Browsing by Author "Ferreira, Carina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Nutritional status and overhydration: can bioimpedance spectroscopy be useful in haemodialysis patients?Publication . Garagarza, Cristina; João-Matias, Patrícia; Guerreiro, Catarina Sousa; Amaral, Tiago; Aires, Inês; Ferreira, Carina; Jorge, Cristina; Gil, Célia; Ferreira, AníbalBackground: Protein-energy wasting (PEW), associated with inflammation and overhydration, is common in haemodialysis (HD) patients and is associated with high morbidity and mortality. Objective: Assess the relationship between nutritional status, markers of inflammation and body composition through bioimpedance spectroscopy (BIS) in HD patients. Methods: This observational, cross-sectional, single centre study, carried out in an HD centre in Forte da Casa (Portugal), involved 75 patients on an HD programme. In all participating patients, the following laboratory tests were conducted: haemoglobin, albumin, C-reactive protein (CRP) and 25-hydroxyvitamin D3 [25(OH)D3]. The body mass index of all patients was calculated and a modified version of subjective global assessment (SGA) was produced for patients on dialysis. Intracellular water (ICW) and extracellular water (ECW) were measured by BIS (Body Composition Monitor®, Fresenius Medical Care®) after the HD session. In statistical analysis, Spearman’s correlation was used for the univariate analysis and linear regression for the multivariate analysis (SPSS 14.0). A P value of <.05 was considered statistically significant. Results: PEW, inversely assessed through the ICW/body weight (BW) ratio, was positively related to age (P<.001), presence of diabetes (P=.004), BMI (P=.01) and CRP (P=.008) and negatively related to albumin (p=.006) and 25(OH)D3 (P=.007). Overhydration, assessed directly through the ECW/BW ratio, was positively related with CRP (P=.009) and SGA (P=.03), and negatively with 25(OH)D3 (P=.006) and BMI (P=.01). In multivariate analysis, PEW was associated with older age (P<.001), the presence of diabetes (P=.003), lower 25(OH)D3 (P=.008), higher CRP (P=.001) and lower albumin levels (P=.004). Over-hydration was associated with higher CRP (P=.001) and lower levels of 25(OH)D3 (P=.003). Conclusions: Taking these results into account, the ICW/BW and ECW/BW ratios, assessed with BIS, have proven to be good markers of the nutritional and inflammatory status of HD patients. BIS may be a useful tool for regularly assessing the nutritional and hydration status in these patients and may allow nutritional advice to be improved and adjusted.
- Prática de Ensino Supervisionada no 1.º e no 2.º Ciclo do Ensino Básico: O interesse dos alunos pela área do estudo do meioPublication . Ferreira, Carina; Almeida, AntónioA presente comunicação tem como principal finalidade relatar a Prática de Ensino Supervisionada desenvolvida no 2.º ano do Curso de Mestrado em Ensino do 1.º e do 2.º Ciclo do Ensino Básico, refletindo todo o percurso formativo, desafios, processos e desempenhos do quotidiano profissional experienciado. Neste âmbito foi desenvolvida uma investigação com enfoque sobre o interesse dos alunos do 1.º Ciclo pela área disciplinar de Estudo do Meio, que procurou analisar se a intervenção afetou positivamente o referido interesse. Para tal foi aplicado um questionário antes e após a realização da prática (que teve a duração de seis semanas) a um grupo de vinte alunos, com idades entre os 8 e os 10 anos, que frequentavam no ano letivo 2012/2013 o 3.º ano de escolaridade, numa escola da área de Lisboa. O questionário implementado antes da intervenção permitiu efetuar uma avaliação diagnóstica acerca do interesse por esta área e da predisposição das crianças para investigar autonomamente determinados temas desta área disciplinar. Os resultados, após realização de atividades práticas e experimentais, demonstram que o interesse por determinados temas de Estudo do Meio aumentou. Todavia, o interesse dos alunos por esta área não se alterou significativamente, o que pode dever-se a um pré-conceito interiorizado nas crianças de que se trata de uma área difícil e que envolve aprendizagens com um certo grau de dificuldade.