Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.79 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo secção I – Prática Pedagógica - Na secção I do presente trabalho é descrito o estágio curricular supervisionado realizado durante o ano letivo 2015-2016 no Conservatório de Caldas da Rainha (CCR), local onde leciono a disciplina de violoncelo. Estágio sob orientação da professora Irene Lima, tendo como professor cooperante Augusto Lino.
Para além da descrição do conservatório e do contexto onde se insere é realizada uma análise crítica da prática pedagógica desenvolvida a três alunos de diferentes graus de ensino: iniciação, 2º grau e 5º grau. Ao longo do ano letivo foram elaborados para cada aluno trinta planos de aula, uma planificação anual e três aulas gravadas analisadas pela professora orientadora.
Na reflexão final é feita uma análise crítica à minha atividade docente e uma avaliação às metodologias utilizadas durante a realização deste estágio.
Resumo secção II - Investigação - Na segunda parte deste trabalho é relatado o processo de investigação em torno da problemática do ritmo na aprendizagem musical. A investigação incidiu na resolução de duas questões principais: “Qual a origem das dificuldades de sentido rítmico dos alunos?” e “Que estratégias utilizar para a sua resolução?”. Inicialmente é feita uma contextualização da temática do ritmo, as suas componentes e a sua ligação natural ao ser humano. Esta investigação revelou que, apesar de o ritmo ser algo intrínseco, existem por vezes dificuldades na sua perceção, nomeadamente na sincronização de corpo e música. Estas dificuldades são abordadas através da definição de conceitos como entrainment e amusia. Com o objetivo de encontrar estratégias que facilitassem/aumentassem a perceção do sentido rítmico nos alunos, foram aplicados exercícios e alguns ideais de Émile Jaques-Dalcroze. Para uma melhor compreensão desta metodologia é realizada, na revisão da literatura, uma breve biografia do pedagogo suíço e a descrição do método dalcrozeano. Por último, é realizado e analisado um inquérito por questionário direcionado a professores de música com o objetivo de perceber o impacto desta problemática no ensino musical, e de que forma os professores a tentam resolver.
Abstract I – Teaching - In the first section of this work it is described the supervised internship report undertaken during the academic year of 2015/2016 at the Conservatório de Caldas da Rainha (CCR), where i teach the cello class. The report was under the guidance of the Professor Irene Lima and the Professor Augusto Lino as cooperating teacher. Beyond the conservatory description and the context in which it operates, it is performed a critical analysis of pedagogical practice, developed with three students of different educational levels: initiation, 2nd grade and 5th grade. Throughout the school year it was elaborated, for each student, thirty lesson plans, an annual planning and three recorded lectures supervised by the teacher. In the final reflection a critical analysis of the teaching activity is made as well as an assessment of the methodology used during the course of this internship.
Abstract II – Research - In the second part of this work it is described the research process around the issue of rhythm in music learning. The research focused on two key questions: "What is the origin of sense of rhythm difficulties in students” and "What strategies to use for its resolution?". Initially it is made a contextualization of a rhythm subject, its components and its natural connection to humans. This research revealed that, despite the intrinsic nature of rhythm, there are sometimes difficulties in perception, particularly in the synchronization body and music. These difficulties are addressed by defining concepts such as entrainment and amusia. With the goal of finding strategies that facilitate increase the perception of sense of rhythm in students, exercises and some ideals of Émile Jaques-Dalcroze were applied. For a better understanding of this methodology it is performed, in the literature review, a brief biography of the Swiss pedagogue and the description of the dalcroze method. Finally, a survey is made and analysed in order to understand the impact of this problem on musical education and how teachers try to solve.
Resumo secção II - Investigação - Na segunda parte deste trabalho é relatado o processo de investigação em torno da problemática do ritmo na aprendizagem musical. A investigação incidiu na resolução de duas questões principais: “Qual a origem das dificuldades de sentido rítmico dos alunos?” e “Que estratégias utilizar para a sua resolução?”. Inicialmente é feita uma contextualização da temática do ritmo, as suas componentes e a sua ligação natural ao ser humano. Esta investigação revelou que, apesar de o ritmo ser algo intrínseco, existem por vezes dificuldades na sua perceção, nomeadamente na sincronização de corpo e música. Estas dificuldades são abordadas através da definição de conceitos como entrainment e amusia. Com o objetivo de encontrar estratégias que facilitassem/aumentassem a perceção do sentido rítmico nos alunos, foram aplicados exercícios e alguns ideais de Émile Jaques-Dalcroze. Para uma melhor compreensão desta metodologia é realizada, na revisão da literatura, uma breve biografia do pedagogo suíço e a descrição do método dalcrozeano. Por último, é realizado e analisado um inquérito por questionário direcionado a professores de música com o objetivo de perceber o impacto desta problemática no ensino musical, e de que forma os professores a tentam resolver.
Abstract I – Teaching - In the first section of this work it is described the supervised internship report undertaken during the academic year of 2015/2016 at the Conservatório de Caldas da Rainha (CCR), where i teach the cello class. The report was under the guidance of the Professor Irene Lima and the Professor Augusto Lino as cooperating teacher. Beyond the conservatory description and the context in which it operates, it is performed a critical analysis of pedagogical practice, developed with three students of different educational levels: initiation, 2nd grade and 5th grade. Throughout the school year it was elaborated, for each student, thirty lesson plans, an annual planning and three recorded lectures supervised by the teacher. In the final reflection a critical analysis of the teaching activity is made as well as an assessment of the methodology used during the course of this internship.
Abstract II – Research - In the second part of this work it is described the research process around the issue of rhythm in music learning. The research focused on two key questions: "What is the origin of sense of rhythm difficulties in students” and "What strategies to use for its resolution?". Initially it is made a contextualization of a rhythm subject, its components and its natural connection to humans. This research revealed that, despite the intrinsic nature of rhythm, there are sometimes difficulties in perception, particularly in the synchronization body and music. These difficulties are addressed by defining concepts such as entrainment and amusia. With the goal of finding strategies that facilitate increase the perception of sense of rhythm in students, exercises and some ideals of Émile Jaques-Dalcroze were applied. For a better understanding of this methodology it is performed, in the literature review, a brief biography of the Swiss pedagogue and the description of the dalcroze method. Finally, a survey is made and analysed in order to understand the impact of this problem on musical education and how teachers try to solve.
Description
Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Ritmo Sentido rítmico Entrainment Proprioceção Amusia Émile Jaques-Dalcroze Rhythm Sense of rhythm
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa