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- Home energy forecast performance tool for smart living services suppliers under an energy 4.0 and CPS frameworkPublication . RODRIGUES, FILIPE; Cardeira, Carlos; Calado, João Manuel Ferreira; Melicio, RuiIndustry 4.0 is a paradigm consisting of cyber-physical systems based on the interconnection between all sorts of machines, sensors, and actuators, generally known as things. The combination of energy technology and information and technology communication (ICT) enables measure ment, control, and automation to be performed across the distributed grid with high time resolution. Through digital revolution in the energy sector, the term Energy 4.0 emerges in the future electric sector. The growth outlook for appliance usage is increasing and the appearance of renewable energy sources on the electric grid requires strategies to control demand and peak loads. Potential feedback for energy performance is the use of smart meters in conjunction with smart energy man agement; well-designed applications will successfully inform, engage, empower, and motivate con sumers. This paper presents several hands-on tools for load forecasting, comparing previous works and verifying which show the best energy forecasting performance in a smart monitoring system. Simulations were performed based on forecasting of the hours ahead of the load for several households. Special attention was given to the accuracy of the forecasting model for weekdays and weekends. The development of the proposed methods, based on artificial neural networks (ANN), pro vides more reliable forecasting for a few hours ahead and peak loads.
- Educação para o risco: o caso dos fogos florestaisPublication . Pacheco, Thelma Tatiana Carreira; Almeida, AntónioO presente relatório desenvolveu-se no âmbito da unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada II (PES-II), do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º CEB, da Escola Superior de Educação de Lisboa. Encontra-se dividido em duas partes. Na primeira parte, descreve-se a prática pedagógica ocorrida no 2.º ano do 1.º CEB e no 5º ano do 2.º CEB. Explicitando de modo sumário os vários aspetos que ilustram estas intervenções realiza-se uma análise crítica da mesma. Na segunda parte, apresenta-se um estudo que procurou verificar os conhecimentos de alunos no 2.º ano do 1.º CEB no que respeita ao risco dos fogos ou incêndios florestais. Neste estudo, definiram-se três objetivos principais: i) desenvolver o conhecimento associado aos incêndios florestais e comportamentos associados ii) aumentar o conhecimento acerca de atitudes de prevenção e de autoproteção relacionadas com os incêndios descontrolados e iii) desenvolver competências transversais, como o desenvolvimento pessoal e autonomia, através da promoção das áreas de competência de bem-estar, saúde e ambiente. Deste modo, procedeu-se à implementação de um plano de ação do qual constaram atividades que foram concretizadas e através das quais se pretendeu ir ao encontro dos objetivos definidos ao longo da intervenção. Contudo, o reduzido tempo disponível para a implementação da intervenção impediu que se verificassem melhorias com maior amplitude.