Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
345.11 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente texto sintetiza o trabalho desenvolvido ao longo do ano letivo 2014/15 na
disciplina Artes Visuais e Comunidade, integrada na licenciatura em Artes Visuais e
Tecnologias da Escola Superior de Educação de Lisboa.
Em Artes Visuais e Comunidade pretende-se o desenvolvimento de projetos artísticos de
intervenção em espaços públicos de natureza vária (espaços urbanos, rurais, naturais, etc..),
que envolvam processos de trabalho com a comunidade atendendo às suas necessidades,
motivações, construções identitárias e memória coletiva
Em primeiro lugar será realizado um balanço dos seis projetos desenvolvidos na referida
Unidade Curricular considerando os processos de trabalho que culminaram em residências
artísticas nos contextos de atuação bem como o seu impacto e acolhimento junto das
comunidades em causa. Em segundo lugar pretende-se uma reflexão (apoiada pelos
testemunhos dos diversos intervenientes) acerca do papel desempenhado por uma
abordagem desta natureza no âmbito da licenciatura em AVT bem como dos
constrangimentos ao seu desenvolvimento em contexto académico de formação inicial.
This text synthesizes the work developed throughout the school year 2014/15 in the discipline Visual Arts and Community, which is part of the degree in Visual Arts and Technologies in Superior School of Education (Lisbon) Visual Arts and Community intend to develop artistic intervention projects in public spaces of various kinds (urban spaces, rural, natural, etc...), involving work processes with the community, considering their needs, motivations, identities and collective memory. First there will be a synthesis of the six projects developed considering the work processes that culminated into artistic residencies in different contexts as well as their impact and reception with from the participating communities. Secondly it is intended to reflect (supported by the testimony of the various actors) about the role played by such an approach under the AVT course as well as the constraints on its development into the academic context of initial academic training.
This text synthesizes the work developed throughout the school year 2014/15 in the discipline Visual Arts and Community, which is part of the degree in Visual Arts and Technologies in Superior School of Education (Lisbon) Visual Arts and Community intend to develop artistic intervention projects in public spaces of various kinds (urban spaces, rural, natural, etc...), involving work processes with the community, considering their needs, motivations, identities and collective memory. First there will be a synthesis of the six projects developed considering the work processes that culminated into artistic residencies in different contexts as well as their impact and reception with from the participating communities. Secondly it is intended to reflect (supported by the testimony of the various actors) about the role played by such an approach under the AVT course as well as the constraints on its development into the academic context of initial academic training.
Description
Keywords
Artes visuais Intervenção comunitária Visual arts Community intervention
Citation
Regatão, J. P., Sá, K., Pereira, T. (2016) Artes visuais e comunidade: processos, impacto e constrangimentos in T., Pereira, A., A. Almeida, N., Vieira, M., C. Loureiro. Atas do VII Encontro do CIED – II Encontro Internacional, Estética e Arte em Educação. (31-46) Lisboa: CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais.
Publisher
CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais