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  • Children using sound sensors to improve school environmental health
    Publication . Souza, Alexandra; Alves, Ana Rita; Rodrigues, Sofia; Gomes, Cristina Azevedo; Silva, Maria João
    The teaching and learning experience, reported in this paper, aims at empowering schoolchildren in the promotion of environmental health in schools, emphasizing the role of Information and Communication Technologies in such promotion. Sound sensors (integrated in tablets) together with a free app were used by children to improve their awareness in what concerns noise, and its consequences. A set of strategies were designed and implemented to support children in making sense of the use of sound sensors in the specific context of a science museum school, with their own teachers, and where each class stays only for a week. Children’s registers and answers to a satisfaction questionnaire contributed to validate the developed strategy. Primary school teachers’ feedback made it possible to follow-up the experience. The dissemination of the experience to other primary schools is being planned in the context of a research project on Environmental Health (Eco-sensors4Health).
  • Conceção e Desenvolvimento de uma Plataforma para a Participação das Crianças na Saúde Ambiental das suas Escolas
    Publication . Silva, Maria João; Ferreira, Eduarda; Souza, Alexandra; Alves, Ana Rita; Rito, Pedro; Gomes, Cristina
    A investigação apresentada neste artigo está centrada no processo de conceção e desenvolvimento de uma plataforma, que permite a participação das crianças na saúde ambiental das suas escolas. O processo de conceção e desenvolvimento integrou-se num processo de investigação baseada em design (design-based research), foi colaborativo, iterativo e situou-se no contexto das escolas de 1º ciclo do ensino básico (primárias) portuguesas e dos seus problemas de saúde ambiental, bem como nas suas atividades curriculares de educação em ciências. A plataforma foi concebida e desenvolvida para permitir a monitorização de variáveis de saúde ambiental, as intervenções na saúde ambiental, e para incluir uma base de dados que integra os dados de saúde ambiental adquiridos, registados e introduzidos pelas crianças na plataforma, com as respetivas anotações, os blogues e documentos colaborativos das escolas. Desta forma, a estrutura da plataforma permite o registo do processo de participação (pesquisa e intervenção) realizado por cada turma, produzindo conhecimento sobre os problemas de saúde ambiental das escolas