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Advisor(s)
Abstract(s)
Esta investigação tem como principal objetivo contribuir para o conhecimento sobre a
compra impulsiva em contexto online e quais os fatores e motivações que levam a este
tipo de comportamento.
No âmbito deste estudo, foi desenvolvido um questionário focado no comportamento de
compra online e na impulsividade do consumidor, mais especificamente a compra
impulsiva online. A partir de uma amostra de 215 inquiridos que realizaram em algum
ponto nos últimos 12 meses uma compra online, podemos compreender melhor a compra
impulsiva e o comportamento do consumidor em contexto online.
Os resultados sugerem que os consumidores realizam compras online principalmente
devido ao seu caráter utilitário. Os principais fatores são a conveniência, a segurança,
qualidade do website ou app, preço e promoções. Em relação às emoções, é possível
concluir que o consumidor realiza compras impulsivas quando se encontra num estado de
humor positivo. Ou seja, o consumidor usa a compra impulsiva como uma forma de
manutenção do seu (bom) humor, não a usando como maneira de passar de estado de
humor negativo para positivo. Por fim, de forma a compreender algumas caraterísticas
comportamentais da população, conclui-se que na análise deste estudo o único fator
demográfico que apresenta diferenças na predisposição para a compra impulsiva online é
o género.
ABSTRACT: The present investigation has as main objective to contribute to the knowledge about impulsive shopping in an online environment by exploring the reasons and motivations that lead to this type of behavior. As part of this study, a questionnaire was developed focusing on online purchasing behavior and consumer impulsivity, more specifically impulsive online shopping. From a sample of 215 respondents who made an online purchase at some point in the last 12 months, through this research, we can better understand online impulsive shopping and consumer behavior. The results suggest that consumers make online purchases mainly due to their utilitarian nature. The main factors are convenience, security, quality of the website or app, price and promotions. In regards to emotions, it’s possible to conclude that consumers make impulsive purchases when they are in a positive mood. In other words, consumers use impulsive buying as a way of maintaining their (good) mood, and not using it as a way to go from a negative to a positive mood. Finally, regarding the demographic and behavioral characteristics of the population, it is concluded that in the analysis of this study the only demographic factor that presents differences in the predisposition to impulsive online purchasing is gender.
ABSTRACT: The present investigation has as main objective to contribute to the knowledge about impulsive shopping in an online environment by exploring the reasons and motivations that lead to this type of behavior. As part of this study, a questionnaire was developed focusing on online purchasing behavior and consumer impulsivity, more specifically impulsive online shopping. From a sample of 215 respondents who made an online purchase at some point in the last 12 months, through this research, we can better understand online impulsive shopping and consumer behavior. The results suggest that consumers make online purchases mainly due to their utilitarian nature. The main factors are convenience, security, quality of the website or app, price and promotions. In regards to emotions, it’s possible to conclude that consumers make impulsive purchases when they are in a positive mood. In other words, consumers use impulsive buying as a way of maintaining their (good) mood, and not using it as a way to go from a negative to a positive mood. Finally, regarding the demographic and behavioral characteristics of the population, it is concluded that in the analysis of this study the only demographic factor that presents differences in the predisposition to impulsive online purchasing is gender.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Comportamento de compra online Comportamento do consumidor Compra impulsiva Comércio eletrónico Motivações Online shopping behavior Consumer behavior Impulsive buying e-commerce Motivations
Citation
Fernandes, B.C.M. (2023). A impulsividade e outros fatores na decisão de compra pelo comércio online [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/17005
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social