Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- The narratives mag: a place where storiesPublication . Bonacho, Fernanda; Pina, Helena Figueiredo; Pontes, Joana; Souza, Joana; Araújo, SusanaThis communication proposes the presentation of "Revista Narrativas" (Narratives Mag), as an applied and collaborative academic project that aims to nurture a critical and constructive attitude towards the challenges of contemporary culture and explore the singularities of information and media contexts (Pontes and Souza, 2022). Contributing to the construction of "Revista Narrativas" means being able to research, evaluate, and think about writing a complex journalistic text and make it available in a multimedia environment in an interesting, sensible, and intelligent way. For today's young people, digital platforms are meeting places where they can learn, participate, and get deeply involved in innovative ways. This means that the media, and journalism in particular, can be powerful assets for civic and public engagement, the potential of which should be harnessed and explored in academic work with students (Jenkins, 2016, Livingstone, 2016). It is indisputable that the textual and multimedia complexity of today's communication challenges contribute to a media narrative sophistication that should be analysed, worked on, and discussed with those who will be future journalism and communication professionals. It therefore seems appropriate to find applied solutions that offer students the chance to develop skills of autonomy, responsibility, critical thinking, creativity, and participation in their relationship with information (Bonacho, 2021, Pereira, 2013). In this context, "Revista Narrativas" aims to take in different issues of contemporary world that connects to students’ interests and provide resources to recognise, analyse and resist the current formats of superficiality and disinformation. Challenging students' curiosity, questioning issues that concern them, and articulating it with multidisciplinary knowledge between teachers and specialists are necessary and crucial. This magazine proposal integrates both research and education and contributes to a multicultural and inclusive approach, whose experience aims to connect the academy, the community, and the public space.
- Projeto de consolidação de uma comunidade de prática online de partilha de práticas digitaisPublication . Rodrigues, Ricardo Pereira; Souza, Joana; Palma, Nuno; Cardoso, AdrianaNo momento atual, o futuro da educação está a ser equacionado por vários setores da sociedade, sendo importante que as instituições de ensino superior (em particular, as que contemplam na sua missão a formação de professores) dinamizem, em articulação com docentes de outros níveis de ensino, espaços de partilha e reflexão sobre o papel que deve desempenhar a tecnologia digital na reconfiguração dos processos de ensino e aprendizagem. A criação de espaços de reflexão em torno das práticas e da utilização de tecnologias na educação pode ser uma estratégia para aproximar docentes e futuros docentes, integrando-os na discussão das políticas educativas, no âmbito da transição digital no ensino e na discussão em torno da utilização de plataformas sociais na educação e monitorização de dados, para implementação de novas práticas nos processos de ensino e aprendizagem. Esses podem ser também espaços que promovam ações de formação alinhadas com as propostas do DigComp - Quadro Europeu de Referência para a Competência Digital (Lucas & Moreira, 2017), que viabilizem a colaboração entre docentes e futuros docentes para o desenvolvimento de competências digitais e para a criação de recursos educativos digitais abertos e de qualidade. É neste contexto que, no âmbito do projeto Comunidade RED: construção e monitorização de uma plataforma digital de formação, criação, partilha e reflexão, foi criada uma plataforma digital sem fins comerciais, que pretende promover a discussão, a partilha de práticas e o desenvolvimento de competências digitais dos docentes e futuros docentes. Potenciando o investimento que a Escola Superior de Educação tem feito na área das tecnologias digitais ao nível da formação, da criação de recursos educativos digitais e da investigação, esta plataforma visa consolidar a comunidade de prática que tem emergido informalmente a partir da formação de professores ministrada nesta instituição. Neste contexto, observa-se que, findo o período de formação, esta comunidade se tem dispersado, não existindo redes de conetividade eficazes que garantam uma efetiva partilha de experiências e reflexão em torno das práticas digitais em contexto educativo. É a partir da identificação desta lacuna que surge a ideia de criar um espaço virtual que (i) reúna os professores que terminam etapas de formação em torno da utilização de tecnologias na educação, permitindo que estes continuem a refletir e a colaborar; (ii) crie sinergias entre professores que se encontram no ativo e futuros professores em formação. O desenvolvimento da plataforma digital baseia-se nas metodologias utilizadas para o desenvolvimento de projectos multimédia, seguindo em particular os métodos utilizados nos modelos ágeis, que se caracterizam pela organização das fases de desenvolvimento dos projectos em ciclos curtos de protótipo, criação e teste. Especificamente, este projecto adopta o quadro formal do Design Thinking, um método que utiliza um processo interativo centrado no utilizador, orientado para apoiar processos criativos de design, visando a resolução de problemas. Nesta comunicação, propõe-se a apresentação do processo de conceção e desenvolvimento da plataforma digital e das estratégias de comunicação adotadas para a divulgação da plataforma. Lucas, M., & Moreira, A. (2018). DigCompEdu: Quadro Europeu de Competência Digital para Educadores. Universidade de Aveiro.
- Cooking to learn: A digital educational resource for the promotion of curricular integration in primary schoolPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo; Souza, Joana; Palma, NunoThis paper presents current results of Cooking to Learn, a digital educational resource which aims at promoting an integrated development of skills (Portuguese Language, Mathematics and Natural Sciences) of students attending the 3rd grade of Primary School (age 8/9). It provides a multimedia environment with non-linear and interactive features to recreate a universe of sensory immersion in a restaurant where the user explores food production practices. Based on this metaphor, the experience breaks the traditional compartmentalization of the curriculum by fields and promotes curricular integration, through the exploring of recipes. In this context, situations related to seasonal fruits, parts of plants, pictograms, combinatorial problems, lexicon associated with gastronomy and linguistic properties of the textual genre culinary recipe are explored. In order to involve students in playful and stimulating experiences, gamification strategies are associated with factors of satisfaction of the participants in the act of playing (challenge, reward) and with immersion in a fictional world with many layers of interpretation. The methodology adopted is the conceptual model of Instructional Design, more precisely the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). This paper will focus on the design and development stages, documenting the path taken along the multimedia production, out of which new guidelines for future work might emerge.
- Cooking to learn: A digital educational resource for the promotion of curricular integration in primary schoolPublication . Adriana Príncipe Cardoso, Maria; Rodrigues, Ricardo; Souza, Joana; Palma, NunoPresent results of Cooking to Learn, a digital educational resource which aims at promoting an integrated development of skills of students attending the 3rd grade of Primary School (age 8/9).
- Tecnologia digital e ensino de língua: um recurso educativo digital para os primeiros anos de escolaridadePublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo Pereira; Gonçalves, Carolina; Palma, Nuno; Pereira, Susana; Silva, Encarnação; Souza, JoanaApresentar o recurso educativo digital Cozinhar a Aprender, que visa promover o (português, matemática, estudo do meio) no 1.º Ciclo do Ensino Básico (6-10 anos) a partir da exploração do género textual receita culinária.