Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
20.2 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio é apresentado no âmbito do Curso de Mestrado em Ensino de
Dança, da Escola Superior de Dança, do Instituto Politécnico de Lisboa. A rápida ascensão
tecnológica e o aumento da convivência virtual têm-se refletido na nossa sociedade,
principalmente na forma como os jovens interagem socialmente. Com o intuito de explorar esta
temática, pretendeu-se aprofundar e estudar como a fluência da comunicação através de um
mundo virtual pode influenciar a relação, presente e real, entre indivíduos, e quais as
consequências que pode trazer para o desenvolvimento psicossocial dos adolescentes. O
processo coreográfico foi adotado como método de ensino-aprendizagem neste estudo,
tornando-se um veículo condutor para a reflexão sobre a temática acima descrita durante a
adolescência. O objetivo foi promover a consciencialização e o desenvolvimento da capacidade
de reflexão acerca do próprio comportamento e dos que o rodeiam, uma vez que estes
desempenham um papel crucial na formação do indivíduo. Especificamente, desejou-se
averiguar como a Geração Alfa, caracterizada pelo nascimento num mundo digital/virtual, se
comporta face à utilização excessiva das novas tecnologias e das redes sociais e as
consequências que comportamentos nocivos, derivados desta, causam no desenvolvimento
psicossocial durante a adolescência. A principal questão levantada neste estudo foi: pode um
processo coreográfico conceber consciencialização de comportamentos e ações relacionadas
com a dependência tecnológica e o impacto que estes têm nas relações interpessoais? O
processo foi implementado no Conservatório de Dança do Vale do Sousa, no âmbito do Ensino
Artístico Especializado de Dança, com os alunos do ensino secundário na disciplina de
Composição Coreográfica, durante o ano letivo de 2022/2023. Partindo de uma metodologia de
investigação-ação, foram utilizados instrumentos de recolha de dados como inquérito por
questionário, grelhas de observação, diários de bordo e gravações audiovisuais, que foram
implementados como ferramentas de monitorização e registo da evolução do processo. Através
de propostas de improvisação e processos criativos compreendeu-se que a dependência
tecnológica tem impacto em vários aspetos do desenvolvimento na adolescência,
principalmente na forma como se veem e como são vistos, a influência que têm no
comportamento dos outros e como são influenciados.
ABSTRACT - This Internship Report is presented as part of the Master's Degree in Dance Teaching at Escola Superior de Dança of Instituto Politécnico de Lisboa. The rapid rise of technology and the increase in virtual interaction have been reflected in our society, especially in the way young people interact socially. To explore this theme, the aim was to deepen and study how the fluency of communication through a virtual world can influence the present and real relationships between individuals, and what consequences it can have for the psychosocial development of adolescents. The choreographic process was adopted as the teaching-learning method in this study, becoming a vehicle for reflection on the theme described above during adolescence. The aim was to promote awareness and develop the ability to reflect on one's own behavior and that of those around them, since these play a crucial role in shaping the individual. Specifically, we wanted to find out how Generation Alpha, characterized by being born into a digital/virtual world, behaves in the face of the excessive use of new technologies and social networks and the consequences that harmful behavior derived from this has on psychosocial development during adolescence. The main question raised in this study was: can a choreographic process raise awareness of behaviors and actions related to technological dependence and the impact they have on interpersonal relationships? The process was implemented at Conservatório de Dança do Vale do Sousa, as part of the Specialized Artistic Teaching of Dance, with secondary school students in the subject of Choreographic Composition, during the 2022/2023 school year. Based on an action-research methodology, data collection instruments such as questionnaire survey, observation grids, logbooks and audiovisual recordings were used as tools to monitor and record the evolution of the process. Through improvisation proposals and creative processes, it was understood that technological dependence has an impact on various aspects of adolescent development, mainly in the way they see themselves and how they are seen, the influence they have on the behavior of others and how they are influenced.
ABSTRACT - This Internship Report is presented as part of the Master's Degree in Dance Teaching at Escola Superior de Dança of Instituto Politécnico de Lisboa. The rapid rise of technology and the increase in virtual interaction have been reflected in our society, especially in the way young people interact socially. To explore this theme, the aim was to deepen and study how the fluency of communication through a virtual world can influence the present and real relationships between individuals, and what consequences it can have for the psychosocial development of adolescents. The choreographic process was adopted as the teaching-learning method in this study, becoming a vehicle for reflection on the theme described above during adolescence. The aim was to promote awareness and develop the ability to reflect on one's own behavior and that of those around them, since these play a crucial role in shaping the individual. Specifically, we wanted to find out how Generation Alpha, characterized by being born into a digital/virtual world, behaves in the face of the excessive use of new technologies and social networks and the consequences that harmful behavior derived from this has on psychosocial development during adolescence. The main question raised in this study was: can a choreographic process raise awareness of behaviors and actions related to technological dependence and the impact they have on interpersonal relationships? The process was implemented at Conservatório de Dança do Vale do Sousa, as part of the Specialized Artistic Teaching of Dance, with secondary school students in the subject of Choreographic Composition, during the 2022/2023 school year. Based on an action-research methodology, data collection instruments such as questionnaire survey, observation grids, logbooks and audiovisual recordings were used as tools to monitor and record the evolution of the process. Through improvisation proposals and creative processes, it was understood that technological dependence has an impact on various aspects of adolescent development, mainly in the way they see themselves and how they are seen, the influence they have on the behavior of others and how they are influenced.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do
Grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Processo coreográfico Dependência tecnológica Relações interpessoais Desenvolvimento psicossocial Choreographic process Technological dependence Interpersonal relationships Psychosocial development
Citation
Pombal, M. (2023). O impacto das novas tecnologias e redes sociais nas relações interpessoais no desenvolvimento de um trabalho de composição coreográfica com alunos do Ensino secundário do Conservatório de Dança do Vale do Sousa no ano letivo de 2022/2023 [Dissertação de Mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/16870
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança