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- A inevitável política de um gestoPublication . Coelho, Rui PinaCrítica ao espectáculo de teatro Júlio César, de William Shakespeare, encenado por Luís Miguel Cintra, Teatro da Cornucópia (2007).
- Medicamentos e pluralismo terapêutico: reflexões metodológicasPublication . Raposo, Hélder António; Lopes, Noémia; Pegado, Elsa; Clamote, TelmoNo âmbito de um projecto de investigação em curso sobre “medicamentos e pluralismo terapêutico”, em que se procura explorar analiticamente o espectro de formas de pluralismo terapêutico actualmente emergentes, bem como as modalidades de activismo leigo e de reflexividade em que esse mesmo pluralismo assenta, pretende-se com esta comunicação dar conta de algumas reflexões metodológicas decorrentes das várias fases do processo de recolha de informação. Esse processo foi levado a cabo em diferentes contextos de inquirição (Centros de Saúde, Lojas de Produtos Naturais e Clínicas de Medicinas Alternativas) e desdobra-se em 2 fases principais. Na primeira fase essa recolha foi feita através de um inquérito por questionário com o propósito de traçar um retrato sociográfico de pluralismo terapêutico, e na segunda fase essa recolha será feita através de entrevistas em profundidade a alguns dos anteriores inquiridos, com o objectivo de captar indirectamente as “processualidades”, as “lógicas cognitivas” e o tipo de saberes mobilizados em matéria de opções terapêuticas.
- Análise psicométrica da escala de impacto na autonomia e participação, em pessoas com esclerose múltiplaPublication . Pedro, Luisa; Pais-Ribeiro, José LuísA avaliação da Autonomia e funcionalidade das pessoas com esclerose múltipla é fundamental para a compreensão das limitações e necessidades destas pessoas. O presente estudo tem como objectivo estudar as propriedades psicométricas da Escala de Impacto Autonomia e Participação em doentes com esclerose múltipla. Participaram neste estudo 280 indivíduos com diagnóstico de esclerose múltipla, 71,4% mulheres com idade média de 39,23 anos. Procedeu-se à análise factorial exploratória, consistência interna, teste-reteste, validade convergente e discriminante. Os resultados demonstram valores psicométricos apropriados para a versão de língua portuguesa semelhantes às versões de língua alemã e de língua inglesa. Concluímos que esta escala tem boas condições psicométricas para avaliar a autonomia funcional em indivíduos com esclerose múltipla. ABSTRACT: Assessment of Autonomy and participation of patients with multiple sclerosis is essential to understand the limitations and necessities of these patients. The present study aims to examine the psychometric proprieties of the Impact on Participation and Autonomy Questionnaire (IPA) in patient with multiple sclerosis. Participants are 280 patients with a diagnostic of multiple sclerosis, 71.4% females, mean age of 39.23 years. We inspect metric properties namely, validity, construt validity and convergent and discriminant validity, and reliability, internal consistency and test-retest. The results show that IPA is a reliable and valid instrument for assessment autonomy and participation in Portuguese language, with similar sensibility than the Germany and English version. In conclusion these instruments have psychometric conditions for assessment the functional autonomy of people with multiple sclerosis.
- A mulher ou o “corpo objecto” na publicidade?Publication . Verissimo, JorgeA presença da mulher na publicidade tem sido associada aos mais diversos produtos, mesmo aos que não lhes são destinados, como sejam os produtos para homem. Nestas situações, a mulher acaba por ser ela própria um produto, um objecto, já que há um recurso gratuito ao seu corpo, de determinados detalhes da sua feminilidade (poses sensuais ou mesmo eróticas), que funcionam como um elemento altamente persuasivo. O corpo da mulher surge, aqui, descontextualizado, quer do conceito de comunicação/criativo, quer do público-alvo ao qual se destina a mensagem, ou seja, a mulher presente não “retrata”, nem “reflecte” o destinatário do produto, ou da mensagem.
- Reasoning and proof in classroom (9th grade)Publication . Rodrigues, MargaridaThis paper is research oriented and pretends to contribute toward giving empirical evidence about how students develop their reasoning and how they achieved to a proof construction in school context. Its main theme is epistemology. It describes the way in which four students in 9th Grade explored a task related with the discovery of symmetry axes in various geometric figures. The proof constructed by students had essentially an explaining function and it was related with the symmetry axes of regular polygons. The teacher’s role in meaning negotiation of the proof and its need is described through illustrative episodes. The paper presents part of a study which purpose is to analyse the nature of mathematical proof in classroom, its role and the nature of the relationship between the construction of a proof and the social interactions. Assuming a social perspective, attention is focussed on the social construction of knowledge and on the structuring resources that shape mathematical experience. The study’s methodology has an interpretative nature. One outcome of the study discussed here is that students develop first a practical understanding with no awareness of the reasons founding mathematical statements and after a theoretical one leading them to a proof elaboration.
- Product placement within national soap operasPublication . Pereira, Francisco José Costa; Verissimo, JorgeThe aim of this study is to evaluate the current status of product placement within fictional programs in Portugal, especially in soap operas, and to fully understand the commercial and social scope of this phenomenon. In order to carry out this study we selected the soap operas with largest audiences of the private TV channels operating in Portugal, comparing soap operas for an adult audience with those for a young audience. In all the soap operas we found diverse categories for adult and young audiences. Although with some differences, the category of products “clothing” is the main one for both audiences, and in our opinion this is due to its importance for the self image of each of these groups.
- Women in portuguese advertisements and gender stereotypingPublication . Pereira, Francisco José Costa; Verissimo, JorgeThe aim of this study is to identify gender stereotyping in Portuguese advertisement, thus verifying if these stereotypes are conveyed to receivers, especially young people. We set out to identify which factors lead to the discrimination of women in advertisement, which roles each character take on and what type of instrumental and terminal values are conveyed in Rokeach’s perspective (1968, 1973). We set out to perceive if the person’s attitude towards advertisement had influence on his/her analysis. We wanted to know if the person’s attitude towards advertisement, especially negative attitudes due to scepticism, influenced or not their perception of discrimination against women in advertisement in comparison to men.