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- Using electronic sensors to support gender neutral STEM activities in primary schoolPublication . Silva, Maria João; Ferreira, Eduarda; Batista, SusanaThe Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) gender divide is still a nowadays multidimensional problem. During the last decades, research has been studying the factors that can contribute to close the gender gap in what concerns participation, achievement and progression in STEM education. The empirical study presented in this paper assessed, with a gender perspective, the results of the use of electronic sensors to explore and solve environmental health problems by children of four primary school classes. The developed experiment was designed to promote gender inclusion. The results evidenced that children acquired knowledge linked to the use of the sensors, and were able to produce suggestions to solve the explored problems. Nonetheless, gender differences were not promoted by the experiment didactic activities, evidencing affordances of such activities to narrow gender gaps.
- Conceção e Desenvolvimento de uma Plataforma para a Participação das Crianças na Saúde Ambiental das suas EscolasPublication . Silva, Maria João; Ferreira, Eduarda; Souza, Alexandra; Alves, Ana Rita; Rito, Pedro; Gomes, CristinaA investigação apresentada neste artigo está centrada no processo de conceção e desenvolvimento de uma plataforma, que permite a participação das crianças na saúde ambiental das suas escolas. O processo de conceção e desenvolvimento integrou-se num processo de investigação baseada em design (design-based research), foi colaborativo, iterativo e situou-se no contexto das escolas de 1º ciclo do ensino básico (primárias) portuguesas e dos seus problemas de saúde ambiental, bem como nas suas atividades curriculares de educação em ciências. A plataforma foi concebida e desenvolvida para permitir a monitorização de variáveis de saúde ambiental, as intervenções na saúde ambiental, e para incluir uma base de dados que integra os dados de saúde ambiental adquiridos, registados e introduzidos pelas crianças na plataforma, com as respetivas anotações, os blogues e documentos colaborativos das escolas. Desta forma, a estrutura da plataforma permite o registo do processo de participação (pesquisa e intervenção) realizado por cada turma, produzindo conhecimento sobre os problemas de saúde ambiental das escolas