected students follows, developed using the acquired knowledge of the curricular units of the 1st year of the master’s degree. The developed educational practices –through the duration of the internship – are described, corresponding to each student, and the skills to be acquired. Subsequently a critical analysis of the teaching practice in the internship, is carried out, addressing the positive and less positive aspects of said internship. It ends with a conclusion about the developed pedagogical practice.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música.
Keywords
Primeiro contacto com o aluno Competências Oboé Métodos de iniciação First contact with student Skills to provide Oboe Initiation methods
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa